کد خبر: ۳۵۳۴۰۹
۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در یک حالت بلاتکلیفی قرار دارد و تیم اقتصادی جدید رییس جمهور منتخب است که سمت و سوی بازار سرمایه یا صنایعی را که می توان روی آنها سرمایه گذاری بهتری انجام داد، مشخص می کند.

بلاتکلیفی در بازار سرمایه/ نجات اقتصاد ایران در گرو انتخاب صحیح تیم اقتصادی دولت جدید است

 

مهدی حیدرزاده در گفت و گو با پول نیوز با بیان این مطلب افزود: بالطبع تا زمانی که تیم اقتصادی دولت تعیین تکلیف نشود، وضعیت بازار سرمایه در حالت نامشخصی قرار دارد و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که اتفاق جدیدی در این بازار بیفتد.

وی ادامه داد: به واسطه بنیان اقتصادی کشور، توهم افزایش قیمت دلار همچنان وجود دارد و باز این امر در راستای انتخاب تیم اقتصادی دولت جدید، در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمی توان به طور دقیق درباره آن نظر داد. به عبارتی تا وقتی که تیم اقتصادی رییس جمهور مشخص نشود، سمت و سوی بازار هم تقریبا نامشخص باقی خواهد ماند.

افزایش نرخ دلار تا پایان سال

حیدرزاده در خصوص نرخ دلار تا پایان سال 1400 تصریح کرد: به طور قطع قیمت دلار تا پایان امسال افزایش می یابد، به واسطه کسری بودجه ای که وجود دارد و منابعی که برای پوشش این کسری بودجه وجود ندارد. احتمال می رود که دولت در فروش اوراق ناکام باقی بماند، چون تقاضایی برای آن وجود ندارد. بنابراین به سمت چاپ پول می رود و مجددا شاهد افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی و درنهایت کاهش ارزش ریالی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه درخصوص نرخ سکه و طلا تا پایان سال جاری گفت: چون در بازار سکه و طلا عواملی غیر از عوامل موثر بر بازار دلار (مانند نرخ اونس) اثرگذارند ، از این رو نمی توان به طور دقیق درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار نظر کرد، اما به نظر می رسد به واسطه افزایش قیمت دلار، شاهد حباب در بازار سکه یا طلا خواهیم بود.

دولت جدید در انتخاب تیم اقتصادی خود بسیار دقت کند

حیدرزاده درخصوص راهکار پیشنهادی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: دولت جدید باید در انتخاب تیم اقتصادی مخصوصا در بازار پول و بازار سرمایه و صنعت بیمه بسیار دقت کند. افراد بسیار مجرب و باسابقه ای در این حوزه وجود دارد که دولت می تواند با به کارگیری آنها به سرمنزل مقصود برسد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که دولت در یک سال اول فعالیت خود فعالیت ویژه ای را نمی تواند انجام دهد که بتوانیم رنگ و بوی آن را در اقتصاد کشور احساس کنیم و وضعیت کنونی در بخش های اقتصادی کشور تدوام خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با این حال مسئله ای که مشخص است این است که سیاست های خارجی شرایط اقتصادی ما را تعیین می کند و همه مسائل ما از اینجا شروع می شود که درنهایت به وضعیت تولید ما می رسد که از وضعیت بازار پول محور به بازار سرمایه محور بیاییم و در این صورت کل نقشه راه اقتصاد ایران بهبود پیدا می کند.

حیدرزاده یادآور شد: در غیر این صورت بودجه ما در خوش بینانه ترین حالت ممکن می تواند بودجه جاری ما را پوشش دهد و طبیعتا بودجه عمرانی مثل سال های گذشته نخواهیم داشت.

به گفته وی، درمجموع افق روشنی پیش روی اقتصاد کشور وجود ندارد مگر اینکه سرمایه گذاری خارجی در کشور ما اتفاق بیفتد و یا توافقاتی در وین حاصل شود که منجر به تحقق FATF شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درخصوص تاثیرات احیای برجام بر اقتصاد کشور عنوان کرد: احیای برجام به عنوان یک دلگرمی برای رونق تولید داخلی بسیار موثر خواهد بود. چرا که ما نیاز به دنیای خارج داریم و با این دلگرمی یک گام رو به جلو خواهیم برداشت و درنهایت بدنه تولید و اقتصاد کشور رشد محسوسی را تجربه خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر صورت اگر FATF محقق نشود حتی در صورت احیای برجام اتفاق خاصی در اقتصاد ما رخ نمی دهد و تمامی این مسائل درهم تنیده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: