April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۴۱۵
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
0
یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: ایجاد گروه های خاص مافیایی و رانت های کارشناسی نه تنها زیبنده عدالت و شان و جایگاه کارشناسان نخواهد بود بلکه بیانگر تبعیض و ناعدالتی در ساختار کارشناسی و ارجاع امور به کارشناسان خاص بدون هرگونه تفوق و برتری قابل توجیه ای است.

رانت‌های کارشناسی، بیانگر تبعیض و ناعدالتی است

 

به گزارش پول نیوز،عباس تدین، درباره انتقاد رئیس قوه قضاییه از رانتی شدن برخی کارشناسی‌ها گفت: ادله اثبات در امور حقوقی و کیفری مهمترین وسیله احراز واقع و کشف حقیقت است و قانونگذار در قوانین حقوقی و جزایی ما به این موضوع توجه کرده است.

 

وی افزود: از آنجا که اقناع وجدانی و علم قاضی در دعاوی و پرونده های مطروحه در دستگاه عدالت، سنگ بنای تصمیمات قضایی را می سازد، قانون و رویه قضایی در کنار ادله اثبات، به قراین اَمارات قضایی نیز توجه داشته است و یکی از مهمترین این امور، نظرات کارشناسی است.

 

این کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه در امور فنی و تخصصی ارجاع به کارشناس به عنوان مُعین عدالت و دادگستری می تواند در کشف واقع و احراز حقیقت و نیل به علم قضایی مفید باشد، گفت: باید کارشناس در کمال امانت داری و صداقت ماوقع را بررسی و نظر تخصصی خود را در کمال بی طرفی ارایه نماید و هرگاه مقام قضایی آنرا با اوضاع و احوال پرونده منطبق دید، از آن تبعیت نماید.

 

وی تصریح کرد: هرگونه اقدام در چارچوب کارشناسی ها خارج از عرف حاکم و رویه معقول و قانونی متداول می تواند اعلام نظر کارشناس و نظریه او را در معرض خدشه و خروج از مسیر عدالت قرار دهد؛ بنابراین ایجاد گروه های خاص مافیایی و رانت های کارشناسی نه تنها زیبنده عدالت و شان و جایگاه کارشناسان نخواهد بود، بلکه بیانگر تبعیض و نا عدالتی در ساختار کارشناسی و ارجاع امور به کارشناسان خاص بدون هرگونه تفوق و برتری قابل توجیه ای است و این امر می توان بستر ساز فساد و نفوذ شده و به مرور زمان مُروج بی عدالتی نظام مند گردد.

 

این کارشناس مسائل حقوقی در پایان گفت: تعامل دستگاه عدالت با کانون کارشناسان و نهادهای متولی در این زمینه و انتخاب دقیق کارشناسان بر اساس معیارهای تخصصی و اخلاقی و نظارت دقیق بر عملکرد آنان و عندالزوم تعیین ظرفیت و تعداد موارد انجام کارشناسی توسط هر کارشناس در دوره های زمانی و ارزیابی و برآورد نظرات کارشناسی در هر دوره توسط هیات منتخب و انعکاس آن به مسوولین متولی در این خصوص می تواند از ایجاد رانت در این زمینه و انحراف فرایند کارشناسی پیشگیری نماید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: