April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۵۲۴۰۰
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
0
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در قدم اول هدف دولت و بانک مرکزی کنترل نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی باشد. اگر این‌ها در اولویت قرار گیرند، دیگر نیازی نیست که سیاست‌های متناقضی داشته باشیم.
کنترل نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی اهداف اصلی بانک مرکزی
به گزارش پول نیوز، بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای مهار تورم و حرکت به سمت ثبات اقتصادی و خروج از رکود به کار بسته است، اما برای دستیابی کامل به این مهم باید زمینه‌های آن فراهم آید. علاوه بر مسائل داخلی، تحریم‌ های آمریکا و خالی شدن خزانه از پول نفت، در نتیجه آن همچنین شیوع ویروس کرونا شوکی سخت به اقتصاد کشور وارد کرده که جبران آثار آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

حال سوال این است بانک مرکزی برای به مقصد رساندن این امر جهت کمک به تولید و بازگرداندن ارزش پول ملی در چه زمینه‌ای و دقیقا چه کاری باید انجام دهد؟
 
در همین رابطه علی مروی کارشناس اقتصادی در کشور در خصوص حفظ ارزش پول ملی به خبرنگار پول نیوز گفت: سال‌های بسیاری است که در خصوص حفظ ارزش پول ملی، مطالب بسیاری مطرح می‌شود و بودند کسانی که مباحث را به صورت های دیگری مطرح و باعث متوقف شدن سیاست‌های کنترل نرخ تورم شدند.

وی افزود: برای مثال نرخ بهره واقعی را با نرخ بهره اسمی مخلوط کردند و زمانی نرخ بهره بازار بین بانکی به حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد رسید در بازار شروع به تزریق کردند بر همین اساس معتقد بودند که نرخ بهره در بازار بالا رفته است در حالی که نرخ بهره ۲۲ تا ۲۳ درصدی را باید با تورم ۵۰ درصدی مقایسه کنیم؛ و وقتی هم در بازار بین بانکی تزریق انجام دادند، وضعیت بدتر شد.
 
مروی با بیان اینکه کسری بودجه دولت روند افزایشی گرفته است، عنوان کرد: برای آنکه بودجه دولت به تراز برسد باید در یک فرآیند ۱۰ الی ۲۰ ساله تلاش و برنامه ریزی درستی داشته باشیم، اما می‌توانیم تغییرات عمده‌ای در وضعیت فعلی به وجود بیاوریم تا نرخ تورم در عرض یک سال کنترل و کاهش یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در کشور ابراز کرد: باید روش تامین کسری بودجه از پایه پولی به اوراق برای کنترل نرخ تورم صورت گیرد تا بتوانیم از مکانیسم‌های بازار اوراق استفاده کنیم بنابراین این اتفاق برای بودجه دولت، بازار سرمایه و هم برای تورم بسیار خوب است که در حقیقت همه را به یک ثباتی می‌رساند و در نهایت به حفظ ارزش پول ملی و تقویت آن کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در وهله‌ی اول باید با این ابزار به طور جدی برخورد شود و باید توجه داشته باشیم که این عملیات ابزاری در اختیار سیاست گذار پولی است بنابراین اگر سیاست گذار پولی نرخ بهره را به درستی تعیین نکند، در نتیجه ابزار مربوط به آن به کار نمی‌آید یا اینکه مثلا ما هدف گذاری تورمی را به اشتباه انجام دهیم، ابزار هم به کار نمی‌آید.

مروی خاطر نشان کرد: در قدم اول هدف دولت و بانک مرکزی کنترل نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی باشد. اگر این‌ها در اولویت قرار گیرند، دیگر نیازی نیست که سیاست‌های متناقضی داشته باشیم. مانند آن که هم سیاست‌گذاری پولی و هم سیاست تثبیت نرخ ارز داشته باشیم که این‌ها هر دو هم زمان امکان‌پذیر نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: