عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با «پول نیوز»خبر داد:
کد خبر: ۳۵۸۰۹۷
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
0
عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به افزایش نرخ اجاره بها و افزایش اجاره نشینی در کشور گفت: درواقع افزایش اجاره بها حاصل رشد اجاره نشینی در کل کشور است.

افزایش اجاره‌بها درپی رشد 40 درصدی اجاره‌نشینی در یک سال گذشته

سید محمد مرتضوی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: فقط در طول یک سال گذشته قراردادهای اجاره در تهران بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرده و در همه استان ها این روند کمابیش برقرار است.

وی افزود: زوج های جوان و افرادی که ازدواج می کنند، کسانی که بنا به دلایلی باید تغییر مکان دهند و خانه های خود را بفروشند، کسانی که در بافت های فرسوده ساکن هستند و به دلیل فرسودگی بیش از حد باید نقل مکان کنند، همه این گروه ها به بازار اجاره رفته اند و در این بازار به دنبال خانه های جدید با موقعیت متناسب با شرایط خود می گردند که منجر به افزایش اجاره نشینی شده است.

مرتضوی اظهار داشت: دو عامل مهم منجر به بروز تورم در بخش اجاره شده است که یکی تورم پول و کاهش ارزش پول است که منجر به تورم سرسام آور شده و دومی تقاضای بیش از حد و غیرمعمول اجاره نشینی است که باعث شده تا نرخ اجاره بها رشد پیدا کند و شرایط به گونه ای است که بسیاری از مردم حتی توان پرداخت اجاره مسکن را ندارند، چه رسد به اینکه بخواهد مسکن خریداری کنند.

وی افزود: جالب اینکه برای اجاره خانه جدید باید الگوی سکونتی خود را که در گذشته داشتند، تغییر دهند و از یک محله بهتر به محلات ضعیفتر بروند که در این صورت هم حتی با یک افزایش قیمتی بتوانند خانه مناسبی را برای خود پیدا کنند.

این کارشناس مسکن درپاسخ به اینکه دولت باید چه تدابیری را در حوزه اجاره مسکن بیندیشد، گفت: مهمترین سیاست می تواند تولید و ساخت مسکن برای مستاجران باشد. سابق بر این در حوزه تولید مسکن، خانه هایی به شرط اجاره به تملیک ساخته می شد، منتهی قوانین موجود در این حوزه نارسایی هایی داشت و سازنده ها بیشتر ترغیب می شدند به اینکه با یک ترفندهایی آنچه را که به عنوان مسکن اجاره ای می سازند، در قالب اجاره به شرط تملیک طولانی مدت به اجاره نشین ها بفروشند.

به گفته مرتضوی این روش در بسیاری از کشورها مرسوم است و دولت ها خانه هایی را می سازند و مردم آنها را اجاره می کنند.

خزانه دار کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: ما در طرح مسکن مهر توانستیم بخش قابل توجهی از مردمی را که به دنبال خانه های اجاره ای بودند، در منازل شخصی خودشان ساکن کنیم. بنابراین موفقیت در حوزه تولید مسکن انبوه و مناسب برای قشر کم برخوردار می تواند بخشی از بازار اجاره را پوشش دهد و بخشی از مشکلات بازار اجاره را حل کند.

این انبوه ساز تاکید کرد: در بخشی هم دولت می تواند به طور مستقیم به حوزه ساخت خانه برای اجاره دادن به متقاضیان بپردازد، منتهی این بخش باید بسیار کوچک بوده و آنچنان گسترده نباشد و در حد محدود برای کسانی ساخته شود که واقعا توان خرید یک خانه حداقلی را هم ندارند.

مرتضوی با بیان اینکه دولت باید در این بخش به طور مستقیم مداخله کند، گفت: باید یک الگوی سکونتی برای این اقشار تعریف کنیم که دولت با مداخله مستقیم در این بخش می تواند سالانه  50 تا 100 هزار واحد مسکونی اجاره ای بسازد و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: