کد خبر: ۳۵۸۱۴۸
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
0
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهرماه گفت: در این زمینه تابع ستاد ملی کرونا هستیم.
توضیحات وزیر علوم درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهر ماه
 
 

به گزارش پول نیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور در وزارتخانه و شروع اولین روز کاری خود، درباره اولویت‌های خود در بخش‌های مختلف در جمع خبرنگاران گفت: اولین نکته‌ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم، آینده‌سازان و آینده‌داران مملکتمان تحت مدیریت وزارت علوم برای آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور هستند.

وی ادامه داد: همکاران ما و اساتید باید بدانند که سر کلاس آنها، دانشمندان، اندیشمندان و متفکران، رؤسای جمهور، مدیران، هنرمندان و همه بزرگان کشور نشسته‌اند، باید این را قدر بدانیم، در وزارت علوم کار آن‌ها را راه بیندازیم، باید تلاش کنیم آن‌ها قَدر ببینند و در صدر بنشینند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همه تلاش خود را می‌کنیم که آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم یعنی از طریق پژوهش در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری، شیوه پژوهش را به آن‌ها آموزش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه و اثرگذاری آن‌ها بیشتر شود که مردم احساس کنند نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور جدی است؛ برای انجام چنین اقدامی برنامه مدونی داریم؛ جزو اهداف من است و آن را پیگیری می‌کنم.

زلفی‌گل از دیگر برنامه‌های خود به کاربردی کردن تحقیقات اشاره کرد و گفت: تحقیقات ما به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود و در حال حاضر بیشتر وزارت علوم برای تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی کرده است و در این دوره تلاش می‌کنیم ضمن حفظ آن موقعیت و جایگاه علمی که رتبه اول علمی را در منطقه داریم که نتیجه تحقیقات بنیادی است، از آن صیانت کنیم و همچنین تلاش می‌کنیم سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم تا تحقیقات کاربردی بروز و ظهور بیشتری پیدا کند و بخش قابل توجه پتانسیل‌های پژوهشی کشور منجر به تحقیقات کاربردی شود که اثرات آن را در جامعه بیشتر کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آموزش الکترونیکی نیز گفت: خوشبختانه وزارت علوم در مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی انجام داده و ما از این تجربیات و مطالعات استفاده خواهیم کرد؛ با باز شدن دانشگاه‌ها سعی می‌کنیم از این تجربه دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی اساتید حضوری تدریس می‌کنند، سیستم انگیزشی، ترغیبی و سنجشی را برایشان ایجاد می‌کنیم تا به صورت آفلاین و مجازی برگزار کنند و دانشجویانی که سر کلاس حضورشان کامل نشده، بتوانند مجدداً از آموزش مجازی آفلاین استفاده کنند.

زلفی‌گل بیان کرد: این تجربیات نشان داد که ما می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر برای آموزش یا سمینار‌های علمی استفاده کنیم و مانند قبل لازم نیست فرد برای داوری طی‌طریق کند بلکه می‌تواند به صورت مجازی این کار را انجام دهد. ما همچنین می‌توانیم در راستای دیپلماسی علمی از این روش استفاده کنیم و اساتید ما و خارج از کشور در سمینار‌های علمی بین‌المللی شرکت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که فوری‌ترین برنامه‌ای که در دستور کاری خود از امروز دارید، چیست؟ گفت: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و مجلس اجازه داده که هیئت امنا داشته باشند و با توجه به مقررات دانشگاه و سلیقه خود، قوانین خاص دانشگاه خود را تصویب کنند. نکته‌ای که مغفول مانده نقش نظارتی هیئت امناست که سعی می‌کنیم آن را احصاء و برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پژوهش از آن استفاده کنیم.

زلفی‌گل درباره اینکه آیا از عملکرد دکتر غلامی راضی است یا خیر؟ افزود: آن کار را باید جامعه علمی قضاوت کند؛ دکتر غلامی یکی از استوانه‌های علمی و اجرایی کشور ما و از استادان محجوب، باوقار و باشخصیت و خدمات شایسته‌ای برای آموزش عالی داشته، ولی قضاوت عمومی و همگانی باید توسط جامعه فرهیخته انجام شود؛ بنده به عنوان شاگرد ایشان قدر وی را می‌دانم.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه‌ها از مهرماه به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد؟ گفت: در این خصوص ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و ما تابع آن هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رابطه با خبرنگاران گفت: رابطه‌ام با خبرنگاران خیلی خوب است، آن‌ها زبان و قلم گویای صف و ستاد خواهند بود و انتقادهایشان باعث می‌شود که ما شفاف‌تر عمل کنیم و آن‌ها ناظر فعالیت ما هستند بنابراین سعی می‌کنیم ارتباط خوبی داشته باشیم.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: