April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۳۸۴۹
۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
0
محمدعلی دهقان دهنوی در خصوص وضعیت نیروگاه‌های پذیرفته شده در بورس ‌نامه‌ای به وزیر نیرو نوشت.
پیشنهادهای رییس سازمان بورس برای حل مشکلات نیروگاه‌ها
به گزارش پول نیوز، در بخشی از این نامه آمده است: تعدادی از شرکت‌های نیروگاهی در سال‌های اخیر در بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران پذیرفته شده‌اند و به دلیل استقبال مردم از عرضه‌های اولیه دارای تعداد زیادی سهامدار هستند. در حال حاضر ۱۰ شرکت تولید کننده نیروی برق نزد این سازمان به ثبت رسیده‌اند که سهام هشت شرکت در فرابورس ایران و سهام ۲ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

رییس سازمان بورس در این نامه افزوده است: از این میان شرکت‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان و تولید نیروی برق آبادان در سال ۹۹ عرضه شده اند. همچنین شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس دارای رکورد بیشترین مشارکت از سوی سهامداران در عرضه اولیه بوده است که شامل حدود پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر می‌شود.

وی در این نامه هفت پیشنهاد را مطرح کرده است که شامل عدم وصول مطالبات سنواتی شرکت‌های نیروگاهی از زیر مجموعه‌های وزارت نیرو، عدم تفکیک نهاد تنظیمی از تولید کننده برق، عدم اجرای مصوبات برنامه توسعه در خصوص تعیین نرخ انرژی و نرخ آمادگی، تسهیلات ارزی، عدم اعطای مجوز صادرات برق نیروگاه‌ها، عدم اجرای موثر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و عدم اجرای ماده ۱۸ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی می‌شود.

در این نامه تاکید شده است: عدم وجود نقدینگی کافی در شرکت‌های نیروگاهی موجب شده شرکت‌های مذکور در پرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده، هزینه‌های جاری، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری تجهیزات با مشکل مواجه شوند؛ بنابراین به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار پیشنهاد‌هایی شامل تشکیل نهاد تنظیم گر بازار برق، تامین برق مشترکان تجاری و صنعتی از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس انرژی، عرضه خوراک نیروگاه‌ها در بورس انرژی همراه با ایجاد مشوق برای صادرات برق، تهاتر طلب‌ها و بدهی‌های واحد‌های نیروگاهی و امکان تسویه تسهیلات ارزی نیروگاه‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با نرخ ارز رسمی در زمان اخذ تسهیلات ارائه می‌شود.

در روز‌های گذشته به دنبال گرمای هوا و بالا رفتن مصرف مشترکان برق، خاموشی‌هایی در کشور بدون اعلام قبلی رخ داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: