کد خبر: ۳۵۸۳۲۴
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۲
0
بهترین و مقوی ترین غذا برای نوزادان تا سن 6 ماهگی شیر مادر است. عوامل مختلفی از جمله ناراحتی و نگهداری نامناسب شیر می تواند باعث فاسد شدن آن شود.
آیا شیر مادر هم فاسد می‌شود؟ + راههای پیشگیری
 
 
به گزارش پول نیوز، شیر مادر بهترین غذا برای کودک تا سن ۶ ماهگی است. اگرچه برخی از مادران بنا به دلایل شخصی به جای شیر مادر، شیر خشک به فرزندشان می‌دهند، اما هیچ چیز جایگزین شیر مادر نمی‌شود. شیر مادر تا زمانی که در سینه باشد، مشکلی از لحاظ فاسد شدن نخواهد داشت. اما برخی از مادران شاغل هستند و یا به دلایل مشکلات دیگر باید شیر خود را دوشیده و بعدا به کودک بدهند. در این حالت ممکن است شیر فاسد شود.

نشانه‌های خراب شدن شیر مادر

هر کدام از موارد زیر را برای بررسی سالم بودن شیر کنترل کنید:

۱. رنگ و بافت شیر

اگر پس از دوشیدن شیر و نگهداری آن در شیشه در رنگ و بافت شیر متوجه تغییرات شده اید، کاملا طبیعی است. ممکن است شیر به رنگ سفید، زرد، صورتی، سبز یا حتی قهوه‌ای باشد، اما این دلیلی برای فاسد بودن شیر نیست. گاهی اوقات نیز شیر دارای بافت خامه‌ای و متراکم است. این مساله نیز طبیعی است و باید شیر را تکان دهید تا مخلوط شده و بافت یکدست داشته باشد.

۲. مراقب شیری که چند روز پیش دوشیده شده، باشید

به طور معمول شیر دوشیده شده عمر طولانی دارد، اما این مساله به میزان زیادی به نحوه نگهداری آن بستگی دارد. اگر سه روز از زمان دوشیده شدن شیر گذشته و در این مدت شما آن را در یخچال نگهدای کرده اید، باید مراقب باشید. بوی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بوی تازگی می‌دهد. در خصوص شیری که دوشیده شده و در مدت ۳ ساعت در بیرون از یخچال نگهداری شده نیز باید همین گونه عمل کنید. به طور معمول می‌توان آن را برای سه ساعت در محیط بیرون نگهداری کرد، اما اگر دمای محیط گرم باشد، ممکن است شیر فاسد شود. بهترین راه نگهداری شیر برای مدت طولانی قرار دادن آن در فریزر است.

۳. شیر نباید بوی ترشی بدهد

شیر ترش شده مادر دقیقا همان بوی ترشیدگی شیر گاو را می‌دهد. حتما قبل از آماده کردن شیر برای کودک، آن را بو کنید تا مشخص شود که آیا بوی ترشیدگی می‌دهد یا خیر. این یک روش بسیار آسان برای تشخیص ترشیدگی شیر است.

۴. اگر شیر بویی شبیه به فلز یا صابون می‌دهد، وحشت نکنید

گاهی اوقات زنانی که شیر را نگهداری می‌کنند متوجه بوی شبیه به فلزات یا صابون می‌شوند. این طعم نشان دهنده فساد نیست و اکثر نوزادان نیز متوجه آن نمی‌شوند.

چه چیز‌هایی می‌تواند شیر مادران را فاسد کند؟

در ادامه چیز‌های مختلفی که می‌توانند باعث فاسد شدن شیر مادر شوند را توضیح می‌دهیم.

۱. بارداری

وقتی زنی در دوران بارداری به فرزندش شیر دهد، شیر او به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری دچار مشکل می‌شود.

۲. مصرف غذا‌های مضر

توصیه می‌شود تا مادران شیرده غذا‌های سالم و مغذی مصرف کنند. در صورتی که زن پس از زایمان به مصرف غذا‌های فست فود و نوشابه و ... روی بیاورد، نمی‌تواند به فرزند خود شیر بدهد. به طور معمول آبگوشت، سوپ جو و حلیم از بهترین غذا‌ها برای مادران شیرده هستند.

۳. ناراحتی و غم

اگر مادر شرایط روحی مناسبی نداشته و دائما ناراحتی کرده و گریه کند، پس از زایمان دچار افسردگی شده و شیر مناسبی برای نوزادش نخواهد داشت.

۴. مقاربت

بهتر است تا زنان شیرده تعداد دفعات مقاربت خود را کاهش دهند. مقاربت می‌تواند باعث افزایش درجه حرارت بدن شده و شیر را بدبو یا کم کند.

۵. نگهداری شیر

اگر شیر را به مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری کنید، یا بیش از سه روز در یهچال نگهداری کنید، شیر فاسد خواهد شد.

برای جلوگیری از فاسد شدن شیر مادر چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

برای اینکه شیر فاسد نشود، باید مواردی که در بالا توضیح داده شد را در نظر داشته باشید. مثلا کمتر ناراحتی کرده و یا تعداد دفعات رابطه جنسی تان را کاهش دهید. علاوه بر موارد فوق، نگهداری از شیر نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از فاسد شدن شیر ایفا کند. در ادامه چندین نکته در خصوص نگهداری از شیر را توضیح می‌دهیم:

اگر شاغل هستید و می‌خواهید برای مدتی شیر ذخیره داشته باشید، بهتر است که شیر را پس از دوشیدن در فریزر نگهداری کنید، اما اگر این شیر را در کمتر از سه روز مصرف خواهید کرد، بهتر است که آن را در یخچال نگهداری نمایید.
برای نگهداری شیر در یخچال، بهتر است که آن را در انتهای یخچال قرار دهید. قرار دادن شیر در مجاورت درب یخچال به علت نوسانات ایجاد شده و باز و بسته شدن درب یخچال احتمال خرابی آن را افزایش می‌دهد. پشت یخچال که موتور آن قرار گرفته است، دمای سردتری ایجاد کرده و شیر بهتر باقی می‌ماند.
شیر را حتما در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید تا بوی محتویات موجود در یخچال را به خود جذب نکند. اگر یخچال تان بو می‌دهد، کافی است تا کمی جوش شیرین در داخل یخچال قرار دهید تا بو‌ها را به خود جذب کند.
بر روی ظرف شیر‌هایی که در یخچال یا فریزر قرار می‌دهید، حتما تاریخ ثبت کنید. همیشه ابتدا شیر‌هایی را مصرف کنید که از تاریخ قرارگیری آن‌ها در یخچال یا فریزر مدت بیشتری گذشته است.
وقتی شیر را از فریزر خارج می‌کنید، تنها ۲۴ ساعت فرصت دارید تا آن را مصرف کنید، در غیر این صورت شیر فاسد خواهد شد.
شیر را در ظرف‌هایی به اندازه همان وعده غذایی کودک در فریزر ذخیره کنید. زیرا وقتی از فریزر بیرون می‌آید، تنها باید در مدت ۲۴ ساعت مصرف شود. در غیر این صورت فاسد خواهد شد.
هرگز شیر تازه دوشیده شده را در هوای گرم نگهداری نکنید، زیرا باعث فاسد شدن آن می‌شود.

با رعایت نکات فوق، می‌توانید شیر سالمی به کودک خود داده و نیازی نیست تا نگران فاسد شدن شیر باشید.

منبع: بهداشت نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: