April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس حوزه مسکن در گفتگو پول نیوز؛
کد خبر: ۳۵۷۸۸۸
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
این کارشناس حوزه مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن در تهران دلایلی بسیاری دارد که مشکلات اقتصادی و معیشتی از اصلی‌ترین دلایل هستند.
آینده مسکن در دست کیست؟
به گزارش پول نیوز، قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است. افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه‌های شهر بروند. افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد. همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است.

پس از اوج گیری بازار مسکن از ناحیه فشار تقاضا برای خرید و اجاره و کمبود عرضه مسکن، این بازار در یک سال اخیر به آرامشی گورستانی دست یافته که طی آن خرید و فروش و معامله دچار رکودی نسبتا پایدار شده و اجاره نشینان نیز پشت گرم به مصوبه قضائی عدم تخلیه خانه در در دوران کرونا، این رکود را استمرار بخشیدند.

در همین رابطه حسین عبداللهی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: اگر دولت بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی مردم در حوزه مسکن را کم کند که در کنار آن، این خانوار‌ها بتوانند مسکن خریداری کنند بخش مهمی از ضعف‌های اقتصاد ایران حل خواهد شد، زیرا تهیه خانه ۴۸ درصد از هزینه سبد خانوار‌ها را به خود اختصاص داده است که در بعضی از شهر‌های بزرگ هم این سهم به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: با توجه به کمبود مسکنی که در کشور وجود دارد نیاز است که سالانه حدود ۱.۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا این راه کمی تعادل را به بازار برگرداند با این راه عرضه و تقاضا به بازار برمی گردد و در این صورت تعادل ایجاد می‌شود.

عبداللهی بیان کرد: باتوجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نهاده ها، قیمت واحد مسکونی ساخته شده بیش از قیمت مصالح استفاده شده برای ساخت همان ملک است. به طور مثال در تهران حدود ۷ میلیون تومان هزینه ساخت با مصالح و اجرت است که خانه متری ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه گفت: افزایش قیمت مسکن در تهران دلایلی بسیاری دارد که مشکلات اقتصادی و معیشتی از اصلی‌ترین دلایل هستند بنابراین بازار مسکن کشور ما با تقاضای مطلق مواجه شده است و نسبت دادن رشد این بازار به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، پاک کردن صورت مساله است.

وی ابراز کرد: در حوزه مسکن تورم بسیار بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده است به طوری که طی ۲۵ سال گذشته تورم مسکن ۲.۵ برابر تورم کل اقتصاد بوه که به دلیل جهش بیش از حد آن دیگر با دادن وام نمی‌توان مشکل مسکن در کشور را حل کرد.

عبداللهی خاطر نشان کرد: در این حوزه تسهیلات فقط یک ابزار است که تا حدودی میتواند این مشکل را جبران کند در حالی که امروزه در تمام دنیا از ابزار‌های بسیار متنوعی برای کنترل بازار مسکن و کمک به مردم برای خرید مسکن استفاده می‌شود که ما در ایران از آن بی‌بهره هستیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: