یک کارشناس مسکن در گفت و گو با پول نیوز :
کد خبر: ۳۵۱۵۱۴
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
یک کارشناس مسکن با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن در رکود و سکون کامل به سر می برد، گفت: در شرایط کنونی رکود تورمی بر این بازار حاکم شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش پول نیوز، رضا میرزاهدی در گفت و گو با پول نیوز و با اشاره به اتفاقات اخیر بازار مسکن بیان کرد: سال گذشته در یک مقطعی به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین تحریم ها رکود در مسکن ایجاد شد و هم اکنون نیز در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران بخش مسکن و ساختمان به عنوان یک صنعت بزرگ و مهم و پردرآمد دچار رکود تورمی شدیدی شده است.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته 66.6 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
میرزاهدی یکی از دلایل این افزایش قیمت مسکن را افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح ساختمانی دانست و گفت: به طور مثال قیمت هرمترمکعب بتن با متعلقات به حدود 1 میلیون تومان رسیده و نیز میلگرد با هزینه تخلیه و بارگیری به 14700 تومان می رسد. همچنین دستمزدها نسبت به سال قبل دوبرابر شده است. یعنی دستمزد آرماتور بند از متری 150 هزار تومان به 250 تا 300 هزار تومان رسیده و دستمزد کارگران ساختمانی هم از 200 به 350 هزار تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین قیمت یک دست شیرآلات ساختمانی که در سال گذشته 700 تا 750 هزار تومان بود، بسته به نوع برند به 5 تا 8 میلیون تومان رسیده و این اعداد و ارقام به قدری در قیمت ملک تاثیرگذار بوده که فرضا در حال حاضر هزینه تمام شده ساخت یک مسکن در منطقه 5 به 65 میلیون تومان و با احتساب هزینه های انبوه سازی به 80 میلیون تومان می رسد که در این حالت هزینه ساخت یک واحد 100 متری به 8 میلیارد تومان می رسد.
میرزاهدی با بیان اینکه این قیمت ها تناسبی با درآمد قشر کارمند ندارد و باید سال های طولانی کل حقوق خود پس انداز کنند تا بتوانند چنین مبلغی را برای خرید مسکن به دست بیاورند، تاکید کرد: بنابراین در چنین شرایطی که خرید مسکن حالت افسانه به خود می گیرد و افراد قدرت خرید ندارند، بنابراین رکود تورمی ایجاد می شود.
وی ادامه داد: در نتیجه بروز رکود تورمی، بسیاری از مردم سرمایه های خرد خود را به کالا و جنس تبدیل می کنند که پیامد آن به هم خوردن شرایط شغلی است و در این حالت بیکاری تشدید می شود و مشکلات عدیده ای در بخش های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد می شود که تاثیرات خاص خود را در بخش ساختمان به دنبال دارد.
این کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری اینکه حل مشکل بیکاری در جامعه تا حدود زیادی به رونق صنعت ساختمان وابسته است، گفت: چشم اندازی که برای بخش ملک و مسکن در آینده متصور هستم، مانند دولت احمدی نژاد است و در دولت های 8 و 9 نیز شاهد بروز رکود در صنعت ساختمان بودیم که سبب افزایش قیمت مصالح و متعاقبا رشد نرخ مسکن شد.
وی ادامه داد: بنابراین قیمت مسکن بدون اینکه وارد بازار عرضه شود، به صورت تورمی افزایش یافت و این افزایش موجب کاهش تقاضا برای خرید مسکن شد و به همین دلیل پدیده خانه های خالی به وجود آمد.
میرزاهدی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت درخصوص دریافت مالیات از خانه های خالی عنوان کرد: این سیاست معضلی را از بخش مسکن حل نمی کند و حتی علیرغم اینکه گفته شده از طریق این موضوع می خواهند بازار اجاره را ساماندهی کنند، در این زمینه نیز موفق نخواهند بود.
وی با بیان اینکه یک چهارم از نرخ مسکن را مبلغ ودیعه و اجاره بها شامل می شود، افزود: یک مستاجر امکان پرداخت اجاره بها برای یک ملک 8 میلیارد تومانی که مبلغ ودیعه آن 2 میلیارد تومان و ماهانه 60 میلیون تومان است، را ندارد. بنابراین تصمیم دولت برای گرفتن مالیات از خانه های خالی به منظور اینکه این واحدها را وارد بازار عرضه مسکن کنند، غلط است. چون حتی در صورت عرضه این واحدها، به علت قیمت بسیار بالا تقاضایی برای آنها وجود ندارد.
این کارشناس مسکن با ابراز امیدواری از اینکه در دولت جدید رییس جمهور منتخب چرخ مسکن را به حرکت در بیاورد و موانع جلوی آن را بردارد، تصریح کرد: البته تحقق این امر با قیمت های کنونی بسیار دشوار است.
میرزاهدی با اشاره به افزایش مجدد نرخ دلار در روزهای اخیر گفت: در حالی که طی روزهای اخیر نرخ دلار در محدوده 21 تا 22 هزار تومان بود، ما مجددا با افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر مواجه بوده ایم و دلار هم اکنون به مرز 25 هزار تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر افزایش قیمت دلار تدوام یابد و از آن طرف هم به دلیل اینکه در بخش برجام هنوز اتفاقی نیفتاده، همه اینها دست به دست هم می دهد که فعلا چشم انداز روشنی را برای بخش مسکن متصور نباشیم و وضعیت مسکن مبهم است، اما قطعا قیمت آن ارزان نمی شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: