کد خبر: ۳۵۸۴۸۲
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
0
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ایجاد آپارتمان در محلات قدیمی تهران
آغاز کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی
به گزارش پول نیوز،تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیر‌های اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه‌های حیات اجتماعی با فراز و فرود‌های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم. «در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۱ شهریور ۱۳۵۱؛ ایجاد آپارتمان در محلات قدیمی تهران


وزیر آبادانی و مسکن گفت: به جای ایجاد واحد‌های آپارتمانی در خارج از محدوده باید از زمین‌های بایر در محلات قدیمی داخل شهر استفاده کرد.


آقای کوروس آموزگار، وزیر آبادانی و مسکن افزود: در حال حاضر جمعیت دنیا بالغ بر سه ملیارد و ۷۰۰ میلیون نفر است.


بر اساس آمار سازمان ملل متحد یک میلیارد نفر از جمعیت دنیا یا در خانه‌های غیربهداشتی زندگی می‌کنند و یا اساساً فاقد مسکن هستند.


وی ادامه داد: خوشبختانه مملکت ما به علت تناسب جمعیت از لحاظ مسکن در مقایسه با سایر کشور‌های آسیایی که مردم آن در پیاده‌رو به دنیا می‌آیند و در پیاده‌رو زندگی می‌کنند و در پیاده‌رو می‌میرند هنوز گرفتاری پیدا نکرده است.


با توجه به احتیاجات مسکن تنها برای ازدیاد جمعیت طی ۱۱ سال آینده به رقمی در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید می‌رسد؛ یعنی در سال به طور متوسط ۲۲۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود، ولی در حال حاضر جمعاً بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی به کمک بخش خصوصی و بخش دولتی ساخته می‌شود.

۱۱ شهریور ۱۳۶۱؛ آغاز کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی با ۵ میلیارد تومان


عبدالله جاسبی، معاون نخست‌وزیر و دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره تشکیلات و نظام تشکیلاتی جمهوری اسلامی ایران گفت: ماده واحده‌ای در تاریخ ۶۰.۱۱.۱۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که به موجب آن دولت مکلف بود ظرف دو ماه نظام تشکیلاتی جمهوری اسلامی ایران را تدوین کند و برای تصویب در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد. در پی تصویب این ماده واحده ستادی در سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل شد و تحت عنوان «ستاد بررسی و تدوین نظام تشکیلاتی کشور».


این ستاد زیرنظر نظر شورایی که ریاست آن را آقای نخست وزیر به عهده دارد، کار می‌کند در این ستاد که حدود ۴ ماه فعالیت مستمر داشته دو گروه کار می‌کند. نخست کسانی که در رابطه با معاونت طرح‌ها و بررسی‌های نخست‌وزیری (سمت سابق آقای دکتر جاسبی در زمان نخست‌وزیر شهید رجایی) به سازمان امور اداری و استخدامی آمده بودند، دوم کارشناسان متخصصی که در سازمان حضور داشتند. این دو گروه یک ترکیب ۲۰ تا ۳۰ نفری تشکیل شد که بیش از ۴ ماه تمام وقت و به‌طور شبانه‌روزی کار کردند تا نظام تشکیلاتی را تهیه کردند.


دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی افزود: نخستین کاری که در این ستاد انجام شد ایجاد یک سری کمیسیون‌هایی بود (حدود ۹ کمیسیون) که دو تای آن‌ها کمیسیون ارزشی بودند.


در همین رابطه دو کمیته بررسی ارزش‌های اسلام و بررسی رهنمود‌های امام تحت عنوان «کمیسیون اصول و احکام اسلامی» کار کردند. در این دو کمیته در حقیقت از ارزش‌های اسلامی در رابطه با احکام و آیات و احادیثی که در قرآن و کتب معتبر اسلامی آمده استفاده شد و با متخصصان اسلام‌شناس مصاحبه به عمل آمد و بیانات امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره سازماندهی و تشکیلات جمع‌آوری شد و در جزوه‌ای تدوین شد.


دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور سپس با ارائه نمودار‌هایی که نمایانگر تشکیلات کنونی وزارتخانه‌ها و نارسایی‌ها و تداخلات آن‌ها می‌باشد و ضمن تشریح دو نوع تداخلات عمودی و افقی بر حسب نمودار‌ها یادآور شد از جمله مشکلات این است که سازمانی که کارش سیاستگذاری است کار اجرایی می‌کند و یا چندباره‌کاری‌ها وجود دارد از جمله این که ۴ یا ۵ سازمان که یک کار آموزشی را به عهده دارند هماهنگ نیستند و این ناهماهنگی به‌خصوص در رابطه با نهاد‌های انقلاب به حد وضوح به چشم می‌خورد.


در نمودار شاخص‌های مختلف خصوصیات وزارتخانه‌ها که سهم هر وزارتخانه‌ای را از نیروی انسانی دولتی معلوم می‌کند، آمده است که دولت یک میلیون و دویست هزار نفر پرسنل دارد که با احتساب ارتش این رقم به یک میلیون و هفتصد هزار نفر می‌رسد. بر همین اساس بیشترین نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش جمع شده است.


در مورد فعالیت‌های سازمان بازنشستگی کشور وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی کشور توضیحات مشترکی از سوی آقای دکتر جاسبی، دکتر عباسپور و مهندس ذهبیون داده شده.


سازمان بازنشستگی کشوری از حدود یک سال قبل فعالیت‌های مهمی را انجام داده است و بر همین اساس مشخص شده که در کل صندوق‌های بازنشستگی (اعم از بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، ارتش، شرکت نفت، بانک‌ها و غیره) حدود ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته، از کار افتاده و وظیفه‌بگیر داریم که تقریباً ۱۰ درصد بودجه جاری کشور یعنی حدود ۱۷ میلیارد میلیارد تومان را جذب می‌کند. این سازمان بیش از ۹ میلیارد تومان (در سال ۶۱ پیش‌بینی شده ۹ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان) بودجه دارد که باید ۵ میلیارد تومان را دولت کمک کند و بقیه از محل بازنشستگی کارمندان شاغل می‌شود.


بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بازنشستگی‌های زودرس در موارد متعددی صورت گرفته و بار مالی صندوق بازنشستگی را بالا برده است با بررسی‌هایی که صورت گرفته ۷۰۰ تن از کارمندان دولت در جریان جنگ تحمیلی شهید شده‌اند که خانواده‌های آن‌ها یا از بازنشستگی استفاده می‌کنند و یا وظیفه‌بگیر هستند.

۱۱ شهریور ۱۳۷۱؛ گازوئیل بدون دود در ایران تولید شد


با ساخت یک نوع ترکیب جدید نفتی در پژوهشگاه صنعت نفت و افزودن آن به گازوئیل جدید تولید و در آینده نزدیک به بازار عرضه می‌شود که میزان مواد آلاینده هوا و دود را کم و عمر انژکتور‌ها را افزایش می‌دهد.


دکتر باقر مهاجرانی، رئیس گروه فرآورده‌های شیمیایی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: برای بدست آوردن این نوع گازوئیل جدید حدود یکصد لیتر از مواد افزودنی به یک میلیون لیتر گازوئیل اضافه می‌شود که هزینه چندانی ندارد.


وی گفت: گازوئیل جدید از گاز‌های آلاینده مثل «منواکسید کربن» و «اکسید‌های ازت» ناشی از سوخت‌های دیزلی به مقدار قابل‌توجهی می‌کاهد و با مذاکراتی که با شهرداری تهران و وزارت نفت انجام شده است در آینده نزدیک این نوع گازوئیل به‌صورت آزمایشی و در اتوبوس‌های شرکت واحد به کار خواهد رفت.
 
۱۱ شهریور ۱۳۸۱؛ استقبال از تولیدات ایران در سوریه


غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی دمشق مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.


چهل و نهمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق روز چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۱ طی مراسم ویژه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و مقامات بلندپایه کشور‌های شرکت‌کننده افتتاح شد.


گفتنی است کشورمان در این نمایشگاه به‌عنوان یکی از بزرگترین کشور‌های شرکت‌کننده در فضایی به وسعت ۳۰۰۰ مترمربع مبادرت به عرضه و نمایش کالا‌ها و تولیدات صنعتی از قبیل انواع خودرو، قطعات آلومینیومی، پتروشیمی، انواع تایر، موتور سیکلت، صنایع چینی، لوازم خانگی، صنایع آموزشی، کشاورزی و صنعت ایرانگردی کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: