April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بازار سرمایه همچنان در انتظار مذاکرات برجامی؛
کد خبر: ۳۵۸۸۲۸
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
0
بازار سرمایه این روز‌ها وارد یک فاز اصلاحی شده و شاخص کل و شاخص کل هموزن به یک رقابت در رشد و ریزش با یکدیگر قرار گرفته اند.
شیمیایی ها پرچم دار بورس امروز بودند
بازار سرمایه این روز‌ها وارد یک فاز اصلاحی شده و در صورتی که نتواند طی روز‌های آینده از این روند نزولی خارج شود، می‌توان گفت عوامل رشد دهنده بازار توان خود را از دست داده اند و بازار در هفته‌های اینده با کاهش قیمت سهم‌ها روبرو خواهد شد.

حدود ۳ ماه از آغاز رشد متعادل بورس می‌گذرد. اما در این مدت گاهی شاخص کل و شاخص کل هموزن به یک رقابت در رشد و ریزش با یکدیگر قرار می‌گیرند.

اما در این مدت نکته قابل توجه واکنش شاخص کل بورس به محدوده مقاومت و حمایت مشخص شده در نمودار‌های تکنیکال بوده است. عدم تحلیل پذیری موضوعی بود که در ماه‌های پایانی سال ۹۹ و فصل بهار سال ۱۴۰۰ به شکل قابل توجهی همه تحلیلگران بازار سرمایه را نگران کرده بود. اما در وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های گذشته تغییر قابل توجهی رخ داده است.

از یک سو معاملات همراه با احتیاط سهامداران حقیقی و خرد در بازار سرمایه به وضوح قابل مشاهده است. از دیگر سو، شرکت‌های حقوقی و بازارگردان‌ها در ماه‌های گذشته تمام توان خود برای حمایت از شاخص کل و سهم‌های بازار سرمایه را به کار بسته اند.

عرضه روش ترکیبی و دومرحله‌ای در بورس

سیزدهمین عرضه اولیه امسال چهارشنبه این هفته (۲۴ شهریور) به‌روش ترکیبی و طی دو مرحله در بورس تهران انجام می‌شود. در مرحله اول ۵ درصد از سهام توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین شامل ۱۰۲ میلیون سهم با قیمت مبنای ۶۹۳۷ ریالی و کف و سقف ۶۲۴۴ تا ۷۶۳۰ ریالی هر سهم و سهمیه ۲۰ میلیون سهمی به سرمایه‌گذاران واجد شرایط در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

ارسال سفارش صرفاً از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان‌پذیر خواهد بود و ۵۰ درصد از سهام خریداری‌شده در روز عرضه اولیه تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.

همچنین در مرحله دوم، ۵ درصد دیگر از سهام "توسن" به‌قیمت کشف‌شده در مرحله اول و همان روز با سهمیه ۲۰۴ سهمی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود. خریداران سهام در عرضه اولیه این نماد به تعداد تخصیص داده‌شده در آن روز دارای اختیار فروش تبعی خواهند بود.

شرکت سرمایه‌گذاران فن‌آوری تک‌وستا، مشاور عرضه شرکت کارگزاری بانک ملی و متعهد خرید شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به‌میزان حداکثر ۱۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم است.

بازاری که به تصمیمات دولت خوشبین است

بازار سرمایه در مدت کوتاه نشان داده که نسبت به سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه خوش بین است؛ اما همچنان نسبت به مذاکرات برجامی وین در شرایط انتظار به سر می‌برد. بر مبنای تازه‌ترین رویدادها، ایران و طرف غربی هر دو نسبت به تداوم مذاکرات وین تاکید کرده اند؛ اما برخی اخبار، نشان از فشار دوباره آژانس به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام دارد.

همین مسائل و اخبار ضد و نقیضی که از آن خارج می‌شود، بورس و بازار سرمایه را با یک روند نامعلوم مواجه ساخته است که به زعم بسیاری از کارشناسان نوسانات فعلی بورس به همین دلیل است. بازار سهام در شهریور ماه، تصمیمات طرفین در خصوص برجام و تعیین تکلیف برخی سیاست‌های احتمالی دولت در خصوص تامین کسری بودجه را با حساسیت دنبال می‌کند و البته در شرایط انتظار به سر می‌برد. هر گونه تصمیم گیری در خصوص این دو رویداد با اولویت می‌تواند سمت تقاضا و عرضه را حساس کند و روند بورس در فصل پائیز را با تغییرات جدی روبرو کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: