April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک فعال حوزه حمل و نقل در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۴۵۳۴
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
یک فعال حوزه حمل و نقل با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده در دولت جدید تاکید کرد: باید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و رفع مشکلات اقتصادی و بانکی، نوسازی وسیع ناوگان فرسوده در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد.

ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده با استفاده از ابزار جدید مالی/ دولت آینده مشکلات اقتصادی و بانکی را برطرف کند

 

مهدی نیازی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: امیدواریم با آرامشی که در دولت جدید می تواند بر وضعیت اقتصادی مملکت حاکم شود و با برطرف شدن مشکلات اقتصادی و بانکی، زمینه ای مهیا شود تا بتوانیم با استفاده از ابزارهای جدید مالی، نوسازی ناوگان فرسوده را به طور سریعتر و در حد وسیعتر انجام دهیم.


وی در ادامه تصریح کرد: اگر شرایط اقتصادی ما به شرایط عادی و باثباتی برسد و امکان گشایش اعتبار و اسناد مدت دار وجود داشته باشد، به جای اینکه فشار نقدینگی به شرکت های تولیدکننده وارد شود، این فشار می تواند به شرکت های فروشنده منتقل شود و از این طریق می توان ظرفیت تولید را افزایش داد و ناوگان بیشتری را وارد بازار کرد.


این تولیدکننده قطعات خودرو افزود: در چنین شرایطی ماشین های فرسوده بیشتری از رده خارج می شوند و ضمن اینکه مصرف گازوییل و حوادث جاده ای در کشور کاهش می یابد، در عین حال هزینه های تعمیر و نگهداری نیز کمتر می شود و وضعیت محیط زیست نیز بسیار بهبود پیدا می کند. به عبارتی یک هدف چندبعدی محقق می شود.


نیازی ادامه داد: تجربه نشان داده است، در شرایطی که در تنگنای اقتصادی و عدم نقل و انتقالات بانکی قرار داریم، طرح های مثل نوسازی ناوگان در حالت بسیار کندی پیش می رود و نمی تواند به عنوان یک طرح گسترده بازار و صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.


وی با اعلام اینکه در طول سه سال اخیر بیش از 110 هزار دستگاه و خودروی تجاری فرسوده در کشور ایجاد شده است، بیان کرد: در مقابل این حجم عظیم فرسودگی، مجموع عرضه خودرو به بازار به بیش از 4 هزار دستگاه نمی رسد و این بیانگر این است که صنعت حمل و نقل ما نیاز به توسعه نوسازی دارد.


این کارشناس حمل و نقل یادآور شد: بر این اساس، این نوسازی بدون اینکه در شرایط عادی اقتصادی قرار بگیریم، فقط می تواند در تعداد محدود و با صرف هزینه گزاف صورت بگیرد و در چنین شرایطی درخواست ما از دولت جدید برطرف شدن تحریمها و بازگشت به شرایط اقتصادی و بانکی عادی و نرمال است.


نیازی با بیان اینکه حجم عظیمی از سوخت در ناوگان فرسوده اتلاف می شود، خواستار ورود دولت در بخش نوسازی ناوگان تجاری شد و گفت: تامین قطعات یدکی برای ماشین هایی که 40 سال از تولید آنها می گذرد و تولید آنها متوقف شده است، هزینه های بسیار هنگفتی را به دنبال دارد و از طرف دیگر تصادفاتی که در اثر این کامیون های فرسوده رخ می دهد، ضمن هزینه های اجتماعی که به همراه دارد، تاثیرات منفی برای شرکت های بیمه نیز به دنبال دارد.


وی خاطر نشان کرد: هیچ طرح نوسازی مگر در یک اقتصاد نرمال و عادی و در جریان ارتباط با کشورهای دنیا موفق نخواهد بود.


وی در ارزیابی خود از میزان موفقیت طرح کلید به کلید در راستای نوسازی ناوگان فرسوده گفت: برای اینکه یک طرح موفق شود، جدا از منطقی که آن طرح باید داشته باشد و حتما با اصول اقتصادی مطابقت داشته باشد، مهم آن است که این طرح ادامه داشته باشد.


نیازی همچنین با بیان اینکه طرح کلید به کلید در زمان رونمایی طرح بسیار خوبی بود، اما بلافاصله با تحریم ها مواجه شد، اظهار داشت: قرار بود منابع ارزی این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین شود، اما از سوی بانک مرکزی این تخصیص ارز پشتیبانی نشد و اکنون این طرح متوقف شده است.


وی همچنین درباره طرح نوسازی ناوگان از محل واردات کامیونهای زیر سه سال گفت: حتی اگر طرح های به روزتری مثل واردات کامیون زیر سه سال را بخواهیم به عنوان طرح نوسازی تلقی کنیم، دلیل اجرای چنین طرحی هم ناشی از شرایط تحریمی است و اگر در شرایط تحریم نباشیم، نیازی به واردات کامیون دست دوم نداریم.
نیازی با اعلام اینکه حدود 800 دستگاه کامیون دست دوم وارد گمرک ایران شده که تعداد زیادی از آنها هنوز از گمرک ترخیص نشده اند، افزود: این خودروهای دست دوم که در مدت زمان کوتاه سه ساله نزدیک به 500 هزار کیلومتر حرکت کرده اند، نیازمند هزینه های تعمیر و نگهداری بسیاری هستند و از طرفی قیمت آنها به قدری بالا رفته که خریدشان دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: