کد خبر: ۳۵۸۶۹۸
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
0
«دولت و تیم اقتصادی آقای ریسی طبیعتا تابع قوانین فرادست مثل برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلی خواهند بود. یعنی خودشان یک مدل اقتصادی جدید و مشخصی را طراحی نکرده‌اند. اما یک سری التزام و الزاماتی را برای خودشان تعریف کرده‌اند که آن هم بر مبنای وعده‌های رئیس جمهور محترم است.
دولت قطعاً منابع لازم برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن را ندارد
 
 
به گزارش پول نیوز،دولت رئیسی کارش را آغاز کرده و از قضا راه سختی هم پیش رو دارد. به خصوص در حوزه اقتصاد که این همه نابه‌سامان است و آن همه هم وعده وعید داده است. ترکیب تیم اقتصادی رئیسی، اما این گمانه را ایجاد کرده که شاهد ناهماهنگی‌هایی باشیم که دستیابی به هدف را سخت می‌کند. به باور کارشناسان رویکرد و نگاه اقتصادی محسن رضایی با محمد مخبر نمی‌کند و نگاه هیچ کدام از این‌ها با خاندوزی سازگار نیست. بگذریم از دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت که هر یک به نوبه خود در سیاست‌ها و اجرای برنامه‌ها نقش دارند.

سوال اصلی این است که مدل اقتصادی دولت رئیسی چه خواهد بود؟ چطور از پس تحقق وعده‌ها برخواهد آمد؟ اصلا تمرکز خود را بر مطالبات کدام بخش از جامعه می‌گذارد. دنبال حمایت از طبقه محروم و عدالت‌خواهی به سبک احمدی‌نژاد می‌رود یا به آنطور که برخی تحلیلگران می‌گویند، جلب نظر و رضایت طبقه متوسط را در اولویت قرار می‌دهد؟

ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگویی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. او می‌گوید: «دولت و تیم اقتصادی آقای ریسی طبیعتا تابع قوانین فرادست مثل برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلی خواهند بود. یعنی خودشان یک مدل اقتصادی جدید و مشخصی را طراحی نکرده‌اند. اما یک سری التزام و الزاماتی را برای خودشان تعریف کرده‌اند که آن هم بر مبنای وعده‌های رئیس جمهور محترم است.»


وی توضیح می‌دهد: «مثلا در رابطه با وعده‌های اقتصادی عمدتا روی مسائل مسکن، یارانه، دلار و ... تمرکز کرده‌اند؛ بنابراین از این جهت باید بیش از هر عنوان دیگری روی وعده‌های آقای رئیس جمهور تمرکز کنیم. به عنوان نمونه در بخش مسکن با توجه به اینکه قطعا در دولت منابع لازم وجود ندارد و از سوی ستاد، آستان، نهاد، بنیاد و قرارگاه هم تا الان هیچ اثری از حمایت برای تامین مالی مشاهده نشده است، به نظر می‌رسد که از راه جمع آوری پول مردم اقدام کنند. به تعبیر دیگر تلاش دارند که خارج از بودجه و با سقف بالای سود پرداختی، پول مردم را جمع آوری کنند. این هم از جهاتی در رابطه بودجه، بخش خصوصی و بدهکار شدن و مانند آن قابل توجه است.»


ندیمی تاکید کرد: «دولت کنونی از جهت ترکیب اقتصادی خودش را مقید به اجرای وعده‌های ریس جمهور می‌کند و آن وعده‌ها مثلا در رستای یکسان‌سازی نرخ ارز هزینه‌هایی دارد که باید پیش‌بینی می‌کردند. الان با توجه به منابع، بدهی‌ها و ... بسیار بعید است که موفق به تحقق وعده شوند.»


این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «در رابطه با مسائل مربوط به درآمد‌های نفتی هم هرچند که خوش‌بینی‌هایی بیان می‌شود، اما حداکثر و حداقل این خوش‌بینی‌ها در حد کنونی است. یعنی این طور نیست که همه شرایط جهانی عوض شده باشد و ما بتوانیم از جهت اف‌ای تی اف، تحریم و هژمونی آمریکا بر جهان توفیق قابل اعتنایی داشته باشیم.»


وی با اشاره به اینکه «مدل اقتصادی که یک جریان سازی فکری و یا دکترینی پشت آن باشد در این دولت نیست» گفت: «بخشی از این مدل به طبقه متوسط به پایین برمیگردد. مثلا در رابطه با یارانه سعی می‌کنند که قانون هدفمندی را با تغییراتی اجرا کنند و به جای جمعیت، درآمد خانوار را ملاک قرار دهند. در گذشته هم قانون همین بود که درآمد ملاک باشد، اما در اجرا متاسفانه جمعیت خانوار ملاک قرار گرفت.»


ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: «در مجموع درباره مدل اقتصادی دولت رئیسی می‌توان گفت که یا تابع قوانین فرادست هستند و یا مقید به قول‌های ریس جمهور».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: