یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز بیان کرد؛
کد خبر: ۳۵۲۷۰۷
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
0
حق شناس گفت: یکی از مشکلات اصلی بانک‌ها این است که وقتی کسی برای گرفتن تسهیلات به شعبات بانک‌ها مراجعه می‌کند، آنچه که برای بانک‌ها مهم است اعتبار مشتری و در مرحله بعدی وثایق است
خروج اقتصاد ایران از اقتصاد بانک پایه
به گزارش پول نیوز، هادی حق شناس کارشناس سیستم بانکی و مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: به جز سیستم بانکی موانع دیگری نیز وجود دارد که اقتصاد ایران را تضعیف میکند به دلیل اینکه مسائل پولی بخشی از تولید و سایر نظام‌ها بخش دیگر است؛ مانند نظام صادرات و واردات، نظام مالیاتی و نظام فرآیند اخذ مجوز‌ها لذا همه مسائل و مشکلات تولید، سیستم بانکی و پولی نیست.

وی افزود: در اقتصاد ایران مردم باتوجه به نیاز بازار محصول تولید میکنند نه بر اساس تخصص و علاقه به تولید یک محصول. مانند زمانی که شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافت و در آن زمان همه به دنبال تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده بودند. ممکن است مردم به دلیل نیاز، هر نوع ماسک و مواد ضدعفونی کننده را بخرند، اما زمانی که از این شرایط رد شوند، فقط بنگاه‌هایی در این بازار دوام می‌آورند که کیفیت و قیمت محصول مناسبی داشته باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی به ایرادات شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی بانک‌ها این است که وقتی کسی برای گرفتن تسهیلات به شعبات بانک‌ها مراجعه می‌کند، آنچه که برای بانک‌ها مهم است اعتبار مشتری و در مرحله بعدی وثایق است. اعتبار مشتری از جنبه اینکه توان بازپرداخت پول را دارد. در حالی که آنچه که باید برای بانک‌ها حائز اهمیت باشد این است که مشتری اصلیت و مدیریت تولید آن بنگاه اقتصادی را دارد یا خیر.
 
وی بیان کرد: یقینا آخرین گزینه‌ای که باید در شبکه بانکی صورت گیرد کاهش بهره بانکی است. اما شناخت درست مشتریان توسط نظام بانکی اولین گزینه در نظام بانکی محسوب می‌شود اگر این موضوع به درستی انجام شود کمک موثری به سیستم بانکی می‌کند بانک مرکزی در کشور ما وظایفی دارد که که نرخ تورم بخشی از آن است و در ادامه آن نرخ بهره کاهش می‌یابد.

حق شناس در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران را باید از اقتصاد بانک پایه به سوی اقتصاد بازار سرمایه سوق داده شود بنابراین نباید اقتصاد کشور به بانک‌ها وابسته باشد بلکه بازار سرمایه هم مولفه مهمی در اقتصاد کشور محسوب می شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: