نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۵۱۲۷۲
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
0
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور اظهار کرد: رشد قیمت مسکن در کشور غیر متعارف بوده است یعنی این رشد به گونه‌ای بوده است که با حقیقت و با تورم واقعی جامعه تطبیق نداشته و رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است.
تولیدی//// قیمت مسکن نامتعارف است
به گزارش پول نیوز، طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به عنوان یکی از برنامه‌های ستاد ملی کرونا در سال ۱۳۹۹ به اجرا رسید که از ۹۲۰ هزار ثبت نام ۳۳۲ هزار نفر مدارک خود را تکمیل و به نظام بانکی معرفی شدند. از این تعداد تا اواسط فروردین ماه امسال ۲۲۳ هزار نفر تسهیلات خود را دریافت کردند.

دولت همچنین پرداخت وام ودیعه مسکن را به منظور کمک به اقشار اجاره‌نشین به تصویب رساند که در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهر‌های بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان بود. امسال نیز آنطور که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خبر داده کلیات افزایش و تداوم وام ودیعه مسکن در ستاد ملی کرونا مصوب شده است. با توجه به این صحبت اسلامی، امکان افزایش سقف این تسهیلات وجود دارد که احتمالا پس از بررسی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

مصوبه دیگر ستاد ملی کرونا در سال گذشته تمدید اجباری قرارداد‌های اجاره بود که امسال نیز این مصوبه به قوت خود باقی است و تا سه ماه بعد از اعلام رسمی اتمام پایان کرونا قابل اجرا خواهد بود. هر فردی که اجاره‌اش تمام شده باشد با درصدی که اعلام خواهد شد مجددا اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد. در واقع مالکان نمی‌توانند مستاجران را جواب کنند.

اما این سوال مطرح می‌شود که آیا وام ودیعه توانست نقشی در کنترل بازار اجاره بها داشته باشد یا خیر؟

در همین رابطه حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: اساسا مولفه‌های متعددی بر کنترل قیمت مسکن تاثیر گذار است که یکی از آن‌ها، افزایش عرضه در کشور است. خانه‌هایی که در کشور خالی هستند اگر وارد بازار شوند، می‌تواند تا حدودی قیمت مسکن را کنترل کند.

وی افزود: تاثیر تسهیلات بانکی بر بازار اجاره به این صورت است که مستاجران می‌توانند با تسهیلات بانکی، اجاره بهای خود را پرداخت کنند. ارائه تسهیلات بانکی کاری مثبت است و افزایش تسهیلات بانکی می‌تواند کمک کند که مستاجران خود را با رشد نرخ اجاره بها، تطبیق دهند و قدرت اجاره را افزایش دهند، اما به نظر بنده این کار باید کمی سیستماتیک‌تر صورت گیرد یعنی دولت در بودجه سالانه خودش، منابع مالی لازم برای تسهیلات اجاره بها را قرار و به مجلس ارائه دهد که بانک‌ها ملزم به پرداخت تسهیلات اجاره بها شوند بنابراین اینگونه تسهیلات بانکی از نظر کمی و کیفی می‌تواند در بازار اجاره بها، تاثیر گذار تر باشد و قاعدتا میتواند در زمانی به مستاجرین ارائه شود که بتوانند از آن بهره ببرند.

عقبایی در ادامه بیان کرد: اگر تسهیلات بانکی اجاره بها در زمان و نرخ مناسب به مستاجران داده شود بسیار کارآمد خواهد همچنین اگر این تسهیلات با توجه به رشد نرخ اجاره بها هماهنگ باشد، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، اما اگر این تسهیلات بدون سود بانکی باشد و یا درحد بهره کارمزد ۳ الی ۴ درصد باشد میتواند بهتر باشد و کمک بیشتری به مستاجرین می‌کند.

وی ابراز کرد: اگر تسهیلات بانکی این مولفه‌ها را داشته باشد، قاعدتا می‌تواند کمک بزرگی به مستاجرانی که درآمد آن‌ها از تورم جا مانده و نمی‌توانند خودشان را به رشد نرخ اجاره بها برسانند، کند.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور اظهار کرد: رشد قیمت مسکن در کشور غیر متعارف بوده است یعنی این رشد به گونه‌ای بوده است که با حقیقت و با تورم واقعی جامعه تطبیق نداشته و رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است.

وی در ادامه گفت: اگر هر دولتی با هر رویکردی انتخاب شود، ظرفبت کاهش فیمت مسکن در کشور وجود دارد هرچند که مقاومت‌هایی از سوی سوداگران این بازار در جهت فضاسازی روانی برای آنکه قیمت مسکن کاهشی نخواهد شد، وجود دارد، اما حقیقت بازار این است که آنقدر رشد مسکن نامتعارف و غیر منطقی بوده است که جا دارد تا به نرخ واقعی خود برسد.

عقبایی خاطر نشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاثیری بر بازار مسکن نخواهد گذاشت فقط برخی از مردم به دلیل انتخابات دست نگه داشته اند تا بعد از انتخابات خرید کنند و برخی دیگر هم منتظرند بعد از انتخابات خرید کنند. در مجموع انتخابات‌ها به دلیل آنکه شبکه‌های جمعیتی، آماری و مردم به سمت و سوی انتخابات است، عده‌ای دنبال این هستند که سودجویی کنند؛ بنابراین میزان مبادلات با یک رکود نسبی نسبت به قبل مواجه می‌شود و بعد از انتخابات به سیر طبیعی خود بر می‌گردد.
 
 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: