April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۹۴۸
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴
0
خارش سر یکی از بیماری‌های رایج پوستی است که دلایل متفاوتی دارد. از شایع‌ترین علل خارش سر، شوره و درماتیت سبورئیک (نوعی بیماری پوستی التهابی) است. درماتیت سبورئیک بر اثر استرس، تغییرات فصلی و تغییرات هورمونی به وجود می‌آید.
۹ درمان برای خارش سر
شوره سر نیز می‌تواند بر اثر خشکی بیش از حد پوست سر، مو‌های چرب و انواع بیماری‌های پوستی به وجود آید.

از دیگر علل خارش سر می‌توان به اختلالات خودایمنی مانند پسوریازیس، عفونت‌های قارچی مانند کچلی یا کرم حلقوی، آلرژی به محصولات زیبایی مانند رنگ مو، اگزما، درماتیت آتوپیک، شپش سر، استرس یا اضطراب، دیابت و تب‌خال زوستر یا زونا اشاره کرد.

ممکن است برای درمان خارش سر به دارو نیاز داشته باشید. در صورت بروز علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:

شامل درد، زخم یا تورم باشد

خارش آن‌قدر شدید باشد که قابل‌تحمل نباشد

درمان‌های خانگی متعددی برای خارش سر وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری، ضدالتهاب و ضد قارچ است و می‌تواند خارش ناشی از خشکی پوست را کاهش دهد. شما می‌توانید سرکه سیب را در آب گرم حل کنید و بعد از شستن مو‌ها از آن استفاده کنید تا شوره و خارش سرتان از بین رود.

سرکه-_سیب-خونگی

روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک که از نارگیل استخراج می‌شود، حاوی اسید لوریک و چربی اشباع شده است که دارای خاصیت ضدمیکروبی است. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل پس از جذب در پوست، تسکین‌دهندة خارش سر است. روغن نارگیل می‌تواند برای درمان خارش پوست سر ناشی از اگزما و درمان شپش مفید باشد.

روغن نارگیل

آزمایشی در سال ۲۰۱۰، با ترکیب روغن نارگیل و رازیانه، به این نتیجه رسید که این مخلوط نسبت به پرمترین (نوعی داروی شپش) تأثیر بیشتری در تسکین و درمان خارش سر دارد.

روغن نعناع

روغن نعناع می‌تواند به کاهش شوره و تسکین خارش سر کمک کند. برای این کار کافی است روغن نعناع را با روغنی دیگر مانند روغن زیتون مخلوط کنید و سرتان را با آن ماساژ دهید، سپس با شامپو سرتان را بشویید. همچنین می‌توانید سرتان را با چای نعناع شستشو دهید.

روغن نعنا

مدیتیشن

شاید برایتان جالب باشد که فعالیت‌هایی که موجب کاهش استرس می‌شوند، مانند یوگا، می‌توانند در درمان خارش سر، بخصوص خارش ناشی از اگزما، مؤثر باشند. تحقیقات نشان دادند که مدیتیشن با ایجاد حس کنترل و مکانیسم مقابله‌ای، می‌تواند به‌تنهایی یا در کنار دارو‌های خارش سر، به درمان این بیماری کمک کند؛ بنابراین اگر دچار خارش سر هستید، حتماً مدیتیشن را امتحان کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروب، ضد قارچ، ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب است. البته ممکن است این روغن موجب تحریک پوست سرتان شود، بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید یا قبل از استفاده آن را رقیق کنید.

روغن درخت چای

شما می‌توانید ۱۰ تا ۲۰ قطره روغن درخت چای را به شامپویتان اضافه کنید یا آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و مستقیماً روی سرتان ماساژ دهید. روغن درخت چای همچنین می‌تواند به کاهش یا درمان خارش ناشی از شوره سر، درماتیت سبورئیک و شپش سر کمک کند. توجه کنید که روغن درخت چای قابل خوردن نیست.

شامپو پیریتیون روی

مطالعات نشان داده‌اند که هیستامین موجود روی سر افراد مبتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک دوبرابر حد معمول است. محققان با انجام آزمایشی دریافتند که مصرف شامپو‌های حاوی پیریتیون روی سر می‌تواند سطح هیستامین و شدت خارش سر را در حد چشمگیری کاهش دهد.

شما می‌توانید این شامپو را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها خریداری کنید. بسته به نوع برند، شامپو‌ها حاوی مقدار پیریتیون روی متفاوتی هستند. برای پیداکردن شامپوی مناسبتان، شاید لازم باشد چندین مدل شامپو را امتحان کنید.

با مصرف روزانة این شامپو، خارش سرتان در حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر احساس کردید که پوست سرتان خشک شده، به‌جای مصرف روزانه، هفته‌ای دو الی سه بار از آن استفاده کنید.

این شامپو همچنین می‌تواند خارش ناشی از حساسیت را کاهش دهد. پیریتیون با کاهش روند رشد مخمر، به درمان درماتیت سبورئیک کمک می‌کند.

سالیسیلیک اسید

شامپو‌های حاوی سالیسیلیک اسید در درمان خارش ناشی از پسوریازیس و درماتیت سبورئیک مؤثر هستند. سالیسیلیک اسید یک نوع بتا هیدروکسی اسید است که در برگ‌های همیشه سبز و پوست درخت بید یافت می‌شود.

سالیسیلیک اسید دارای خواص ضدالتهاب و ضد باکتری است. همچنین می‌تواند لایه بردار خوبی برای پوست باشد. سالیسیلیک اسید با لایه‌برداری پوست می‌تواند لک و خارش ناشی از پسوریازیس را درمان کند.

شامپو‌های حاوی این ماده نیز انواع و غلظت‌های متفاوتی دارند، بنابراین قبل از مصرف حتماً به لیبل آن توجه کنید. برخی از شامپو‌های سالیسیلیک اسید نیاز به استفادة روزانه دارند تا بتوانند بهترین بازده را روی سرتان بگذارند.

برای خرید این شامپو می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید. افرادی که به آسپرین حساسیت دارند نباید از سالیسیلیک اسید استفاده کنند.

شامپو کتوکونازول

کتوکونازول یک مادة ضد قارچ قوی است که در درمان مخمر مالاسزیا (نوعی قارچ پوستی با سرعت رشد بالا) و پسوریازیس سر مؤثر است. می‌توانید این دارو یا شامپو‌های حاوی آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

شامپو‌های کتوکونازول برای درمان شوره سر، لک و خارش ناشی از درماتیت سبورئیک مؤثر هستند. این شامپو‌ها معمولاً حاوی ۱ یا ۲ درصد کتوکونازول هستند. باتوجه‌به نوع شامپویی که خریداری کردید از آن به‌صورت روزانه یا هفتگی استفاده کنید. مراقب باشید که کتوکونازل با زخم‌های پوستتان برخورد نکند.

سلنیوم سولفید

سولفید سلنیوم یک نوع داروی ضدعفونی است که برای درمان درماتیت سبورئیک استفاده می‌شود. این ماده با کند کردن روند رشد مخمر روی پوست، خارش پوست را تا حدی کاهش می‌دهد.

سولفید سلنیوم معمولاً در شامپو‌ها، لوسیون‌ها و دارو‌ها استفاده می‌شود. از محصولات حاوی سلنیوم سولفید دو بار در هفته در دوهفته اول استفاده کنید و پس از آن هفته‌ای یکبار تا یک ماه استفاده از آن را ادامه دهید. قبل از مصرف حتماً دستورالعمل آن را مطالعه کرده و در صورت بروز سوزش استفادة آن را متوقف کنید.

عوارض
اگر پس از استفادة هرکدام از موارد بالا، خارش سرتان کاهش پیدا نکرد و یا تشدید شد، حتماً با پزشک مشورت کنید تا درمان مؤثرتری به شما پیشنهاد دهد. برخی از این روغن‌ها و مواد موجود در شامپو‌ها می‌توانند زخم‌های سرتان را تحریک کند و یا ممکن است به این مواد حساسیت داشته باشید. همچنین به‌هیچ‌عنوان بدون اجازة پزشک از آن‌ها برای اطفال استفاده نکنید.

چکیده
خارش پوست سر یک بیماری شایع با علل متفاوت است. معمولاً می‌شود در خانه آن را درمان کرد ولی گاهی نیاز به تشخیص و درمان پزشک است. اگر خارش سرتان ادامه پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 
منبع: بهداشت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: