پول نیوز عملکرد بازار سرمایه در هفته جاری را بررسی کرد؛
کد خبر: ۳۵۲۷۱۲
۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات روز چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۰ با رشد ۶۰۴۷ واحدی به یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.
تولیدی بورس////
به گزارش پول نیوز، شاخص بورس در اولین روز از معاملات هفته ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران که با چراغ سبز آغاز شد، در واکنش به نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری نیز روند صعودی در پیش گرفت و در نهایت در پایان معاملات با رشد ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۱۶۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲۰۶ واحدی به ۳۷۰ هزار و ۷۹۴ واحد رسید. فرابورس نیز به ۱۷ هزار و ۳۱۳ واحد را ثبت کرد. «فارس»، «شستا» و «فولاد» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی رابر شاخص بورس داشتند و «فملی»، «خودرو» و «پاکشو» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند «غکوروش»، «ولکار»، و «شپنا» سه نماد پرتراکنش بورس بودند. این درحالی است که تعداد ۳۳ میلیارد و ۵۶ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۶۴۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص بازار اول هم در این مدت با ۱۲۰ هزار و ۷۷۱ واحد افت در این مدت به رقم ۸۴۸ هزار و ۳۲۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۱۰ هزار و ۶۲۷ واحد کاهش به عدد ۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۱۲۱ واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۱۲.۴۶ درصد کاهش و شاخص بازار دوم با ۱۱.۹۳ درصد افت همراه شدند.

در جریان معاملات روز پس از آن با رشد یک هزار و ۶۹۱ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۶۳ هزار و ۷۲۳ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۷ میلیارد و ۲۱۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۱۵ میلیارد تومان در بیش از ۵۵۲ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس سهامداران شرکت‌های گروه دارویی برکت، همکاران سیستم و لیزینگ کارآفرین بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های کارخانجات داروپخش، کارخانجات تولیدی شهید قندی و مهرکام پارس بیشترین افت را تجربه کردند. در این بازار هم سهامداران شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، بیمه سامان و صنعتی مینو بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های شیر پگاه آذربایجان شرقی، گروه کارخانجات صنعتی تبرک و مواد اولیه دارویی البرز بالک بیشترین کاهش قیمت را داشتند. «شستا»، «فارس» و «نوری» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «فملی»، «خودرو» و «خساپا» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس برکت صدرنشین است و غکورش و ولکار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، فگستر و رافزا پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

شاخص کل بورس در معاملات روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ با رشد ۴ هزار و ۸۳۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابوس ۳۲ واحد بالا آمد و به رقم ۱۷ هزار و ۳۱۹ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز به کانال ۳۷۰ هزار واحدی بازگشت و با رشد ۱۱۸ واحدی در سطح ۳۷۰ هزار و ۷ واحدی ایستاد. روز دوشنبه برای دهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری گذشته ۷۲ درصد کاهش یافته است. در این معاملات بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۴ میلیارد تومان بود. پس از شپنا، وپاسار (بانک پاسارگاد) و میدکو (صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. «شستا»، «وتجارت» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «فولاد»، «فملی» و «تاپیکو» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس ولکار صدرنشین است و شستا و غکورش در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، رافزا و چخزر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز پس از آن با رشد ۱۸ هزار و ۲۳۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. رشد ۱۸ هزار واحدی بیشترین میزان رشد شاخص کل در ۱۷ روز کاری گذشته از ۸ خرداد تا به امروز است. همچنین شاخص کل فرابوس ۱۰۹ واحد بالا آمد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۲۸ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رشد ۳ هزار و ۱۵۵ واحدی در سطح ۳۷۳ هزار و ۱۸۳ واحدی ایستاد. صعود ۳ هزار و ۱۵۵ واحدی شاخص هم وزن بیشترین رشد این شاخص در ۸۸ روز کاری گذشته از ۱۹ بهمن سال ۱۳۹۹ به این سو است. در اولین روز معاملاتی تیر ماه قیمت ۲۸۲ نماد معادل ۶۰ درصد بازار افزایش یافت و برای اولین بار در ۴ ماه گذشته سمت سبزپوش بازار پرتعدادتر از سمت قرمزپوش شد. در ۸۴ روز کاری گذشته، از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹، به این سو همواره تعداد نماد‌هایی که کاهش قیمت داشتند از نماد‌های سبز بازار بیشتر بودند. قیمت سهام تمام نماد‌های گروه‌های «فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی» (مثل فرابورس، بورس، کالا، انرژی و تملت)، «بانک‌ها و مسسات اعتباری» (مثل وتجارت، وبملت، وبصادر، وپست، وپارس و وسینا) و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» (مثل وبانک، وصندوق، وامید، وغدیر و شستا) افزایش یافت و این گروه‌ها یکپارچه سبزپوش شدند. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۹ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه ۴۹ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۲۸ درصدی نسبت به روز قبل به رقم ۵ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان رسید.

شاخص کل بورس در آخرین روز از هفته ۲ تیر ۱۴۰۰ با رشد ۶۰۴۷ واحدی به یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۹۶۹ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۱۰۶۹ واحد رشد کرد و به ۳۷۴ هزار و ۲۵۶ واحد رسید. نماد‌های فملی، فولاد، وپارس، وبملت، شبریز، ومعادن و برکت بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.



با افت و خیز‌های این هفته بازار بورس، باید دید در هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار سهامداران است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: