کد خبر: ۳۵۸۸۲۱
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
0
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: اکنون که ۱۵ ماه از عمر مجلس می‌گذرد، ۵۶۰ طرح و لایحه اعلام وصول شده که شامل ۴۱۸ طرح و ۱۴۲ لایحه می‌شود. یعنی معادل ۶ درصد بازدهی داشتیم. اگر بخواهیم با این ریل حرکت کنیم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
سرعت بازدهی طرح‌ها در مجلس بسیار کند است/ مجلس باید به سمت لایحه محوری حرکت کند
سید محمد مولوی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: اگر مجلس و دولت انقلابی اتفاق نظر نکنند و ابرچالش‌هایی مثل بیکاری، گرانی، بیماری کرونا و بحران‌های محیط زیستی را حل نکنند، به جرأت باید گفت راه را گم کرده‌ایم. رهبری به استناد بند یک اصل ۱۱۰، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ کردند.

وی با استناد به قانون اساسی به دو وظیفه تقنینی و نظارتی مجلس اشاره کرد و گفت: تورم تقنینی و رکود نظارت از آسیب‌های مجلس است. مبادا دچار این آسیب‌ها باشیم. این دو موضوع ما را از حل ابرچالش‌ها دور می‌کند. گذشته از اینکه چه تعداد طرح و لایحه وصول می‌شود، ابرچالش‌ها در حاشیه هستند. عدم توجه به اولویت‌ها، عدم انسجام بین دولت‌ها و مجلس، عدم نگاه جامع و تعدد طرح‌ها بیشتر چالش‌ها را به حاشیه می‌برد.

مولوی با بیان اینکه نگاه سیستمی به طرح‌ها و لوایح لازمه کار مجلس و دولت است، گفت: نظام بانکی، نظام تنظیم بازار، نظام استخدام و نظام پرداخت‌ها را مرور کنید، مردم دچار سردرگمی شده‌اند. این مجلس کار‌های خوبی انجام داده و این نشان می‌دهد که مجلس راه را پیدا کرده است. در سال ۱۳۸۹ قانون تنقیح مصوب شد، از همه قوا انتظار داریم که به این قانون عمل کنند چرا که این قانون بسیاری از مشکلات مجلس را حل می‌کند.
 

نماینده مردم آبادان در مجلس به ضرورت تجدید نظر در برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید نظارت‌ها را افزایش داده و طرح‌ها را کاهش دهیم. مجلس با هماهنگی با دولت باید لایحه محور شود. تنبلی و بی‌توجهی بعضی دستگاه‌های اجرایی باعث شد که نمایندگان به خاطر مسائلشان رو به طرح بیاورند. ان شاءالله این مشکل حل شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در دوره دهم مجلس ۷۳۳ طرح و لایحه اعلام وصول شد که شامل ۵۰۵ طرح و ۲۲۸ لایحه بود. خروجی نهایی ۱۸۸ قانون بود که تقریبا تقریبا ۲۵ درصد بازدهی را نشان می‌دهد. اکنون که ۱۵ ماه از عمر مجلس می‌گذرد، ۵۶۰ طرح و لایحه اعلام وصول شده که شامل ۴۱۸ طرح و ۱۴۲ لایحه می‌شود. یعنی معادل ۶ درصد بازدهی داشتیم. اگر بخواهیم با این ریل حرکت کنیم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

مولوی در پایان گفت: کمیسیون‌ها باید تابلودار شوند. نظام تنقیح باید استقرار کامل پیدا کند. مجلس باید به سمت لایحه محوری حرکت کند. ما باید نظارت را تقویت کنیم. دیوان محسابات چشم مجلس است. مجلس و دولت به موضوعات اساسی استان‌ها باید به عنوان مسائل جدی نگاه کند. مشکلات زیست محیطی استان خوزستان یکی از مشکلات است. سایر استان‌ها مشکلات خاص خودشان را دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: