April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو با استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله:
کد خبر: ۳۵۶۷۰۰
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه مسئولان ذیربط باید شهروندان را برای وقوع زمین لرزه های بزرگ آماده سازی و سازه های حیاتی را به طور اصولی مقاوم سازی کنند، گفت: باید جلوی فساد در صنعت ساختمان گرفته شود و ساختمان های جدید و تاب آور را جایگزین کنند.

ضرورت جلوگیری از فساد در صنعت ساختمان

 

مهدی زارع در گفتگو با پول نیوز با اعلام اینکه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۱۰ هزار ایرانی در زلزله های ایران کشته شده اند، افزود: این حجم از تلفات انسانی به دلیل نحوه ساخت و ساز‌ها و کیفیت پایین ساختمان‌ها است که موجب شده تا یک فرد در ایران بسیار در برابر زلزله آسیب پذیر باشد.
وی با بیان اینکه طبق برآورد‌های انجام شده تا سال ۲۰۵۰ میزان جمعیت شهری که در معرض زلزله بزرگ قرار دارند، از ۳۷۰ میلیون نفر کنونی به ۸۷۰ میلیون نفر می‌رسد، افزود: به این ترتیب مناطق شهر به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار می‌گیرند و الگو‌های جدیدی از ریسک شدید ایجاد می‌کنند.
زارع همچنین با اشاره به اینکه توسعه شهری بدون برنامه ریزی صحیح و با مدیریت ضعیف، خطرات جدید و ریسک گسترده‌ای را ایجاد کرده است، گفت: شهر‌های نامناسب همچنان مخاطرات جدیدی ایجاد می‌کنند که دستاورد‌های توسعه فعلی را هر چه بیشتر ناپایدار می‌کند.
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در عین حال تاکید کرد: نبود زیرساخت‌ها و خدمات کافی، سکونت در واحد‌های مسکونی ناامن، خدمات بهداشتی ناکافی در مناطق شهری و حتی مناطق مرفه نشین می‌تواند مخاطرات طبیعی را به یک فاجعه تبدیل کند
وی ادامه داد: عوامل متعددی در بخش برنامه ریزی و توسعه شهری کنونی وجود دارد که باعث بروز آسیب پذیری می شود، از جمله اینکه در تصمیماتی که برای سرمایه گذاری گرفته می‌شود؛ خطر فاجعه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
به گفته عضو وابسته و رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم، ضعف در اجرای قوانین و مقررات ساختمانی، مجوز برنامه ریزی و سرمایه گذاری نظارتی، که اغلب ناشی از فساد است، موجب انتقال خطر از شرکت های ساختمانی به ساکنان ساختمان ها می‌شود.
این کارشناس زلزله در ادامه تصریح کرد: علیرغم اینکه برای ۲۲ منطقه پایتخت نقشه گسل تهیه شده، اما توسعه شهر صرفا بر اساس پارامتر‌ها و مؤلفه های اقتصادی صورت می‌پذیرد و نقشه های تهیه شده برای گسل های واقع در مناطق شهری تاثیر خاصی در تصمیم گیری ها نداشته است. به طوری که رویداد‌های ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد، مردم سرمایه گذاری در مناطق خوش آب و هوا، اما خطرناک را ترجیح داده اند.
وی با انتقاد از اینکه پیمانکاران و برخی از مدیران اجرایی برای کسب سود بیشتر ساختمانها را از مصالح ناامن و در مکان های خطرناک میسازند، گفت: این در حالی است که به جای سرمایه گذاری کمی بیشتر در بخش ساخت و ساز‌ها می‌توانند از عواقب خطرناک آن جلوگیری کنند.
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله همچنین با تاکید بر اینکه تغییر رفتار مردم نیاز به روش های جدید و تلاش مستمر دارد تا درباره اهمیت آماده سازی در برابر مخاطرات طبیعی فرهنگ سازی شود، خاطرنشان کرد: اگر ساختمان‌ها با استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت بهتر ساخته شوند، تاب آوری فیزیکی آن‌ها در برابر سوانح طبیعی افزایش می یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: