April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۶۰۹
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
0
در شرایطی که بلومبرگ از احتمال برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داده، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل گفته به جای جنگیدن علیه توافق هسته‌ای برجام، می‌خواهد روی استراتژی وسیع‌تری علیه ایران تمرکز کند.

آمریکا منتظر ایران نمی ماند

 

به گزارش پول نیوز«برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در آخر شهریور»، «عدم صبر آمریکا تا ابد»، «گریز از مبارزه با برجام و تمهید استراتژی وسیع علیه ایران»، «امیدواری پوتین به متمدن شدن طالبان»، «هشدار نسبت به موازی کاری اروپا در تشکیل نیروی واکنش سریع»، «جریمه واتس اپ به علت نقض حریم خصوصی در اروپا» و «تغییر جهان با توافق بر سر مالیات یکسان بر شرکت‌ها» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده است.


برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در آخر شهریور

خبرگزاری بلومبرگ با انتشار گزارشی ضمن اشاره به برگزاری نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز 21سپتامبر (۳۰ شهریور) و احتمال دیدار مدیر کل این آژانس با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مدعی شده دولت‌های اروپایی منتظر نتیجه این مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره بردن پرونده ایران به شورای امنیت هستند. بر اساس این گزارش، آژانس خواهان تمدید توافق نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است و در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، دولت‌های اروپایی به فکر صدور قطعنامه تازه شورای حکام آژانس علیه ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت هستند، هرچند احتمالا روسیه و چین از صدور قطعنامه علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

آمریکا منتظر ایران نمی ماند

 

گزارش همچنین از احتمال برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داده است. این گزارش هم‌چنین پیش‌بینی کرده که با توجه به دشوارهای موجود در مسیر مذاکرات احیای برجام، احتمالا مذاکرات هسته‌ای ایران تا سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت و این وضعیت می‌تواند منجر به آشفتگی جدید در خاورمیانه شود.

 

در این گزارش با اشاره به این‌که حمایت‌های روسیه و چین، بر تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای ترغیب تهران تهران به حضور در پای میز مذاکرات در ماه جاری تاثیر منفی داشته، متذکر شده شرایط موجود در حال ایجاد فضایی برای جمهوری اسلامی است که لیست خواسته‌های خود برای گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را افزیش دهد.


آمریکا تا ابد منتظر ایران نمی‌ماند

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده دولت بایدن «نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند» که جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد تا به مذاکرات هسته‌ای بازگردد. او افزوده آمریکا تاکنون نشانه‌ای دال بر آمادگی دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران برای مشارکت در دور هفتم مذاکرات احیای برجام، دریافت نکرده است.

 

آمریکا منتظر ایران نمی ماند

به گفته مالی: « تا کنون آمریکا و سه کشور اروپایی بیش از حد صبوری به خرج داده‌اند. ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم در حالی که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، زیرا از نقاطی به بعد پیشرفت‌های آنها به گونه‌ای خواهد بود که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم ارزش‌ خواهد بود». هم‌چنین مالی تصریح کرده از به درازا کشیده شدن این موضوع باید اجتناب کرد، زیرا از یک‌جایی ممکن است ما به نتیجه متفاوتی برسیم.


گریز از مبارزه با برجام و تمهید استراتژی وسیع علیه ایران

به گزارش جرازلم‌پست، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشستی مجازی با روسای سازمان‌های یهودی آمریکای شمالی، گفت که به جای جنگیدن علیه توافق هسته‌ای برجام، می‌خواهد روی استراتژی وسیع‌تری علیه ایران تمرکز کند. او گفته منازعه منطقه‌ای را هم‌چون جنگ سرد می‌داند. او در این نشست مجازی به دیدار و گفت‌وگوی هفته گذشته خود با جو بایدن، رییس‌جمهوری جمهوری آمریکا، اشاره کرد و گفت او یک طرح «چهار محوری» برای مقابله با ایران به بایدن ارائه داده است. او افزود هدف این طرح جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم، سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه‌های تسلیحاتی و موشکی بالستیک ایران، به جای جنگیدن برای برجام در تمام روز است.

 

آمریکا منتظر ایران نمی ماند


نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد با برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، مخالف است و تشخیص می‌دهد که دولت کنونی آمریکا درباره این موضوع چه موضعی دارد، اما برای اظهارات هفته گذشته بایدن درباره تعهد او برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ارزش قائل است. نفتالی بنت در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت که او و جو بایدن توافق کردند یک تیم مشترکی برای هدف قراردادن برنامه هسته‌ای ایران، تشکیل دهند.

او افزود که این تیم مشترک را جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، رهبری می‌کنند. بنت در پایان تاکید کرد که درخواست اعزام سربازان آمریکایی برای محافظت از اسرائیل نخواهد کرد، بلکه از آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف برای شکست ایران درخواست کمک خواهد کرد.

 

از سوی دیگر، واشینگتن فری بیکن به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده دولت بایدن چند روز پس از سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به آمریکا، و درخواست او برای عدم احیای برجام، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران را گسترش داده و به‌کارگیری دن شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، بخشی از این روند است.


امیدواری پوتین به متمدن شدن طالبان

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که در نشست مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادی‌وستوک سخن می‌گفت، در انتقاد از تصمیمات کشورهای غربی در قبال ایران گفت: «ایران در مقابله با همه‌گیری کرونا به کمک نیاز دارد و غرب تمایلی به برداشتن تحریم‌ها ندارد». او از اینکه «حتی صحبتی از برداشتن برخی تحریم‌های ایران نشده» نیز انتقاد کرد. او افزود این کشورها «مرتب می‌گویند که روابط بین‌المللی باید چهره‌ای انسانی داشته باشد. این انسانیت الان کجاست؟»

 

آمریکا منتظر ایران نمی ماند


پوتین، هم‌چنین در جریان این سخنرانی ابراز امیدواری کرده طالبان در افغانستان «متمدنانه» رفتار کنند تا سایر کشورها بتوانند روابط دیپلماتیک عادی خود با کابل را از سر بگیرند. او با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان و ضرورت داشتن «روابط متمدن» و «احترام به قوانین متمدن» برای اداره کشور، گفت: «هرچه طالبان زودتر وارد خانواده افراد متمدن شوند، برقراری ارتباط با آنها آسان‌تر خواهد شد». او همچنین تاکید کرد که «روسیه هیچ علاقه‌ای به تجزیه افغانستان ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، دیگر کسی باقی نمی‌ماند که بشود با او صحبت کرد».


هشدار نسبت به موازی کاری اروپا در تشکیل نیروی واکنش سریع

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته از برنامه‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سیاست دفاعی مشترک حمایت می‌کند، اما در مورد تشکیل هرگونه «نیروی واکنش سریع» و احتمالِ «موازی‌کاری» با عملیات شرکای ناتو هشدار داد. استولتنبرگ در این گفت‌وگو ضمن اشاره به مسئله «کمبود منابع» تصریح کرد ناتو از تلاش‌های اتحادیه اروپا در زمینه توسعه دفاع مشترک استقبال می‌کند اما نمی‌تواند به جایگزینی برای ناتو مبدل شود.

 

آمریکا منتظر ایران نمی ماند


در روزهای اخیر و به دنبال خروج آشفته غرب از افغانستان، مقامات ارشد اتحادیه اروپا بر لزوم تشکیل یک «نیروی واکنش سریع اروپایی» برای مداخله نظامی در سراسر جهان تاکید کرده‌اند. بدین ترتیب، اتحادیه اروپا که اغلب کشورهای عضو آن در ناتو نیز حضور دارند، ایجاد یک «نیروی ورود اولیه» متشکل از پنج‌هزار نیروی نظامی را گامی ضروری در راستای کاهش وابستگی به ایالات متحده دانسته است.


جریمه واتس‌اپ به علت نقض حریم خصوصی در اروپا

به گزارش یورونیوز، پیام رسان واتس اپ که در مالکیت شرکت فیس بوک قرار دارد بدلیل نقض حریم خصوصی اتحادیه اروپا به پرداخت ۲۲۵ میلیون یورو جریمه شد. جمهوری ایرلند، عضوی از اتحادیه اروپا، به مدیران واتس اپ که مقرش در دوبلین است این تصمیم را در گزارشی ۸۹ صفحه ای اطلاع دادند. اتحادیه اروپا همچنین به واتس اپ دستور داد که سیاست حفظ حریم خصوصی خود را بروز کرده و نحوه اطلاع رسانی کاربران را در مورد به «اشتراک گذاری داده های خود»تغییر دهد.

 

آمریکا منتظر ایران نمی ماند


این پیام رسان برای حضور در اروپا باید سامانه خود را با «مقررات عمومی حفاظت از داده های اروپا»، GDPR، مطابقت دهد. GDPR در ماه مه سال ۲۰۱۸ از سوی کمیسیون اروپا اجرایی شد و واتس اپ یکی از اولین شرکت هایی است که از سوی کمیسیون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و جریمه می شود.

 

واتس‌اپ دومین شرکتی است که در سال‌های اخیر از سوی اروپا محکوم به پرداخت جریمه میلیون یورویی می‌شود. پیش از این شرکت، آمازون، غول تجارت الکترونیکی جهان، بدلیل عدم رعایت قوانین رقابتی و نقض حریم خصوصی به پرداخت بیش از ۸۰۰ میلیون یورو جریمه محکوم شده بود.


تغییر جهان با توافق بر سر مالیات یکسان بر شرکت‌ها

وزرای دارایی گروه هفت متشکل از قدرت‌های اقتصادی غربی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ابراز اطمینان کردند که در نشست خود در لندن به توافقی بر سر مالیات بر شرکت‌های چند ملیتی و فناوری پیشرفته فعال در کشورهایشان دست خواهند یافت. انتظار می‌رود این توافقنامه شامل یک نرخ حداقل مالیاتی بر سود این شرکت‌ها باشد. هدف‌های اصلی این مالیات غول‌های فناوری جهان مانند شرکت آمازون و مایکروسافت است.

 

آمریکا منتظر ایران نمی ماند


اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان گفته است که چنین توافقی «جهان را تغییر خواهد داد». او گفته که وضع مالیات با نرخ ۱۵ درصد به بازپرداخت بدهی‌ دولت‌ها که برای حمایت از مردم در طول همه‌گیری کرونا ایجاد شده کمک خواهد کرد. آقای شولتز نسبت به دستیابی این نشست به توافقی در این مورد ابراز اطمینان کرده است. به گفته او: «اگر ما بر سر یک نرخ حداقل مالیات برای شرکت‌ها توافق کنیم، این توافق به رقابت بین کشورهای پیشرفته برای دریافت پایین‌ترین نرخ مالیات بر سود به منظور جلب شرکت‌های بزرگ چند ملیتی پایان خواهد داد».

 

برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه هم از وزیر خارجه ایرلند، که کشورش با نرخ ۱۲.۵ درصد دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مالیات بر شرکت‌ها در اتحادیه اروپاست، خواست به دیگران ملحق شود. آقای لو مایر گفت که نرخ ۱۵ درصد را «نقطه شروع» می‌داند. وی تاکید کرد که اگر نرخ مورد توافق بالاتر از این باشد بهتر است. شولتز نیز اظهار داشت که ۱۵ درصد نقطه شروع موثری خواهد بود و پس از سالها حرکت در جهت مخالف «یک نقطه عطف محسوب می‌شود:. ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری بریتانیا هم گفته است که انتظار دارد کشورهای گروه هفت به توافقی در خصوص مالیات بر شرکت‌های دیجیتال دست یابند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: