کد خبر: ۳۵۴۰۸۱
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
0
فرهاد رهبر پس از عزل از سمت ریاست دانشگاه تهران به یک چهره سیاسی شناخته شده تبدیل شد. او در سال‌های اخیر در کنار ابراهیم رئیسی به فعالیت‌های خود ادامه داد و به عنوان نفر اول در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی فعالیت داشت. فرهاد رهبر حتی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد ولی چون عضو هیئت نظارت بر انتخابات بود درخواستش رد شد.

 

فرهادرهبر کیست؟

به گزارش پول نیوز، فرهاد رهبر در ۱۴ مهر سال ۱۳۳۸ در سمنان متولد شد. پس از آن برای ادامه تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه راهی شهر تهران شد. وی از دانشگاه تهران دکترای تخصصی خود را در رشته اقتصاد نظری دریافت نمود. فرهاد رهبر سی و یکمین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است. مجموع فعالیت او در دوره‌های مختلف از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی بوده است. در ادامه با فعالیت‌های فرهاد رهبر بیشتر آشنا خواهید شد.

شرح دوره کاری فرهاد رهبر

فرهاد رهبر در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری به مدت ۵ سال فعالیت داشت. در دولت‌های بعدی وی در سمت‌های مختلفی مانند نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون اقتصادی وزارت اطلاعات فعالیت داشته‌است. در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی رئیس جمهور وقت درخواست عزل او را از سمت خود خواستار شد. سرانجام درد دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، محمدحسین امید به جای وی ریاست دانشگاه تهران را برعهده گرفت و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالی کشور به فرهاد رهبر واگذار شد و پس از آنکه در اول مرداد سال ۱۳۹۶ به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، به مدت یک سال در سمت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی باقی ماند. ریاست فرهاد رهبر در این سمت به دلیل اختلافات او با علی اکبر ولایتی بسیار کوتاه بود. پس از عزل او محمد مهدی طهرانچی به عنوان سرپرست دانشگاه انتخاب شد.

مجموعه فعالیت‌های فرهاد رهبر

● کار در جهاد سازندگی

● فعالیت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی

● ریاست دانشگاه تهران

● کارشناس اقتصادی نخست وزیری

● عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران

● همکاری با تولیت آستان قدس رضوی

این‌ها تنها بخشی از سمت‌های او از سال ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۹۷ است. از آنجا که رشته‌ی تحصیلی فرهاد رهبر دکتر اقتصاد نظری است، عمده تدریسش در دانشگاه نیز در زمینه اقتصاد خرد بوده است.

فعالیت‌های علمی تحقیقاتی فرهاد رهبر

موضوع دکترای فرهاد رهبر درمورد نحوه مصرف درآمد‌های نفتی بود. وی مقالات متعددی را تالیف نموده که در پرتال جامع علوم انسانی به انتشار رسیده است. برخی از مقالات او شامل موارد زیر است:

● موانع سرمایه‌گذاری و تاثیر آن بر رشد اقتصادی در ایران

● مقایسه ارزیابی اقتصادی صادرات گاز از طریق خط لوله و LNG با صادرات فرآورده‌های پتروشیمی

● ارزیابی اثرات توسعه منطقه‌ای طرح‌های خط لوله اتیلن مرکزی، ارزیابی استراتژی ملی و منطقه‌ای توسعه صنعت پتروشیمی کشور

● تبیین مدل رشد متکی به تجارت خارجی، موانع سرمایه‌گذاری و تاثیر آن بر رشد اقتصادی در ایران

● تقاضا برای نفت منطقه خلیج فارس

● بررسی منحنی فضایی زیست محیطی کوزنتس در کشور‌های آسیایی

● اقتصاددانان رفتاری و نظریه‌های آن‌ها

سخن پایانی

فرهاد رهبر پس از عزل از سمت ریاست دانشگاه تهران به یک چهره سیاسی شناخته شده تبدیل شد. او در سال‌های اخیر در کنار ابراهیم رئیسی به فعالیت‌های خود ادامه داد و به عنوان نفر اول در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی فعالیت داشت. فرهاد رهبر حتی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، ولی چون عضو هیئت نظارت بر انتخابات بود درخواستش رد شد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: