April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۸۵۳
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
0
بزرگ‌ترین رویداد و گردهمایی نخبگان حوزه اقتصاد دیجیتال در تهران برگزار شد.
گردهمایی نخبگان حوزه اقتصاد دیجیتال در تهران
 
 
کنفرانس بین‌المللی تحول دیجیتال برای پنجمین سال به‌ همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شده است و عصر دیروز ۱۵ شهریورماه روز اول خود را سپری کرد. این رویداد که برای نخستین بار در دو روز متوالی تدارک دیده شده، با هدف تأکید بر اهمیت تحول دیجیتال، آموزش و ترویج آن برای کسب‌وکارهای کشور در حال برگزاری ا‌ست. در اختتامیه این رویداد نیز از برگزیدگان پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال تقدیر خواهد شد.


کنفرانس بین‌المللی و پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال با محوریت دانشگاه تهران و حمایت شرکت‌های ایرانسل، همراه اول، شرکت خدمات انفورماتیک و صرافی رادین در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شده است. این همایش که به‌نوعی بزرگ‌ترین رویداد و گردهمایی نخبگان حوزه اقتصاد دیجیتال است، در حالی اجرا می‌شود که گسترش ویروس کرونا روند تحول دیجیتال در کسب‌‌وکارهای کشور را تسریع کرده است و خبرگان دانشگاهی و حرفه‌ای تحول دیجیتال گرد هم آمده‌اند تا تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

روز اول این همایش با برگزاری سه محور اصلی به پایان رسید که هر کدام از این محورها سخنرانی‌ها و پنل مخصوص داشتند. عنوان محور اول «کاربردهای فناوری‌های تحول‌آفرین» بود که نیما مختارزاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمدرضا آراستی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و آرمند بابلی عضو هیئت علمی مؤسسه ملی علوم کاربری لیون فرانسه سخنرانان آن بودند و اعضای پنل اول هم بابک عابدین، عضو هیئت علمی دانشگاه مک کواری استرالیا، مجید نیلی احمدآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بودند.

حکمرانی در حوزه هوش مصنوعی مسئولیت‌آفرین است

موضوع پنل اول توسعه و حکمرانی هوش مصنوعی بود که دکتر بابک عابدین عضو هیئت علمی دانشگاه مک‌کواری استرالیا با اشاره بر اهمیت مسئولیت‌پذیری در مبحث هوش مصنوعی بیان کرد: حکمرانی هوش مصنوعی در واقع حکمرانی سیستمی است که در اختیار یک سازمان یا نهاد قرار دارد و این سازمان‌ها هم متشکل از افراد هستند. حالا با استفاده از مکانیسم‌های داخل سیستم، این سیاست‌گذاری باید به گونه‌ای انجام شود که بتواند افرادش را مسئول خروجی‌ها و اتفاقات داخل سیستم بداند و مسئولیت‌ها مشخص باشد.

عابدین در همین رابطه اضافه کرد: ما در سیاست‌گذاری و حکمرانی هوش مصنوعی موظفیم افراد را مسئول بسازیم و بتوانیم با استفاده از این سیستم مسئولیت‌سازی، انواع ریسک از جمله مسائل اخلاقی، اجرای قانون و اجرای سیستم را در نظر بگیریم.

مجید نیلی احمدآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم ضمن اشاره به تغییراتی که سیستم آموزشی کشور در دوران کرونا تجربه کرد، موضوع سیاست‌گذاری هوش مصنوعی در حوزه آموزش را بسیار حساس دانست و گفت: آموزش در عین گران شدن، تخصصی‌ هم می‌شود. یعنی به‌‌زودی ما آموزش را بر مبنای تفاوت‌های فردی پیاده‌ می‌کنیم و برای این کار به داده‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار ما قرار می‌دهند احتیاج داریم.

وی اضافه کرد: اطلاعاتی که ما برای فهم تفاوت‌های افراد لازم داریم گاهی بسیار شخصی است، چراکه تاریخ زندگی فرد را بررسی می‌کند و به همین دلیل زمانی که می‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم، باید سازوکار قانونی محکمی داشته باشیم.


بیگ دیتا، حلال مسائل کلان کشور

محور دوم همایش با عنوان داده و تحولات دیجیتال و با سخنرانی سعید روحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مصطفی امینی، مشاور نوآوری و توسعه کسب‌وکار و ایمان رئیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و علی بزرگی امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، بابک امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مصطفی امینی، مشاور نوآوری و توسعه کسب‌وکار هم اعضای پنل تخصصی این محور بودند.

بابک امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص پروژه‌هایی که بر مبنای بیگ دیتا پیش می‌روند گفت: در یک تیم وقتی می‌خواهیم فعالیتی انجام دهیم، داده‌ها را به‌عنوان یکی از اعضا می‌بینیم که می‌تواند به تیم کمک کند نه اینکه تمام فعالیت‌های خود را به داده‌هایی که به‌دست ما رسیده محدود کنیم.

امیری با اشاره به اهمیت بیگ دیتا ذیل این مثال که کشوری به مساحت و جمعیت چین توانسته با تکیه بر آن ویروس کرونا را در کشور خود کنترل کند، بیان کرد: بیگ دیتا در واقع به ما کمک می‌کند که از حجم بالای داده‌هایی که تولید کردیم به نتایج مطلوب برسیم و اگر داده را تولید کنیم ولی تصمیمات خود را بر اساس آن نگیریم، در واقع فعالیت مفید بخش تولید را از بین برده‌ایم.


سبک زندگی دیجیتال لازمه حضور در فضای کسب‌وکار دیجیتال است

محور آخری که در روز اول کنفرانس بین‌المللی تحول دیجیتال بررسی شد، حوزه منابع انسانی و تحول دیجیتال بود که علی پیران‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، آرین قلی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و محمد ابویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانان این بخش بودند. همچنین پنل تخصصی این محور که مدیریت منابع انسانی و تحول دیجیتال نام داشت، با حضور علی پیران‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، عماد قائنی، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا و پیمان دیانی، مدیر منابع انسانی گروه سولیکو اجرا شد.

عماد قائنی، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا با تأکید بر این مسئله که رهبری دیجیتال یک مجموعه در صورتی بهترین نتیجه را خواهد داشت که آن شخص، هم ابزار دیجیتال و هم تفکر دیجیتالی را وارد زندگی شخصی و کاری خود کرده باشد، افزود: ما در بحث تحول دیجیتال، مهم‌تر از دیجیتالی بودن، به تحول کار داریم. کسی که در فضای تحولی قرار می‌گیرد نیاز دارد که زندگی خود را دیجیتال کند و با چالش‌ها همراه شود. برنامه روزنامه و تفکر او هم با ابزارهای دیجیتال هماهنگ باشد، برای مثال ساعت دیجیتال، حتی دفتر روزنامه دیجیتال، تقویم دیجیتال و… استفاده کند و با این ابزارها غریبه نباشد.

اکوسیستم دیجیتال کشور به برگزاری همایش تحول دیجیتال نیاز دارد

در پایان سه محور روز اول، آرش سروری، مجری و راهبر کنفرانس تحول دیجیتال در خصوص ضرورت برگزاری همایش به کارنگ گفت: اهمیت تحول دیجیتال بر کسی پوشیده نیست و به خصوص امروز بیشتر از هر زمان دیگری شرکت‌ها و سازمان‌ها به تحولات دیجیتال فکر می‌کنند. به همین دلیل دانشگاه تهران و مجموعه دانشکده مدیریت این دانشگاه که DBA تحول دیجیتال را دارند، بانی برگزاری این همایش شدند.

سروری در ادامه توضیحات خود ضمن اشاره به رویکرد برگزاری همایش که در دو حوزه آموزشی و ترویجی اجرا می‌شود، بیان کرد: خروجی این همایش آسیب‌شناسی‌، ارائه راهکارها و شناخت فرصت‌ها برای افراد و سازمان‌های علاقه‌مند یا فعال است. مهترین بخش همایش هم ارزیابی ملی است که شرکت‌های فعال در تحولات دیجیتال را بررسی و برترین‌ها را معرفی می‌کنیم.

روز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه که روز دوم و پایانی این همایش است، علاوه‌بر پیگیری دو محور دیگر که به نوآوری و کارآفرینی دیجیتال و پیاده‌سازی و راهبری تحول دیجیتال مرتبط هستند، ارائه مقالات حاضر در این رویداد و در بخش اختتامیه، معرفی و ارزیابی شرکت‌ها و سازمان‌های موفق و پیشرو انجام می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: