April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۵۳۴۸
۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
0
پردیس گردشگری ایران ۱۷ ماه است با شیوع کرونا شرایط و شکیب مهمان نوازی ندارد، کارشناسان نیز هر گونه سفر حتی به جاده های این خطه سرسبز را انتشار ویروس و به پیشواز مرگ رفتن می دانند، عده ای اما ضرورت اجتناب از سفر برای دوری از خطر را بر نمی تابند.

پیشواز مرگ در جاده های کرونایی گیلان

 

به گزارش پول نیوز، تهران که برای کاهش خطر شیوع کرونا تعطیل می شود، موج گردشگران به سوی گیلان روان می شوند غافل از این که به جای گریختن از خطر ، خود و جامعه میزبان را به دام خطری بزرگ می اندازند.

ستاره ۴۴ ساله اهل گیلان، ساکن تهران عاشق زادگاهش است، او و همسرش اعتقادی به بیماری کرونا نداشتند، با هر تعطیلی بار و بندیل را می بستند و راهی شهر و دیار مادری می شدند، در سفر به گیلان هم دورهمی های خانوادگی و تفریح آنها به جا بود و خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا هم نبود.

اما شانس برای در امان ماندن از کرونا با وجود بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی یارشان نبود، ستاره حدود یک هفته ای است که در بخش مراقبت های ویژه یکی از بیمارستان های خصوصی رشت بستری است، پزشکان می گویند ۷۰ درصد ریه اش دچار آسیب شده و روحیه اش را برای مبارزه از بیماری از دست داده است.

ویروس کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و فقیر و غنی ، بومی یا مسافر نمی شناسد امثال ستاره زیاد هستند که کرونا آنان را با لحظه ای بی توجهی به توصیه های بهداشتی، غافلگیر کرده و می کند.

حسن با ۶۹ سال سن یکی دیگر از زخم خوردگان بیماری کووید ۱۹ است، او اسفند سال ۹۸ در اوج همه گیری ویروس کرونا در استان گیلان به دام این ویروس می افتد، خواهرش هم به بهانه عیادت برادر دچار کرونا می شود.

گرچه برادر پس از روزها مبارزه با ویروس کرونا از مرگ رهایی می یابد اما خواهر در جنگ با کرونا کم می آورد و با عقب نشینی جانش را از دست می دهد، برادر غم از دست دادن خواهر دارد و می گوید خواهرش مظلومانه از دنیا رفت حتی نتوانستیم برای او مراسم ترحیم برگزار کنیم.

کرونا دور و بر ماست

به هر حال کرونا از آنچه که تصور می کنیم به ما نزدیک تر است، در چنین وضعیتی هر گونه سهل انگاری در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا ما را به دام بیماری کووید ۱۹ می اندازد که رهایی از آن کار بسیار سختی است، اکنون برای قطع زنجیره انتشار ویروس وظیفه تک تک شهروندان است که سفر نکنند، ماسک برنند، دورهمی نگیرند و با توجه و عمل به توصیه های مهم پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مانع از مرگ خود و نزدیکانشان شوند.

پیشواز مرگ در جاده های کرونایی گیلان

در وضعیتی که کرونا می تازد و هر روز جان عزیزان خانواده ها را می گیرد، سفر و برگزاری هر گونه تجمع و دورهمی خانوادگی می تواند تهدیدی برای سلامت افراد جامعه باشد لذا رعایت پروتکل های بهداشتی با توجه به موج پنجم کرونا وظیفه همگان و حقوق شهروندی است.

به هر حال برای کرونا من و تو فرقی ندارد، پارتی بازی هم نمی کند، اگر پروتکل ها رعایت نشود تا می تواند گرفتار می کند و تا جان نگیرد دست بر نمی دارد.

گیلان سبز نیز با کرونای قرمز دسته و پنجه نرم می کند، بدون همراهی مردم توان رهایی از این ویروس دردساز را ندارد، از حدود سه هفته گذشته با آغاز موج پنجم کرونا در کشور و ظهور ویروس دلتا تاکنون هر روز نسبت به روز گذشته افراد بیشتری را در این استان گرفتار کرده است.

بستری های کرونایی در بیمارستان های گیلان به ۶۳۳ نفر رسید

آمار بیماران بستری و سرپایی کرونا تقریبا از اوایل تیرماه امسال رو به افزایش رفت، بر اساس آخرین آمارهای موجود با افزایش هر روز، آمار بستری ها در بیمارستان های استان گیلان اکنون به ۶۳۳ نفر رسیده و در این مدت نزدیک به سه برابر شده است.

در این مدت شمار بستری های روزانه مبتلایان به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز هر روز از روزهای گذشته بیشتر می شود، طی شبانه روز گذشته ۱۶۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند ضمن اینکه هم اکنون ۱۱۹ بیمار بدحال در بیمارستان های گیلان تحت مراقبت های ویژه هستند.

کارشناسان بهداشتی همچنان بر رعایت پروتکل های بهداشتی شامل پرهیز از دورهمی ، حضور نیافتن در مراسم عزا و عروسی و خودداری از سفر برای پیشگیری از انتشار و ابتلا به ویروس کرونا تاکید دارند، آنان می گویند : رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و انجام مسافرت به استان های با وضعیت قرمز ابتلا به ویروس کرونا و افزایش آمار فوتی ها را افزایش می دهد.

پلیس راه گیلان نیز با اشاره به تعطیلات پیش رو و توصیه به پرهیز از سفر به این استان اعلام کرد: اعمال محدودیت ها در تعطیلات پیش رو با جدیدت ادامه دارد، بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا ورود پلاک های غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است ضمن اینکه پلاک های غیربومی مربوط به ساکنان استان نیز باید برای جلوگیری از اعمال جریمه تعویض شوند.

به هر حال سفر، ویروس کرونا را انتشار می دهد، در مدت زمان سفر تراکم جمعیت و محدودیت تهویه هوا بیشترین اثر رامی تواند در انتشار بیماری داشته باشد ضمن اینکه مسافران در طول راه ممکن است از مکان های مشترک مختلف از جمله رستوران و سرویس های بهداشتی استفاده کنند که این مکان ها نیز می تواند عامل انتشار کرونا باشد.

در چنین شرایطی تنها راه در امان ماندن از ویروس کرونا پرهیز از سفر و ترددهای غیرضروری و در خانه ماندن است.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت بعنوان یکی از کانون های گردشگری و تجارت شمال کشور از نخستین شهرهای درگیر بیماری کرونا در ایران بود.

بر اساس آخرین رنگ بندی شهرستان های رشت، خمام، رودسر، رودبار، بندانزلی و آستارا به لحاظ رنگ بندی کرونایی قرمز، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، فومن، ماسال، صومعه سرا و تالش نارنجی و لنگرود، املش، شفت و رضوانشهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: