کد خبر: ۳۵۸۵۰۷
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
0
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با بیان اینکه تحریم‌های خارجی تنها 20 درصد بر فرش دستباف ایرانی تاثیرگذار بوده است، احذف مصوبه تعهد ارزی از صادرات فرش دستباف را از دولت جدید خواستار شد و گفت: با توقف صادرات، تولید فرش دستباف دیگر به صرفه نیست و معیشت قالیبافان که از این راه کسب درآمد می کنند دچار مشکل می شود.

خودتحریمی بیشترین لطمه را به فرش دستباف زد

 

به گزارش پول نیوز،عبداله بهرامی حذف مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی درخصوص صادرات فرش دستباف را خواستار شد و گفت: متاسفانه این مشکل هنوز برطرف نشده و انتظار داریم با توجه به تغییر دولت و استقرار دولت مردم، این مصوبه که به شدت صادرات فرش دستباف را تحت تاثیر قرار داده و به زیان بافندگان و تولیدکنندگان بوده حذف شود.

 

وی در توضیح مشکلاتی که مصوبه تعهد ارزی برای قالیبافان ایجاد کرده گفت: به موجب این مصوبه بانک مرکزی که سال ۱۳۹۷ تصویب شد، صادرکنندگان فرش مکلف شدند ارز حاصل از فروش فرش را حداکثر ظرف مهلت چهار ماه به حساب نیمایی واریز کنند، در حالی که عملا چنین چیزی امکان ندارد، چون فرش هایی که از ایران صادر می شود عمدتا به شکل امانی است یعنی این طور نیست که در آن طرف مشتری دست به نقد آماده باشد و همان لحظه فرش ما را بخرد، بلکه باید کشور به کشور منتقل و جابجا شود و پس از حدود یک سال به مرور مبالغ پرداخت شود.


بهرامی تصریح کرد: بانک مرکزی در یک حرکت غیرکارشناسانه تعهد ارزی را برای فرش دستباف مصوب کرد که در نتیجه آن هیچ صادرکننده ای نتوانست فرش صادر کند و همین امر در تولید داخل و معیشت بافندگان اثرگذاشت، چون وقتی صادرات متوقف شود دیگر تولید فرش مقرون به صرفه نیست و بافندگان به ناچار و به تدریج از این صنعت کنار می روند.

 

این مقام مسئول تعاونی ادامه داد: 20 درصد فرش ایران از گذشته به آمریکا صادر می شد و سالانه تقریبا 500 میلیون دلار صادرات داشتیم ولی اتفاقی که افتاد این بود که ظرف دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ صادرات ما به شدت کاهش پیدا کرد.

 


مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با بیان اینکه تحریم ها تنها ۲۰ درصد روی فرش دستباف تاثیر گذاشته است، اضافه کرد: معتقدم تحریم های داخلی سخت‌تر حل می شود و صرفنظر از تحریم های بیرونی، بیشترین تاثیر را مصوبه تعهد ارزی به دنبال داشت که به جای تسهیل و حمایت، دست قالیبافان را بست.

 

بهرامی گفت: خواسته جامعه قالیبافان و بافندگان فرش دستباف از دولت آقای رئیسی، شورای اقتصاد و بانک مرکزی این است که مصوبه را از این کالای ملی و فاخر بردارند تا هم تولید و اشتغال دچار مشکل نشود و هم معیشت بافندگان که از این راه کسب درآمد می کنند، به خطر نیفتد.


به گفته این فعال تعاونی، تولید و صادرات فرش دستباف در ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور و امنیت اجتماعی و درآمد زنان نقش بسزایی دارد.

 

منبع : ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: