April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
در گفت و گو با دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانه های استان تهران:
کد خبر: ۳۵۶۵۵۵
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانه های استان تهران با بیان اینکه اقتصاد داروخانه در حال ورشکستگی است، گفت: به واسطه سیاست های تبعیض آمیز در ارائه دارو به داروخانه ها، اقتصاد داروخانه در حال ورشکستگی است و سودآوری در سرمایه گذاری داروخانه ها به طور روزافزون در حال کاهش است.

اقتصاد داروخانه در آستانه ورشکستگی

 

علیرضا سالم در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب تصریح کرد: به واسطه توزیع نابرابر دارو در داروخانه ها فساد و بی عدالتی و نابرابری وجود دارد و داروسازان در یک فضای تنگ رقابتی به جای سهم خواهی از دولت، از همدیگر سهم خواهی می کنیم که این مسئله منجر به رقابت ناسالم در این صنعت می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نابهنجاری در رقابت بین داروخانه ها وجود دارد، تصریح کرد: از بین 13 هزار داروخانه موجود در کشور، 60 درصد گردش دارویی کشور تنها در دست حدود 40 داروخانه است.

سالم در ادامه عنوان کرد: شبکه بزرگی از فساد را به صورت زنجیره ای در داروخانه های بخش خصوصی شاهدیم که راهکاری برای حل این مسئله پیش بینی نشده و اگر این مسئله حل نشود، دچار یک معضل فراگیر در بخش سلامت در حوزه داروخانه خواهیم شد.

عضو شورای عالی داروخانه های ایران و تهران همچنین با انتقاد از ابلاغ آیین نامه آزادسازی تاسیس داروخانه ها توسط دیوان عدالت بیان کرد: به دنبال حکم شورای رقابت در خصوص حذف دو پارامتر جمعیت و فاصله از آیین نامه تاسیس داروخانه، دیوان عدالت وزارت بهداشت را ملزم به حذف این پارامترها از این آیین نامه کرده است، در حالی که از همان ابتدا شورای رقابت صلاحیت ورود به این موضوع را نداشت و دخالت شورای رقابت در این امر خارج از تکالیف قانونی این شورا بوده است.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها موجی از مخالفت جامعه داروسازان کشور را به دنبال داشته است، تصریح کرد: با ابلاغ این آیین نامه عملا حقوق اکثریت قریب به اتفاق داروسازانی که وفق مصوبات سازمان غذا و دارو سال ها در مناطق محروم فعالیت داشته اند تا بتوانند جهت تاسیس داروخانه امتیاز لازم را کسب کنند، زیر پا گذاشته می شود.

سالم تاکید کرد: درواقع این افراد با اجرای این آیین نامه هم ردیف با دانشجویی قرار می گیرند که بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی به راحتی امکان تاسیس دارخانه در نقطه مورد نظر خود را خواهند داشت و این اجحاف در حق داروسازانی است که جوانی خود را پای خدمت در مناطق محروم و کم برخوردار گذاشته اند و اکنون با این مصوبه هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از طرفی با اجرای این آیین نامه شاهد خروج داروخانه ها از مناطق کم برخوردار به مناطق برخوردار و نیز از مناطق جنوبی کشور به شهرهای شمالی خواهیم بود.

این داروساز همچنین با اشاره به دیگر تبعات منفی اجرای آیین نامه آزادسازی تاسیس داروخانه ها اظهار داشت: دیوان عدالت اداری با این مصوبه به افراد غیرداروساز حکم احداث داروخانه را صادر کرده است که این مسئله موجب ورود افراد غیرمتخصص و فعالان اقتصادی غیرداروساز به بخش تاسیس داروخانه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت در حوزه سلامت که تاسیس داروخانه هم بخشی از این حوزه است، طبق قانون منوط به کسب یکسری امتیازات تحصیلی یا مجوز وزارت بهداشت است، گفت: در حوزه سلامت و تاسیس داروخانه باید موانع و محدودیت هایی وجود داشته باشد که البته اسم آن انحصارطلبی نیست.

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانه های استان تهران همچنین با یادآوری اینکه تاکنون دیوان عدالت اداری هفت بار رای به نفع داروسازان صادر کرده است، مبنی بر اینکه پارامترهای فاصله و جمعیت باید در آیین نامه تاسیس داروخانه الزامی باشد، خاطرنشان کرد: تنها یکبار دیوان عدالت حکم به حذف این دو پارامتر داده و وزارت بهداشت هم از این حکم تمکین کرده است.

وی یادآور شد: درواقع وزارت بهداشت حتی در انجام تکلیف قانونی خود ناتوان بوده و صرفا از رای دیوان عدالت تبعیت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: