کد خبر: ۳۵۸۸۵۲
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
0
زونا (هرپس زوستر) یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات (آبله) دردناک می‌شود. ویروس‌واریسلا زوستر (VZV)علت این عفونت ویروسی است. این همان ویروسی است که علت آبله مرغان است.
۷ درمان طبیعی برای زونا
 
 
اگر در کودکی دچار آبله مرغان شده باشید، ویروس زونا در بدن باقی می‌ماند. این ویروس می‌تواند در اواخر زندگی مجدداً فعال شود و باعث بثورات زونا شود. بثورات می‌تواند در هر قسمت از بدن شما ایجاد شود اما به طور معمول فقط در قسمت‌های کوچک تأثیر می‌گذارد.

درد معمولاً اولین علامت زونا است. چند روز پس از شروع درد، دانه‌هایی پرز مایع بروز می‌کنند. در افراد مبتلا به زونا علائمی مانند تب، حساسیت به نور و خستگی نیز مشاهده می‌شود.

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از هر ۳ نفر در ایالات متحده حدود ۱ نفر به زونا مبتلا می‌شود.


۶ نوشیدنی سم‌ زدا برای پاکسازی ریه‌ ها که در زمستان امسال باید مصرف کنید
ویروس زونا می‌تواند بین دو تا شش هفته در بدن باقی بماند. زونا باعث مرگ نمی‌شود، اما برخی از افراد پس از زونا دچار تحریک‌پذیری پوست می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که رشته‌های عصبی آسیب می‌بینند و باعث درد می‌شوند که هفته‌ها یا ماه‌ها پس از برطرف شدن بثورات ادامه می‌یابد.

هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد، اما پزشک می‌تواند با تجویز داروی ضدویروس، باعث کوتاه شدن مدت بیماری و کاهش علائم شود. اگرچه ضدویروس یک درمان مؤثر برای زونا است، اما تنها گزینه نیست. چندین درمان طبیعی نیز درد و ناراحتی را کاهش دهد.

۱. حمام درمانی
پاک‌سازی روزانه تاول‌ها خطر گسترش عفونت را کاهش می‌دهد. برای تسکین درد، یک دوش خنک بگیرید. خنکی آب می‌تواند درد تاول‌های زونا را کاهش دهد و خارش را کاهش دهد. برای کاهش علائم می‌توانید حمام درمانی کنید.

یک یا دو فنجان بلغور جو دوسر یا نشاسته ذرت را در آب ولرم بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بزارید تا خیس بخورند. از آب داغ استفاده نکنید. آب گرم می‌تواند تاول‌های زونا را بدتر کند زیرا گرما باعث افزایش جریان خون می‌شود. بدن خود را کاملاً خشک کنید و سپس حوله خود را بشویید تا ویروس به دیگران منتقل نشود.

۲. کمپرس خیس و خنک
علاوه بر حمام درمانی برای تسکین درد و خارش بثورات زونا، می‌توان از کمپرس مرطوب و خنک نیز استفاده کنید. برای تسکین علائم این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید. پارچه‌ای را در آب خنک خیس کرده، آب آن را خارج کنید(پارچه را بفشارید) و پارچه را روی بثورات و تاول‌ها قرار دهید.

خنکی کمپرس می‌تواند درد را کاهش دهد. هر زمان که نیاز داشتید این کار را تکرار کنید. از کیسه یخ روی بثورات استفاده نکنید. سردی ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست می‌شود و باعث بدتر شدن درد می‌شود.

۳. خمیر جوش شیرین و نشاسته ذرت
با استفاده از نشاسته ذرت یا جوش شیرین و آب یک خمیر درست کنید تا به طور طبیعی خارش بثورات زونا را برطرف کند. دو قاشق نشاسته ذرت یا جوش شیرین را در یک فنجان بریزید. یک قاشق آب اضافه کنید تا خمیر مانند شود. مخلوط را روی بثورات بمالید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر را بشویید. در صورت نیاز چندین بار در روز این کار را تکرار کنید.

۴. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های تسکین‌دهنده
خاراندن بثورات زونا باعث ایجاد زخم و طولانی شدن ماندگاری تاول می‌شود. اگر خارش بعد از حمام بهبودی، کمپرس خنک یا مخلوط جوش شیرین یا نشاسته ذرت بهبود نیافت، از لوسیون‌ها و کرم‌های تسکین‌دهنده استفاده کنید.

۵. لوسیون‌ها و کرم‌ها روند بهبودی را تسریع نمی‌کنند، اما می‌توانند درد را کاهش دهند.
از لوسیون‌های معطر خودداری کنید لوسیون‌های معطر بیشتر تحریک‌کننده هستند. پس از لوسیون‌های بدون بو استفاده کنید.

از لوسیون‌ها و کرم‌ها به میزان کم استفاده کنید.

کاربرد زیاد آن باعث می‌شود که زخم‌ها خشک نشوند و روند بهبودی طول بکشد. به همین دلایل، از پماد‌های آنتی‌بیوتیکی روی زخم‌ها استفاده نکنید. اگر تصمیم دارید از کرم یا لوسیون استفاده کنید، سه یا چهار بار در روز از کرم و پماد حاوی کپسایسین استفاده کنید که تأثیر بیشتری دارد.

این ماده مؤثر در فلفل قرمز است. کپسایسین برای کمک به تسکین درد استفاده می‌شود و خاصیت ضدالتهابی دارد. درد ممکن است پس از استفاده اولیه کرم افزایش یابد، اما به‌آرامی برطرف می‌شود. این کرم باعث کاهش سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز می‌شود. علاوه بر این، پس از حمام می‌توانید لوسیون کالامین را برای تسکین تحریکات پوستی و خشک شدن تاول‌ها استفاده کنید.

۶. رژیم غذایی طی ابتلا به بیماری
سیستم ایمنی ضعیف، زونا را بدتر می‌کند. تغییر رژیم غذایی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از گسترش زونا به سایر قسمت‌های بدن جلوگیری می‌کند. با خوردن برخی از غذا‌ها و اجتناب از مصرف برخی دیگر، برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن خود گام بردارید.

مواد غذایی که طی دوران زونا مصرف می‌شود باید شامل، ویتامین اِی، بی‌۱۲، سی و ای و اسیدآمینه لیزین باشد. غذا‌هایی که باعث بهبود این بیماری می‌شوند عبارتند از:

میوه‌های نارنجی و زرد

سبزیجات (دارای برگ سبز)

گوشت قرمز

تخم‌مرغ

مرغ

ماهی (پرورشی نباشد)

لبنیات

غلات کامل

حبوبات

لوبیا

گوجه‌فرنگی

اسفناج

با بهبود و کنار آمدن با اثرات زونا، ممکن است هوس غذای آماده کنید. با این حال، اگر زونا دارید باید از مصرف برخی غذا‌ها خودداری کنید. غذا‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

غذا و آب‌میوه حاوی شکر زیاد

غذا‌های غنی از آرژنین (از جمله شکلات، ژلاتین و آجیل)

کربوهیدرات تصفیه شده

غذا‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده

خوردن زیاد این غذا‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و به طور ماندگاری ویروس را طولانی‌تر کند. غذا‌هایی که مقدار زیادی آرژنین دارند حتی می‌توانند باعث تولیدمثل ویروس شوند.

۷. همسان‌درمانی و داروهای گیاهی
برای کمک به کاهش علائم زونا، از درمان‌های هومیوپاتی (همسان‌درمانی) همراه با درمان معمولی استفاده کنید. هومیوپاتی نوعی درمان جایگزین است که در این روش به بدن اجازه می‌دهیم تا خود بدن خودش را التیام دهد.

طب گیاهی

در حال حاضر، شواهد علمی کمی وجود دارد که استفاده از داروی هومیوپاتی به‌عنوان درمانی برای همة بیماری‌ها کاربرد داشته باشد. علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده ایمنی یا اثربخشی هیچ داروی هومیوپاتی را تأیید نمی‌کند.

اگر می‌خواهید از درمان هومیوپاتی استفاده کنید، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از مکمل‌ها و دارو‌های گیاهی نیز ممکن است به بدن کمک کند تا با ویروس مبارزه کند و بی‌خوابی و اضطراب ناشی از زونا را درمان کند. این دارو‌های گیاهی از قبیل:

مکمل ملاتونین

چای کوهی (گل راعی)

روغن پونه کوهی

گیاه اکینیشا (سرخارگل)

بادرنجبویه

چای سبز

اسید‌های چرب ضروری

قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. اگر بیماری شدت یافت، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 
منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: