یک فعال حوزه حمل و نقل ریلی در گفت و گو با «پول نیوز» تشریح کرد:
کد خبر: ۳۵۵۳۵۶
۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
0
یک فعال حوزه حمل و نقل ریلی با اشاره به موانع و مشکلات این حوزه تاکید کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی در سطح بین الملل، تکمیل کریدورهایی که ما را به منابع بار کشورهای همسایه متصل می کنند، می تواند به عنوان اولین اقدام برای توسعه حمل و نقل ریلی در سطح بین المللی تلقی شود.

زیرساخت های توسعه حمل و نقل ریلی بین المللی/ کریدورهای ازدست رفته درپی کمبود خطوط ریلی

 

به گزارش پول نیوز، جواد طاهر افشار در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب تصریح کرد: در کنار این موضوع اقدامات دیگری می تواند مدنظر قرار گیرد که از جمله آنها توسعه امکانات تخلیه و بارگیری در مبادی مقصد و مبدأ بار، توسعه دو خطه شدن در مسیرهای مهم و پرترافیک، افزایش ناوگان، توسعه و فعالیت های بازاریابی و همچنین جذب منابع مالی و کمک های دولت برای توسعه زیرساخت های مذکور است.

وی همچنین با اشاره به محدودیت های موجود در حوزه حمل و نقل ریلی بین المللی گفت: مقایسه میزان ساخت جاده و خطوط ریلی در کشور حاکی از آن است که در بخش ریلی سالانه 200 کیلومتر خط ریلی ساخته می شود و این در حالی است که در بخش جاده ای این میزان به حدود هزار کیلومتر می رسد که نشان می دهد سرعت رشد احداث جاده در کشور بیشتر است.

افشار ادامه داد: بر این اساس کمبود خطوط ریلی موجب می شود که کریدورهای حمل و نقل بین المللی بار را از دست بدهیم که نمونه آنها در محور آستارا-بندرانزلی، زاهدان-چاربهار و یا محور سنگان قابل مشاهده است و درنهایت متقاضیان حمل کالا در مناطقی که محور یک خطه ریلی وجود دارد، معطل این نوع حمل¬ و نقل نمی شوند و برای حمل بار خود از طریق جاده اقدام می کنند.

وی همچنین با انتقاد از عدم توسعه خطوط ریلی در ایستگاه های تخلیه بار اظهار داشت: درواقع علیرغم اینکه یک خط اصلی بین نقطه مبدا و مقصد ساخته می شود، اما به دلیل عدم برخورداری از امکانات بارگیری و نیروی انسانی کافی در نقطه مبدا و نیز نبود امکانات تخلیه بار در نقطه مقصد، امکان تخلیه بار در مقصد وجود ندارد و به همین دلیل قطارها در نقطه مقصد متوقف می شوند و امکان حرکت ندارند.

یک فعال حوزه حمل و نقل ریلی با انتقاد از این وضعیت عنوان کرد: این در حالی است که هزینه های کلانی را برای ساخت خطوط ریلی در کشور صرف می کنیم، اما از آنجایی که برای امور جانبی که به صرف هزینه های به مراتب کمتری نیاز دارد، سرمایه گذاری انجام نمی شود، بنابراین نمی توانیم به نحو مطلوب و بهینه از خطوط ریلی و امکانات موجود استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سهم حمل و نقل ریلی از کل شقوق حمل و نقل کشور قابل ارتقا است، بیان کرد: در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی در بخش مسافر و به خصوص در بخش بار، از صرفه جویی چشمگیری برخوردار است. به طوری که میزان مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی بیش از 6 برابر از حمل و نقل جاده ای کمتر است.

افشار در خصوص اقدامات مورد نیاز در دولت آینده در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: تامین منابع مالی موردنیاز برای تولیدکنندگان ناوگان و در کنار آن ارائه تسهیلات برای خرید ناوگان باری شرکت¬های مالک، از اقدامات ضروری است که به همکاری ویژه دولت نیاز دارد.

وی همچنین با اشاره به تاثیرات منفی بیماری کرونا بر بخش تولید و خدمات حمل و نقل ریلی عنوان کرد: مبتلا شدن کارکنان شرکت های دولتی و خصوصی و یا اجبار به دورکاری، به میزان قابل ملاحظه ای بهره وری بخش های مختلف در این صنعت را کاهش داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: