کارشناسان اقتصادی در گفتگو با «پول نیوز» مطرح کردند:
کد خبر: ۳۵۸۵۵۴
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
0
اگرچه طی سال‌های اخیر فروش مسکن در بورس مطرح شده، اما همواره موانعی در مسیر اجرایی شدن این ایده وجود داشته است و استقبالی از پیاده سازی آن نشده است.
شفاف سازی قیمت‌ها در بازار با عرضه مسکن در بورس
به گزارش پول نیوز، به عقیده صاحب نظران، بورس مسکن علاوه بر اینکه جذابیت ندارد دافعه نیز دارد؛ به این دلیل که مشکل اصلی عرضه مسکن در بورس کالا شفافیت است و این در حالی است که بسیاری از معامله کنندگان املاک تملیکی نمی‌خواهند در بازار شفاف معامله کنند.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان اقتصادی تنها در صورت شفاف سازی نحوه عرضه مسکن در بورس، این ایده می‌تواند موفق و اثربخش باشد. به این صورت که جزئیات و ویژگی‌های خانه‌های عرضه شده در بورس به طور دقیق مشخص شود و به صورت متری در بورس به فروش برسد.


شفاف سازی جزییات، شرط اول فروش مسکن در بورس


در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر منظور از بورس مسکن فروش متری مسکن در بورس باشد، ایده مفید و موثری است. چون فروش خود مسکن در بورس نمی‌تواند کارساز باشد و بورس مسکن جایگزین مشاوران املاک شود و همه واحد‌های مسکونی در بازار بورس ارائه شوند.

میثم مهرپور، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود:، اما فروش متری مسکن می‌تواند اقدام موثری باشد؛ حداقل از این جهت که افرادی که دارای سرمایه خردی هستند که با آن سرمایه هنوز توان خرید یک واحد مسکونی کامل را ندارند، می‌توانند طی یک ساز و کار مشخصی مسکن را به صورت متری خریداری کنند و حداقل مزیت این امر آن است که قدرت خرید این افراد با گذشت چند سال کاهش نمی‌یابد.

وی در این راستا تشریح کرد: به طور نمونه اگر فردی در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری کند، بعد از چند سال سرمایه وی کم ارزش نمی‌شود. یعنی اگر امروز با این مبلغ بتواند ۵ متر مسکن بخرد، به این صورت نخواهد بود که بعد از چند سال نتواند با این قیمت حتی دو متر خانه بخرد و ارزش سرمایه وی حفظ می‌شود.

مهرپور اضافه کرد: لذا از این جهت سرمایه گذاری در بورس مسکن می‌تواند قدرت پول افراد را حفظ کند و در صورتی که امروز فردی ۵ متر خانه بخرد، چند سال بعد هم صاحب همان متراژ مسکن خواهد بود که متناسب با نرخ تورم، این چند متر مسکن هم گران شده است. درواقع برای حفظ قدرت خرید شهروندان، فروش متری مسکن می‌تواند ایده خوبی باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط کنونی امکان عرضه و فروش مسکن در بورس وجود دارد، گفت: امکان فروش متری مسکن در بورس وجود دارد، به شرطی که زیرساخت‌های آن فراهم شود و به صورت شفاف عرضه شود. یعنی یک واحد مسکونی با جزئیات و ویژگی‌های مشخص معرفی شود و بعد به صورت متری به فروش برسانند و شیوه فروش آن به صورت محله‌ای نباشد و در این صورت می‌تواند مفید و موثر ارزیابی شود.
 

امکان تامین مالی بخش مسکن در بورس

 
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای راه اندازی بورس مسکن اظهار داشت: اتفاقا در شرایط کنونی تشکیل بورس مسکن الزامی است. چون در شرایط کنونی مهمترین معضل و مشکلی که در بخش مسکن با آن‌ها روبه رو هستیم، شامل عدم شفافیت معاملات، نبود قیمت‌های مشخص، شایعه محور بودن و همچنین دلال محور بودن بازار مسکن است.

همایون دارابی در گفتگو با «پول نیوز» با تاکید بر این که کمبود سرمایه یکی دیگر از ایرادات بزرگ در بازار مسکن است، عنوان کرد: بورس مسکن در عین اینکه می‌تواند قیمت‌ها را در بازار شفاف سازی کند، از سوی دیگر می‌تواند سیستم رقابت را در این بازار اصلاح و درست کند.

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه بورس مسکن می‌تواند با کمک ابزار‌ها و عواملی که می‌تواند پیشنهاد کند، نقش شایانی را در زمینه تامین مالی بخش مسکن ایفا کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: