کد خبر: ۳۵۸۸۳۷
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
0
وزیر تعاون عنوان کرد: بنا داریم دولت سیزدهم را به سکویی برای توسعه تعاون تبدیل کنیم و تعاون را از گوشه عزلت بیرون بیاوریم. ادغام سه وزارتخانه می‌توانست یک فرصت باشد، اما قبول کنیم که از این فرصت استفاده نکردیم.
عبدالملکی: دولت جدید؛ سکوی توسعه تعاون می‌شود
شانزدهمین مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر و افتتاح ۲۶۸ طرح تعاونی در سراسر کشور، امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه در مجموعه تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این مراسم اظهار کرد: تعاون مبنای دینی دارد. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ و باید با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید نه بر گناه و ستمکاری و از خدا بترسید که عقاب خدا سخت است» (مائده/ ۲) تعاون، چه در تولید و خدمات و در هر جایی دیگر برای انسان نفعی داشته باشد مصداق تقواست. همچنین تعاون، مبنای عقلی دارد. تعاون به معنای هم‌افزایی و روی هم ریختن توان‌هاست تا در نهایت به نفع انسان باشد. از سوی دیگر، تعاون مبنای عرفی دارد و از زمانی که انسان، حیات اجتماعی خود را شروع کرده انواعی از همکاری و همیاری را شاهد بوده است.

مبانی اقتصاد تعاونی

وی ادامه داد: تعاون در کشور ما مبنای قانونی بسیار قوی نیز دارد و در اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سه بخش اصلی اقتصاد کشور، پذیرفته شده و در سیاست‌های ملی و اسناد بالادستی بر آن تاکید شده است. بنده به سیاست‌های ملی اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کنم که پنج رکن اساسی برای آن تعریف شده که شامل مردمی بودن، عدالت بنیان بودن، دانش بنیان، درونزا و برون‌نگر بودن است که سه مورد از آن‌ها با مدل متعارف تعاونی محقق می‌شود.

عبدالملکی تصریح کرد: در قالب تعاونی، فعالیت‌ها حتماً عادلانه خواهد بود و تعاونی یکی از نماد‌های درون‌زا بودن یک اقتصاد است. اما باید دو مؤلفه را اضافه کنیم که شامل دانش بنیان بودن و برون نگر، بودن است. کار‌های خوبی در حوزه نوآوری و فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه تعاونی شروع شده که باید تقویت شود. اگر به فعالیت‌های تعاونی، عنصر نوآوری و فناوری و دانش اضافه شد بهره‌وری به صورت تصاعدی بالا می‌رود. نماد بارز مسئله برون‌گرایی، صادرات است و بخش زیادی از صادرات کشور توسط تعاونی‌ها انجام شود.

بیشتر بخوانید: رعایت پروتکل‌های بهداشتی با راه اندازی شبکه‌ای در صداوسیما
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: الگوی تعاونی در دنیا موفق بوده است و به همین جهت بنده معتقدم اصل در فعالیت‌های اقتصادی باید تعاون باشد یعنی ما محور را باید تعاون قرار دهیم و اگر به هر دلیلی چنین چیزی محقق نشد بخش خصوصی و دولتی وارد میدان شوند. اگر این رویکرد را داشتیم قطعاً اهدافی که در اسناد بالادستی در نظر گرفته شده همانند تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد ملی ایران محقق خواهد شد.

لزوم تسهیل‌گری در بخش تعاون

وی ادامه داد: اولویت همه بانک‌ها و نه تنها بانک توسعه تعاون باید حمایت از بخش تعاون باشد. ان شاءالله در دولت سیزدهم این رویکرد جدید را با کمک همه کسانی‌که دل در گرو فعالیتِ جمعیِ تعاونی دارند رقم خواهیم زد. ممکن است عده‌ای از وجود مقررات دست و پاگیر که مانع توسعه بخش تعاون شده است سخن بگویند، اما اگر بخش تعاون را محور قرار دادیم آنگاه خواهیم گفت در گام اول کدام قوانین و مقررات مانع فعالیت بهتر تعاونی‌ها هستند لذا باید ابتدا سراغ آن برویم و تسهیل‌گری کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان سخنان خود گفت: همچنین در حوزه شفافیت کار‌های زیادی در وزارت تعاون صورت گرفته است. ان‌شاءالله دولت سیزدهم را به سکویی برای توسعه تعاون تبدیل کنیم و تعاون را از گوشه عزلت بیرون بیاوریم. ادغام سه وزارتخانه می‌توانست یک فرصت باشد، اما قبول کنیم که از این فرصت استفاده نکردیم، چون پایه توسعه اشتغال و رفاه عمومی را تعاون قرار ندادیم. ان‌شاءالله در این دولت در راستای شکل‌گیری ایرانِ قوی از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد و سال آینده در هفته تعاون شاهد خبر‌های بهتر و افتتاح‌ها و رونمایی‌های بیشتری در زمینه تعاونی‌هایِ ایجادی باشیم.

بیشتر بخوانید: ارز کشور باید در اختیار بانک مرکزی باشد
بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: امیدواریم در دولت جدید که رئیس آن معتقد به عدالت اجتماعی و ساده‌زیستی است، شاهد توسعه تعاون در کشور باشیم. تاکنون بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور دچار محدودیت‌هایی بوده و ان شالله این مشکلات برطرف شود.

انتظارات بخش تعاون از دولت

وی ادامه داد: خطاب به وزیر محترم عرض می‌کنم که جنابعالی در حوزه‌های مختلف کار کرده‌اید و از صاحب‌نظران اقتصادی هستید و نسبت به تعاون شناخت خوبی دارید لذا امروز که در مسند وزارت قرار گرفته‍اید این انتظارات از جانب بخش تعاون نسبت به جنابعالی بیش از شرایط گذشته است، چون شما منادی رفع فقر و تبعیض و توسعه اقتصاد مردمی و مقاومتی بوده‌اید و باید شرایط به نفع تعاون بهبود پیدا کند.

رئیس اتاق تعاون ایران اظهار کرد: دولت هم باید از این فرصت برای رفع مشکلات استفاده کند. شرایط کشور شرایط مناسبی نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری در دوران جنگ اقتصادی هستیم و در این زمینه و برای مقابله با این تهدیدات، بخش تعاون ظرفیت بالایی دارد مثلاً در زمینه مسکن که نیاز کشور است و دولت هم وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده است تعاونی‌ها ظرفیت بالایی برای کمک دارند چراکه تقریبا یک سوم واحد‌های مسکن مهر به وسیله تعاونی مسکن افتتاح شد.

وی یادآور شد: اتاق تعاون هم در یک سال گذشته با عقد تفاهم‌نامه با وزارت مسکن برای یک صد هزار مسکن کارگری و شهرک ده هزار نفری در هرمزگان اقدام کرده است لذا ظرفیت بسیار خوبی در تعاون وجود دارد تا به کمک دولت بیاید. یکی از معضلات در سال‌های گذشته در حوزه واگذاری‌ها بوده که از ارکان سیاست‌های اصل چهل و چهار است. یکی از ظرفیت‌های بزرگی که می‌تواند جهت فرایند سالم سازی واگذاری‌ها استفاده کرد استفاده از تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان است.

عبداللهی در پایان تأکید کرد: در قانون ذکر شده که دولت مکلف است تمام دارایی‌ها و بنگاه‌هایی که قرار است واگذار شوند و در آن‌ها رانت وجود دارد را از این طریق واگذار کند، اما متاسفانه به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است. حوزه دیگر، توزیع اقلام اساسی و رساندن آن به ذی نفعِ نهایی است. ما بزرگترین شبکه توزیع کالا در حوزه تعاونی را داریم که این ظرفیت هم در سال‌های گذشته بی‌استفاده باقی مانده است لذا باید برای آن هم چاره‌اندیشی و از توان بخش تعاون در این زمینه استفاده کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: