April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۹۰۱
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
0
در حالی در جریان افزایش قیمت برخی از بحث کمبود نهاده‌های تولید و یا عدم توزیع مناسب آن همواره مورد تاکید قرار دارد که در حال حاضر ۳.۸ میلیون تن یعنی بیش از ۶۰ درصد از کالاهای اساسی موجود در گمرک و بنادر را سه نهاده تولید ذرت، جو و سویا با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل می‌دهد.
دپوی ۳.۸ میلیون تنی نهاده تولید گوشت و مرغ
 
از حدود یک سال گذشته بحث عدم تامین به موقع یا توزیع نامناسب نهاده‌های تولید یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت، مرغ و یا اخیرا محصولات لبنی عنوان شده است. در حالی که واردات این اقلام به گمرک و بنادر و موجودی آن همواره در صدر کالای اساسی قرار داشته است.

در همین راستا، بررسی آخرین وضعیت موجودی کالا‌های اساسی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که همچنان حجم بالایی از واردات و موجودی کالا‌های اساسی به نهاده‌های تولید اختصاص دارد؛ به طوری که ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت، برنج، جو، سویا، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر موجود و یا در شناور‌ها وجود داشته که بیش از ۳.۸ میلیون تن یعنی بالغ بر ۶۲ درصد مربوط به نهاده‌های تولید است.

ذرت همیشه اول است

ذرت همواره بالاترین حد واردات نهاده‌های تولید و البته کالا‌های اساسی را به خود اختصاص می‌دهد و در حال حاضر ۱.۸ میلیون تن از این کالا در گمرک و بنادر است که ۱.۳ میلیون تن آن در انبار‌ها موجود و حدود ۵۰۰ هزار تن هم در شناور‌های کنار اسکله و یا در حال تخلیه قرار دارد.
 

بیشتر بخوانید: ارزان شدن مرغ در بازار

بیش از یک میلیون تن جو موجود است.

اما جو دیگر نهاده تولید است که طبق آخرین گزارش بیش از یک میلیون تن از آن در بنادر وجود دارد که ۸۸۰.۲ هزار تن موجود و بالغ بر ۱۵۵ هزار تن هم در شناور‌ها در حال تخلیه است.

سویا نیز یک میلیونی است

سویا نیز بالغ بر یک میلیون تن موجودی آن در آمار دیده می‌شود که ۸۳۶.۷ هزار تن در انبار‌های گمرک و بنادر و بالغ بر ۲۳۰ هزار تن هم در شناور‌ها موجود است.

حواشی تامین ارز دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰

این در شرایطی است که حتی در واردات کالا‌های اساسی دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومان که محدود به شش قلم ذرت، جو، سویا، گندم، روغن و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود، همواره این سه قلم نهاده تولید در صدر واردات بوده است؛ طبق آمار در پایان سال گذشته از ۲۳.۱ میلیون تن کالای اساسی وارد شده (در ۲۵ گروه کالایی) بیش از ۱۳.۴ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۳.۷ میلیون دلار مربوط به ذرت، جو و کنجاله سویا بود که ۵۸ درصد وزن کل واردات در ۲۵ گروه اقلام اساسی را در بر می‌گرفت.

اما به هر صورت با توجه به این‌که نهاده‌های تولید، کالا‌های دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند اغلب در مورد تامین ارز و نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ بین واردکنندگان این اقلام چالش‌هایی وجود داشته است و با وجود این‌که ترخیص ۹۰ درصدی شش قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی بدون صدور کد رهگیری بانک در دستور کار قرار دارد، باز هم مشکلاتی در این رابطه مطرح بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: