یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز مطرح کرد:
کد خبر: ۳۵۷۱۴۸
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
0
حق شناس گفت: تورم برای اقتصاد ایران، یک درد مزمن است بر همین اساس این درد سال‌های سال است که با اقتصاد ایران عجین شده است و هیچ دولتی هم توانایی کاهش آن را ندارد.
////////
هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: هرگاه که نرخ سود سپرده‌ها کمتر از نرخ تورم باشد، انگیزه برای سپرده گذاری مردم ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: در صورتی که مردم سپرده‌های خود را وارد بانک‌ها نکنند، سپرده‌ها از بازار پول خارج و به سراغ سایر بازار‌های موازی دیگری مانند بازار سرمایه، سکه، خودرو و دلار می‌رود یعنی هر بازاری که ارزشمند باشد، سرمایه‌های مردم به آن سمت سوق پیدا می‌کند.
 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: رشد اقتصادی منفی در کشور بخش دیگری از افزایش چک‌های برگشتی را رقم می‌زند که تحریم‌های آمریکا باعث شد رشد اقتصادی منفی در کشور حاکم شود.

حق شناس عنوان کرد: تعداد چک‌های برگشتی با رونق اقتصادی در اقتصاد کاهشی می‌شود، اما با افزایش آن‌ها میبینیم که رونقی در اقتصاد وجود ندارد و رشد اقتصادی منفی است بنابراین شیوع ویروس کرونا در کشور هم باعث افزایش چک‌های برگشتی شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: انتخاب سود بیشتر توسط متولی بازار پول یک انتخاب نیست بلکه یک اجتناب است و تا زمانی که چنین سیاستی را به کار نگرفته است، این جریان و سیل نقدینگی بازار‌های مختلف را تخریب می‌کند.

حق شناس خاطر نشان کرد: پایین بودن نرخ سود بانکی منجر به این می‌شود که تقاضا برای گرفتن وام افزایش یابد که در این تقاضا رانت، فساد‌های مالی بسیار ایجاد می‌شود. زمانی که نرخ بهره در کشور واقعی نیست، پول از بانک‌ها خارج شده و هجوم سرمایه‌های مردم به سایر بازار‌ها باعث می‌شود که باقی شاخص‌ها تخریب شوند همچنین غیر واقعی بودن نرخ پول، عاملی است برای گرانی و تورم در کشور.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: