کد خبر: ۳۵۸۵۷۹
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
0
مظاهری، سیف، بهمنی و عادلی در نشستی مشترک، به تشریح دلایل خود برای استقلال بانک مرکزی از دولت پرداختند.
توصیه‌های ۴ رئیس کل اسبق بانک مرکزی به دولت سیزدهم
 
 
به گزارش پول نیوز، دومین روز از همایش بانکداری اسلامی با برگزاری میزگردی تخصصی با حضور روسای اسبق بانک مرکزی با عنوان «بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب» همراه بود. به گزارش خراسان، این میزگرد به کانون انتقاد‌ها از عملکرد مداخله جویانه دولت‌ها در نظام بانکی و در نتیجه استقلال نداشتن بانک مرکزی تبدیل شده بود و البته با توصیه‌های چهار رئیس کل اسبق بانک مرکزی برای بهبود این شرایط از جمله حرکت به سمت تک نرخی شدن واقعی ارز و تحقق استقلال بانک مرکزی همراه بود.

توصیه مظاهری برای تک نرخی کردن ارز
طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سال ۸۶ تا ۸۷ با بیان این که بانک مرکزی تا مدت‌ها نگذاشت نظام تک نرخی به چند نرخی تبدیل شود، اما این رویه زیاد ادامه نداشت و ارز ۴۲۰۰ تومانی به مملکت تحمیل شد و به ارز چند نرخی مبتلا شدیم، تصریح کرد: در توصیه به دولت سیزدهم باید گفت که به عنوان یک کار جدی به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند. وی افزود: سپرده‌ها و منافع بانک متعلق به دولت نیست، اما این موضوع هنوز به درستی جا نیفتاده است و تاکنون موفق نشده ایم این مقوله ساده را در دو دولت قبلی جا بیندازیم.


بهمنی دیگر رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سال‌های ۸۷ تا ۹۲ نیز در این میزگرد گفت: دولت نباید کسری بودجه را از طریق اوراق مشارکت به بانک‌ها تحمیل کند و در عین حال بدهی را پرداخت نکند، زیرا در این صورت بانک‌ها بدهکار می‌شوند و مجبور به پرداخت اصل و سود هستند. وی تصریح کرد: هم اکنون شورای پول و اعتبار بانک مرکزی هفت یا هشت نفرشان دولتی هستند به این معنا که دولت برای بانک مرکزی تصمیم گیری می‌کند که باید توجه داشت تخریب بانک‌ها و تضعیف کارکنان بانک‌ها به ضرر کشور خواهد بود. بهمنی همچنین خواستار ارائه لایحه‌ای برای اصلاح و استقلال بانک مرکزی به مجلس شد.



شرط لازم و کافی برای استقلال بانک مرکزی
سید محمدحسین عادلی، دیگر رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سال‌های ۶۸ تا ۷۳ نیز در این میزگرد با بیان دو شرط لازم و کافی برای استقلال بانک مرکزی با اشاره به کتابی که در این باره با عنوان «مقدمه‌ای بر استقلال بانک مرکزی» نوشته است، اظهار کرد: شرط کافی آن است که قانون مترقی داشته باشیم که استقلال بانک مرکزی را حفظ کند. وی افزود: در دنیا این نهاد به دو مورد تشبیه می‌شود، یکی نیروی نظامی مانند ارتش و سپاه، چون بانک مرکزی مهمات بزرگی به نام پول دارد و همان گونه که نیروی نظامی باید از مرز‌ها و امنیت دفاع کند، بانک مرکزی نیز باید از هویت و تمامیت استقلال کشور حمایت کند.

رئیس جمهوری نباید به تصمیمات تخصصی
اقتصاد
ورود کند.
ولی ا... سیف، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سال‌های ۹۲ تا نیمه ۹۷ نیز با اشاره به استقلال بانک مرکزی، اظهار کرد: هیچ کشوری را ندیدم که رئیس کل بانک مرکزی عضو دولت باشد. رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: تجربه نشان داده که هر جایی که رئیس جمهوری به تصمیمات تخصصی اقتصاد ورود نکرده نتیجه مثبت بوده است. سیف گفت: در دولت هر کسی مشکل مالی دارد نگاهش به رئیس سازمان برنامه و بودجه است و وقتی ناامید شدند نگاه‌ها به رئیس کل بانک مرکزی بر می‌گردد. وی با بیان این که باید مراقب شکل گیری مجدد مؤسسات مالی غیرمجاز باشیم، خاطر نشان کرد: صاحب یکی از این مؤسسات بدون داشتن دیپلم ۱۲هزار میلیارد تومان منابع از مردم جمع‌آوری کرد.
 
منبع: منیبان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: