کد خبر: ۳۵۴۷۲۹
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
0
نرخ سود بین بانکی درحالی مجدد وارد کانال ۱۸ درصدی شده که هفته قبل و در ادامه روند نزولی ماه‌های قبل وارد کانال ۱۷ درصدی شده بود، ولی خیلی در این کانال ماندگار نبود.
نرخ سود بین بانکی افزایشی شد +جدول
به گزارش پول نیوز، جدول تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار که در هفته‌های قبل روند نزولی را طی می‌کرد در هفته منتهی ۲۴ تیرماه با افزایش همراه شده است.

البته نرخ سود بین بانکی از ۱۹.۷۶ درصد در اردیبهشت ماه امسال به ۱۷.۹۵ درصد در ۱۷ تیرماه کاهش یافته بود و برای اولین بار در سال جاری وارد کانال ۱۷ درصدی هم شده بود، ولی خیلی در این کانال ماندگار نبود.

گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بازار بین‌بانکی، نشان می‌دهد که برخلاف ماه‌های قبل روند کاهشی نرخ سود بین‌بانکی متوقف شده و نرخ سود در این بازار از ۱۷.۹۵ درصد ۱۷ تیرماه به ۱۸.۳۱ درصد ۲۴ تیرماه افزایش یافته است.

گفتنی است، نرخ سود بین‌بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به‌گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین‌بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و به‌عکس.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

پیش از این هم البته رئیس‌کل وقت بانک مرکزی یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین‌بانکی اعلام کرده بود، این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین‌بانکی نباید کاهش یابد، زیرا اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین‌بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

بازار بین‌بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین مالی کوتاه‌مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می‌کنند.

وجود چنین بازاری موجب می‌شود که بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ ضمن اینکه تغییرات نرخ سود بین‌بانکی می‌تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مؤثر باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: