April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۳۷۹۸
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
0
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: در حال حاضر میزان مصرف انرژی در کشور ما دو برابر میزان مصرف جهانی است و برای اینکه این مشکل را حل کنیم و مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم، باید به مقوله اقتصاد انرژی توجه کنیم.

ایران بزرگترین مصرف کننده انرژی در دنیا/ کاهش مصرف نیازمند توجه به اقتصاد انرژی است

 

به گزارش پول نیوز، حمیدرضا صالحی در گفت و گو با «پول نیوز» با تاکید براینکه باید مشکل اقتصاد انرژی را در کشور حل کنیم، افزود: در حال حاضر طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران در همه بخش های مصرف انرژی از قبیل نفت و برق و گاز بزرگترین مصرف کننده انرژی با رقمی در حدود 45 میلیارد دلار است. ما در بخش مصرف گاز به اندازه کل اروپا با بیش از 500 میلیون نفر جمعیت، گاز معادل 500 میلیون متر مکعب مصرف می کنیم.

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه مازاد تولید گاز در کشور ما باید صادر شود، افزود: امکان صادرات گاز ایران به اروپا وجود دارد و باید از این فرصت بهره برداری کرد، اما متاسفانه مسئولان بر این باورند که گاز باید به مصرف داخلی برسد.

وی با بیان اینکه مصرف برق و بنزین هم در کشور بسیار زیاد است، افزود: به طور نمونه بنزین مصرفی در کشور ما مصرف بیش از 90 تا 100 میلیون لیتر در روز است، در حالی که این مصرف طبق نرم جهانی باید به بیش از 60 میلیون لیتر تجاوز نکند.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن تهران ادامه داد: به هر حال ارزان بودن نرخ انرژی باعث افزایش بی رویه انرژی درکشور ما می شود ادامه داد: ممکن است بسیاری از مردم اعتراض کنند که نرخ انرژی باید متناسب با میزان درآمدها باشد و این حرف کاملا صحیح است. یعنی واقعا وقتی درخصوص قیمت حامل های انرژی از قبیل برق، آب، نفت و گاز انتقاد می شود، باید راهکاری هم برای کاهش مصرف آنها اندیشیده شود.

صالحی یادآور شد: باید ببینیم که آیا باید همین مسیر را ادامه دهیم و صرفا با توصیه های فرهنگی و اخلاقی به مردم در خصوص کاهش مصرف انرژی و تشریح تبعات و اثرات منفی این رویکرد در آینده، آنها را تشویق به کاهش مصرف حامل های انرژی کنیم و یا اینکه به صورت ریشه ای و اساسی به حل مسئله بپردازیم و قیمت حامل ها را با یک شیب ملایمی به تدریج افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: در عین حال باید درآمد مردم را بالا ببریم، چون نمی شود که نرخ حامل های انرژی را افزایش دهیم، اما متناسب با آنها درآمد مردم را بالا نبریم. هنر دولت ها همین است که باید این کار را انجام دهند و متاسفانه دولت های ما در زمان برگزاری انتخابات مجلس و یا دولت، خود را از تصمیم گیری مبرا می کنند و شجاعتی در تصمیم گیری در این راستا از خودنشان نمی دهند که نتیجه آن را در شرایطی که امروز پیش آمده است، مشاهده می کنیم.

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه این هدررفت منابع و انرژی از جیب مردم هزینه می شود، گفت: با اتخاذ راهکارهایی می شود این هزینه را دوباره به جیب مردم بازگرداند. انتظار می رود که حداقل در این زمینه به مردم اطلاع رسانی و شفاف سازی لازم صورت گیرد.

به گفته وی، دولت باید اعتماد مردم را جلب کند و در این بخش برنامه ای ارائه دهد مبنی بر اینکه پول های دریافت شده از مردم از طریق کاهش مصرف حامل های انرژی، از آن طرف به جیب خود آنها باز می گردد. چون در حال حاضر این منابع سوخت می شود و از بین می رود.

صالحی تشریح کرد: مردم دولت ها را انتخاب می کنند که حافظ منابع و سرمایه آنها باشد و در خصوص منابع موجود ارزش افزوده ایجاد کند، اما متاسفانه دولت های ما با اتخاذ سیاست های نادرست و عدم اعتقاد به تصمیمات درست و شجاعانه ای که در تمام کشورهای دنیا اتخاذ اجرایی می شود، سرمایه های موجود را از بین می برند. نمونه چنین تصمیمات صحیحی در کشور ترکیه قابل مشاهده است که امروز قدرت خرید هر کارمند و کارگر ترک به قدری بالا است که می تواند بدون داشتن دغدغه پول، باک بنزین خود را پر کند. این مسئله ناشی از اداره اقتصاد این کشور بر اساس یک مدل توسعه یافته و رو به رشد در این گونه کشورها است.
وی ادامه داد: هرچند تحریم ها هم در بروز مسائل موجود اثرگذار است اما آنطور که مسئولان ما در رابطه با اقتصاد حرف می زنند، به همان ترتیب عمل نمی کنند و در نتیجه این رویکردها لطمات زیادی به مردم وارد می شود که در تحریم ها بیشتر خود را نشان می دهد.

صالحی همچنین با انتقاد از قاچاق سوخت تصریح کرد: روزانه 7 میلیون لیتر سوخت از مرزهای غربی و شرقی به کشورهای دیگر قاچاق می شود و پول آنها به کشور بر نمی گردد و به جای آن پوشاک و کالاهای دیگر وارد کشور می شود که منجر به پولشویی می شود و به صنعت پوشاک کشور هم لطمه می زند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: