April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۷۹۰۸
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
0
انتقال و درگیری کرونای دلتا نسبت به سایر واریانت ها بالاتر بوده و در شرایط کنونی کودکان بیشتر به این نوع ویروس مبتلا می‌شوند پس باید در انجام شیوه نامه های بهداشتی توسط خانواده ها سخت گیری بیشتری شود.

اخبار روز: کرونا دلتا، همبازی خطرناک کودکان

 

به گزارش پول نیوز، دلتا کرونا یک گونه از ویروس است که برای اولین بار در هند و طی یک موج عفونت شدید در ماه اردیبهشت و خرداد شناسایی شد. این گونه در برخی مناطق هند به سرعت رشد کرد و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ ها را نشان داد.


برخلاف تصور عموم مردم کودکان بیشتر به دلتا کرونا مبتلا شده و می توانند ویروس را به سایر افراد منتقل کنند، با توجه به عدم واکسیناسیون اطفال، این قشر سنی به راحتی در خطر ابتلای کرونای دلتا قرار دارند. علائم کرونای دلتا در کودکان می تواند از درگیری خفیف مانند گلودرد و آبریزش بینی و سردرد و علائم گوارشی و در برخی موارد نادر عوارض شدید مانند درگیری مغز و تنگی نفس و افت اکسیژن خون و درگیری التهابی چند ارگان باشد.


تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد، عفونی بودن نوع دلتا باعث شده که کودکان بیشتری به این ویروس مبتلا شوند و متاسفانه جان خود را از دست بدهند.


در ابتدا این تصور وجود داشت که کودکان به کووید-۱۹مبتلا نمی شوند اما طبق تحقیقات انجام شده در ۲ درصد کودکان ابتلا و حدود یک درصد تلفات گزارش شده و دوره کمون کرونا در کودکان را یک تا ۱۴روز در نظر می گیرند.


دکتر حسین فرشاد مقدم متخصص بیماری های عفونی در این زمینه می گوید: گزارش نشان می‌دهند بیماری در تعداد بسیار کمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا وخیم می‌شود و سیستم ایمنی‌شان واکنش التهابی شدیدی نشان می‌دهد و کرونا در کودکان و بزرگسالان بطور یکسان دیده نشده، کودکان ممکن است به این ویروس مبتلا شوند اما به اندازه بزرگسالان درگیر نمی شوند و معمولا بیماری آن ها جدی نیست.
وی ادامه می دهد: البته این به معنای کم اهمیت بودن کرونا در کودکان نیست، همه افراد جامعه از کودک تا بزرگسال و سالمند در خطر کووید-۱۹ هستند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله عدم تماس دست با اجسام و افراد، ضد عفونی مداوم دست ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی می باشند.


فرشاد مقدم اظهار می دارد: گیجی و خواب آلودگی، فشار یا درد قفسه سینه، اسهال و استفراغ شدید، درد گردن، احساس تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری، درد شدید شکم از علایم مشترک ابتلا به کرونا در کودکان و بزرگسالان بوده و تب و دمای بالای بدن و سرفه مداوم از علایم اصلی مبتلا شدن به این بیماری در کودکان است.


این پزشک تصریح می کند: اگر کودک با فرد مبتلا به کرونا در تماس باشد ممکن است با برخی از علائم به کرونا مشکوک باشد اما برای اثباتش نیاز به آزمایش خون یا تست پی سی آر بوده و تاکنون چند مورد کرونا در کودکان و نوزادان نیز دیده‌ شده است.


فرشاد مقدم خاطرنشان می کند: با توجه به شیوع کرونا به خانواده‌ها توصیه می‌شود که کمتر تردد داشته باشند و از دورهمی‌خانوادگی و مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کنند، درصورتی‌که کار ضروری دارند نیز پیشنهاد می‌شود کودکان را با خود همراه نکنند، برای کودکان ۲ تا ۵ سال حتماً از ماسک استفاده شود.
وی در مورد داروهای کرونایی برای کودکان می گوید: در کودکان مبتلا به کرونا ابتدا داروهای حمایتی و تب‌بر استفاده و برحسب علائم تجویز و کمک درمانی می‌شود، با توجه به اینکه ویروس هر بار روش‌های جدیدی به کار می‌برد ما باید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.


دکتر آینا ریاحی متخصص کودکان نیز در این زمینه می گوید: در حال حاضر واکسن تایید شده ای برای کودکان و سنین پایین تر علیه کرونا وجود ندارد و با توجه به اینکه پروتکل های بهداشتی توسط کودکان جدی گرفته نمی شوند و حتی کودکان زیر دو سال اجازه ماسک زدن ندارند، بیشتر درگیر کرونا با علائم گوارشی، پوستی و تنفسی می شوند.


این پزشک ادامه می دهد: متاسفانه خانواده ها نیز مسائل بهداشتی را کمتر رعایت کرده و ممکن است ناقل بیماری کرونا باشند که کودکان خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می دهند و شدت علائم این بیماری در آنها طیف وسیعی دارد و استفاده از ماسک، شست وشوی دستها ضروری است و جدی گرفتن عدم ابتلای کودکان در این شرایط مهم بوده و والدین الگوی مناسبی برای آنها هستند.


ریاحی می گوید: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک تاثیری در بهبودی کرونا ندارد و همکاران پزشک باید در این زمینه دقت کنند و استفاده از رمدسیدیر نیز باید در شرایطی که بیمار احتیاج دارد تجویز شود، نوزادان نیز بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری می شوند که باید استفاده از داروهای کرونا تحت شرایط خاص تجویز و بی رویه استفاده نشود.


از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند و روز گذشته(یکشنبه) با مرگ ۶۸۴ نفر طی ۲۴ ساعت رکورد تلفات روزانه شکست.


کرونا در ایران اکنون خیز پنجم خود که از ابتدای تیر ماه آغاز شد، را سپری می کند و چندین بار رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته را شکسته است.


تا کنون ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید.


افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.
در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سلامت نیوز: دلتا کرونا، همبازی خطرناک کودکان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: