April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۸۸۶
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
0
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۶۰ درصد کارکنان دولت مرد، ۴۰ درصد زن و بیشتر آنها متولدین دهه ۵۰ هستند.

۶۰ درصد کارکنان دولت مرد هستند

 

داود بهبودی تصریح کرد: الگوی حکمرانی خوب با بازسازی نیروهای اجتماعی در ساختار شبکه‌ای، هماهنگ و منسجم، دولت را بر اساس ویژگی‌ها و ماهیتی خاص در کنار جامعه‌ای با بازیگران متنوع قرار می‌دهد.

 

بهبودی یادآور شد: توسعه اغلب فرآیندی رنج‌آور و دشوار است و تا زمانی که همه مردم در قالب تشکل‌ها، انجمن‌ها و شبکه‌ها با آگاهی همگانی از تغییرات و نیاز به مطابقت در امر توسعه مشارکت جدی نداشته باشند رسیدن به اهداف توسعه‌ای امکان پذیر نیست.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: دولت توسعه‌گرا دارای چشم‌اندازی از رهبری و ظرفیت بالا برای ایفای نقش مثبت در انتقال یک جامعه از حالت عقب ماندگی به حالتی از توسعه قلمداد می‌شود.

 

این اقتصاددان ادامه داد: دولت با محوریت نخبگان توسعه‌گرا وظیفه انباشت سریع سرمایه و سرمایه‌گذاری هدفمند آن در راستای ایجاد زیر ساخت‌های توسعه‌ای و بازارهای جدید را بر عهده دارد.

 

وی در ادامه به تشریح الگوی حکمرانی خوب؛ جامعه همکار و دولت کارآمد در مدیریت توسعه پرداخت و افزود: در تعریف حکمرانی سه اصطلاح «پاسخگویی و حساب پس دهی»، «مشروعیت» و «شفافیت» مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

بهبودی، حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی و عدم خشونت، بار مالی مقررات، حاکمیت قانون و کارآیی و اثربخشی دولت را شاخص‌های حکمرانی خوب اعلام و تصریح کرد: کارآمدی دولت در انجام وظایف محوله شامل مقولات ذهنی همچون کیفیت، تهیه و تدارک خدمات عمومی یا کیفیت نظام اداری، صلاحیت و شایستگی کارگزاران و استقلال خدمات همگانی از فشارهای سیاسی است.

 

بهبودی تعداد نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی و کارگری دولت در کشور را دو میلیون و ۲۴۵ هزار نفر (بدون احتساب نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی) اعلام و اضافه کرد: از این تعداد حدود ۹۵ هزار نفر یعنی ۴.۲ درصد در دستگاه‌های دولتی استان آذربایجان‌شرقی مشغول فعالیت هستند که باید مسیرهای ارتقا و پیشرفت را طی کنند.

 

وی اذعان داشت: حدود ۶۵ درصد از کارکنان دولت رسمی، ۱۸ درصد پیمانی و مابقی قراردادی بوده و از لحاظ تحصیلات نزدیک به ۵۵ درصد کارکنان دارای مدرک کارشناسی، ۲۰ درصد کارشناسی ارشد، ۵ درصد دکترا و مابقی دارای مدرک دیپلم و پایین‌تر هستند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۶۰ درصد کارکنان دولت مرد، ۴۰ درصد زن و اکثریت متولدین دهه ۵۰ هستند، خاطرنشان ساخت: با توجه به سیاست منطقی‌سازی اندازه دولت در طی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ ضمن اصلاح و ارتقای کیفی کارکنان از تعداد آنان نیز کاسته شده است.

 

بهبودی متذکر شد: بخش عمده بودجه هزینه‌ای دولت با همه محدودیت‌های مالی و اعتباری صرف پرداخت حقوق همین کارکنان می‌شود؛ با این حال دغدغه کاهش قدرت خرید کارمندان هنوز وجود دارد که ریشه آن در خلق نقدینگی و بروز تورم است که باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب و انضباط مالی و پولی ضمن مهار نمودن تورم، نقدینگی در خدمت سرمایه‎گذاری، تولید و صادرات قرار گیرد.

 

بهبودی در ادامه گزارشی از فرآیند اجرایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد و اظهار داشت: بخشنامه جشنواره شهید رجایی به ۶۵ دستگاه استانی ارسال شد و در نهایت ۵۷ دستگاه در این ارزیابی شرکت کردند.

 

وی با اعلام اینکه این ارزیابی در ۲۱ شاخص عمومی و شاخص‌های اختصاصی متناسب با مأموریت‌های ذاتی هر دستگاه انجام شده است، افزود: در استان بیش از ۲ هزار نوع خدمت اداری ارائه می‌شود و روزانه ۸۰ هزار مراجعه به ادارات استان انجام می‌شود.

 

بهبودی ابراز داشت: ضرورت حذف مراجعات فیزیکی به ادارات بدیهی است و بر این اساس، توسعه دولت الکترونیک از مهم‌ترین محورهای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی همچنین از برنامه‌های تحول اداری در سال ۱۴۰۰ است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی همچنین توانمندسازی کارکنان، شایسته‌سالاری، تدوین راهبردهای مدیریت و تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی را از دیگر شاخص‌های ارزیابی در جشنواره شهید رجایی عنوان کرد.

 

وی متذکر شد: بهره‌وری حلقه مفقوده نظام اداری و اقتصادی کشور است که باعث شده از ظرفیت‌های خالی در بخش‌های مختلف استفاده نشود.

 

وی در پایان تصریح کرد: فرآیند جشنواره شهید رجایی براساس نظام مستندسازی است و برگزیده شدن یک دستگاه به معنی کم‌کاری سایر دستگاه‌ها نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: