کد خبر: ۳۵۸۲۷۲
۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
0
اگرچه فضای کل بازار خوش بین کننده است اما ردپای سناریوی اصلاح شاخص نیز دیده میشود.

بورس بازان شکست خوردند| بورس در شرایط بحرانی به سر می برد

 

به گزارش پول نیوز، روز یکشنبه یکی از پرتلاظم‌ترین روز‌های کاری بورس در سال ۱۴۰۰ بود. شاخص برای چند بار حالت رفت و برگشت به خود گرفت و در حالی که در یک چرخه تکراری سینوسی صعودی و نزولی قرار داست، در پایان، رضایت به افت اندک داد.

شاخص کل اگرچه تنها ۰.۱ درصد افت کرد و به نوعی تغییر زیادی نداشت، اما شاخص کل هم وزن درجا زد و البته اجازه شکل گیری سیکل منفی را در برابر فشار عرضه نداد. پس از اعلام شفاف سازی پالایش نفت بندرعباس (#شبندر) و ممنوع و متوقف شدن نماد آن توسط ناظر بازار در معاملات امروز، به یکباره بازار در اوج تقاضا و رشد دو رقمی شاخص، به یکباره با عقب روی، تا آستانه ۲۳۰۰ واحد نیز نسبت به روز قبل نیز افت کرد (نمودار برآورد قیمت هر سهم پالایش نفت بندرعباس بر اساس ارزش بازار نماد‌های صنعت پالایشگاه برگرفته از کانال خلاصه بازار: میانگین قیمت برآوردی ۷۱۵.۸ تومان بود).

عرضه‌ها در ساعت پایانی که بخشی از آن متاثر از ممنوع متوقف شدن نماد شبندر بود، شدت گرفت و مسیر رفته شاخص را در همان نیم ساعت پایانی علاوه بر اینکه برگرداند، بلکه بیش از ۲ هزار واحد هم نسبت به ابتدای معاملات پایین‌تر آورد. در این روز البته شاهد بیشترین خروج پول حقیقی‌ها در بازار نیز بودیم که در ۷ ماه گذشته سابقه نداشته است، تا نشان دهد بازار روزی سخت را سپری می‌کند (نمودار خروجی پول حقیقی‌ها که در روز یکشنبه در ۷ ماه بیشترین عدد به ثبت رسید). تعداد نماد‌های دارای صف فروش نیز نزدیک ۴ برابر تعداد نماد‌های صف فروش بود، این در حالی است که روز گذشته تعداد نماد‌های صف خرید ۱۰ برابر تعداد نماد‌های دارای صف فروش بود.
با توصیف حالت بازار، مشخص میشود که منطق هیجانی همچنان بر رفتار بورس بازان حاکم است و نمیتوان پیش بینی و برآورد درست و دقیقی درباره رفتار‌های آینده بازار داشت. البته شاخص همچنان در محدوده ۱.۵۷۰ میلیون واحد باقی مانده و باز بازگشایی کامودیتی‌ها در معاملات فردا همسو با تحولات دلار ممکن است از تب هیجانی بازار کاسته شود. هر چند که برخی مدعی اند با نرخ اصلاح قیمتی در بازار ارز، میتوان شاهد همین الگو در معاملات بورس بود. البته این گزاره اگرچه تا حدی میتواند درست باشد، اما نمیتواند کامل باشد. بازار سهام همچنان از مولفه‌های دیگری تغذیه میشود که میتوانند در غیاب اثرگذاری نرخ ارز، همچنان پرتلاطم ظاهر شود.

با این وصف، معاملات روز دوشنبه همچنان زیر ذره بین قرار دارد؛ درحالی که ردپای سناریوی اصلاح قیمتی دیده شده که مولفه‌های رشدی روز شنبه در بازار، در روز یکشنبه به یکباره عقب گرد داشت. در کنار خروج پول حقیقی ها، تراز پول حقیقی درآمد ثابت‌ها در روز یکشنبه همچنان منفی ماند و اختلاف سرانه خرید حقیقی‌ها نسبت به سرانه فروش حقیقی‌ها نسبت به روز‌های قبل کمتر شد.

تازه‌ترین نظرسنجی براساس مختصات کنونی بازار سهام نیز نشان میدهد بخشی از سهم‌های کامودیتی‌ها محور روز دوشنبه خود را با بازار‌های جهانی تطبیق میدهند. برخی از نماد‌های کوچک بازار با رویکرد ریالی تورمی همچنان با تقاضا روبه رو خواهند شد و سایر نماد‌ها بر مبنای فشار و توان عرضه‌ها در ساعت پایانی معاملات یکشنبه، احتمالا در طول روند معاملات روز دوشنبه تغییر جهت معاملاتی دهند. با این وصف همچنان فضای بازار مثبت است، اما احتمال شکل گیری روند اصلاح شاخص هم بعید نیست.

به نظر می‌رسد بازار ارز در چند روز آتی، شاهد نوسانات بیشتری باشد و اعتقادم بر این است که نرخ ارز می‌تواند برای مدتی وارد فاز اصلاحی شود؛ نخست آن که رئیس‌جمهور به تیم اقتصادی ماموریت داده است که در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام شود.

در همین راستا برای این که بتوان اقدامات قابل توجهی در بازار ارز انجام داد، باید سکان‌دار بانک مرکزی مشخص شود، اقدامی که به بعد از تایید صلاحیت او توسط وزیر اقتصاد موکول شده بود. در نتیجه بعید نیست که در این چند روز، رئیس کل بانک مرکزی منصوب شود. انتصاب رئیس کل بانک مرکزی هم در کوتاه مدت اثر کاهشی بر نرخ دلار خواهد داشت.

از جهت سوم، دلار از نظر تکنیکالی به محدوده مقاومتی نزدیک شده که می‌توان آن را پایان موج صعودی فعلی در نظر گرفت. در این شرایط امکان اصلاح دلار وجود دارد. اگر دلار در محدوده ۲۵۵۰۰ تومان حمایت نشود، این اصلاح می‌تواند پرقدرت‌تر و طولانی‌تر شود.

با توجه به این موارد اگر دلار وارد فاز اصلاحی شود، بازار‌های موازی با آن همانند بورس نیز وارد فاز اصلاحی خواهند شد. البته گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تغییر رئیس سازمان بورس و شایعات عرضه باقی مانده سهام عدالت اثر منفی بر روند بورس می‌گذارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: