April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴۸۵۰
0
رئیس اتحادیه فولاد در خصوص نوع صادرات، اینطور تشریح کرد: بیشترین صادرات مربوط به سنگ آهن و در حوزه فولاد هم، میلگرد بوده است. بزرگترین وارد کننده سنگ ‌آهن هم چین است.

تاثیر نرخ ارز بر قیمت آهن/ بازار آهن آرام شد

 

به گزارش پول نیوز، حمیدرضا رستگارپور با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن توضیح در خصوص انواع تولیدات آهن و فولاد در ایران و مصارف داخلی و خارجی آن درباره تلاش اوایل هفته برای افزایش قیمت فولاد، گفت: با توجه به مصرف فولاد بر اساس سال‌های گذشته و رکودی که در ساخت و ساز صورت گرفته؛ بعید است که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد. باید مراقب باشیم قیمت حال حاضر را کنترل کنیم و نگذاریم گرانی آهن و فولاد بر دیگر صنایع اثر بگذارد؛ چرا که آهن و فولاد در بیشتر صنایع مصرف دارد. بازار سازی کاذب باعث می‌شود سودجویان شروع به خرید این دو کالا کنند و تعادل بازار به هم بریزد.

وی در خصوص نوع توید در صنایع آهن و فولاد اظهار کرد: بیشترین تولید مربوط به میلگرد و تیرآهن ساختمانی است. در ضمن، منابع ملی ما در خدمت تولید آهن و فولاد بوده و این حق مردم است که با قیمت منصفانه این‌ها را خرید کنند.

رئیس اتحادیه فولاد در خصوص نوع صادرات، اینطور تشریح کرد: بیشترین صادرات مربوط به سنگ آهن و در حوزه فولاد هم، میلگرد بوده است. بزرگترین وارد کننده سنگ ‌آهن هم چین است. ایران دهمین کشور تولید کننده آهن و فولاد است که این باید با برنامه‌ریزی رشد پیدا کند و تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۴ میلیون تن تولید برسیم. بخشی از این تولید برای مصارف داخلی و بخشی هم برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه و در خصوص تنظیم بازار خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که تمام زنجیره فولادی، بر اساس ضابطه و مسئولیتی که برای‌شان تعریف شده، از تولید تا توزیع نقش خود را به درستی ایفا کنند. بخش توزیع که ما هستیم برای تنظیم بازار و جلوگیری از ایجاد بازار کاذب، واقعا به کمک و همکاری بخش‌های دیگر، نیاز دارد. البته تا کنون هم همکاری خوبی صورت گرفته است.

رستگارپور درباره تولید ورق فولاد و پروفیل در ایران و مصارف آن، افزود: ما تولید ورق فولاد داریم و بیشتر مصرف خودروسازهای داخلی از همین ورق تولید داخل است. در بحث آهن و فولاد اگر همه ضابطه‌مند عمل کنند و مسیر توزیع درست صورت گیرد، کمبودی نداریم. پروفیل هم در ساختمان‌سازی و صنایع پایین دست کاربرد دارد. قطعا با حمایت دولت سیزدهم به تنظیم بازار واقعی خواهیم رسید.

وی در خصوص منابع طبیعی و مدیریت آن‌ها و کنترل صادرات مواد خام، بیان کرد: منابع طبیعی تجدیدناپذیر است و مقام معظم رهبری همواره به اشتغال‌زایی و تولید داخل تأکید داشته‌اند. بنابراین باید به این بخش که اشتغال‌ زایی فراوانی دارد، توجه ویژه صورت گیرد تا از خام فروشی جلوگیری شود. در این راستا باید از کمیت به کیفیت برسیم. فولاد از کالاهای استراتژیک دنیا است و در تمام صنایع کاربرد دارد. این صنعت ارزآوری خوبی دارد و باید به سمت جلوگیری از خام‌فروشی حرکت کنیم.

رستگارپور درخصوص وضعیت تولیدات فولادی در منطقه افزود: برای تولید و با توجه به وجود کارخانه‌های تولید آهن در نقاط مختلف کشور، تمام ظرفیت موجود به کار گرفته نشده است. یکی از سیاست‌های کشورهای هم‌جوار، وضع کردن تعرفه‌های خاص بر تولیدات ما است تا نتوانیم این تولیدات را به آن‌ها بفروشیم و مجبور به فروش مواد خام شویم. البته در منطقه هم برای تولیدات ما رقیبی وجود ندارد. اگر توجه ویژه به منابع داخلی ما باشد؛ حتما می‌توانیم فروش نفت را کنار بگذاریم و روی تولیدات آهن و فولاد حساب کنیم.

این عضو اتحادیه فولاد در خصوص کنترل بازار افزود: بارها این نکته را متذکر شده‌ایم که مسیر توزیع کالا باید توزیعی و با حضور اتحادیه‌ها باشد. چون آن‌ها در بازار هستند و این کنترل به صورت مویرگی صورت می‌گیرد.

رستگارپور در پایان درباره مشکلات حوزه تولید خاطر نشان کرد: احداث کارخانه‌های آهن و فولاد در مناطقی بوده که از نظر آمایش سرزمینی توجیهی نداشته است و باید برای مصرف زیاد این صنعت از آب، فکر اساسی شود و آب‌های بازیافتی به جای آب رودخانه‌ها در این صنعت مصرف شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: