April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۹۵۳
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
0
سیب یکی از 10 خوراکی برتر دنیاست که خواص متعدد آن بارها از نظر پژوهش‌های علمی ثابت شده ‌است. شاید به همین دلیل است که گفته می‌شود خوردن یک عدد سیب در روز نیاز به مراجعه پزشک را برطرف می‌کند.
شش خاصیت سیب که نمی‌دانید
در واقع، پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر چاقی، دیابت و بیماری‌های گوارشی که زمینه‌ساز ناراحتی‌های متعدد دیگر هستند را می‌توان علت این توصیه دانست.

در ادامه این مطلب به ۶ مورد از مهم‌ترین خواص عادت به خوردن سیب پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

۱. تامین انرژی
سیب منبع سرشار ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین‌های A، C و B و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است که به این دلیل در تامین انرژی و محافظت از سلول‌ها نقش دارد. البته مقدار فراوان آب موجود نیز عادت به خوردن این میوه، به بهبود عملکرد اندام‌های مختلف کمک می‌کند.

۲. بهبود عملکرد سیستم گوارش
مقدار فیبر بالا سیب به عملکرد مطلوب سیستم گوارش کمک می‌کند. نکته جالب در مورد سیب اینکه در بهبود اسهال و یبوست موثر است. همچنین، خوردن سیب باعث تحریک عملکرد باکتری‌های مفید روده و کمک به تقویت ایمنی بدن می‌شود.

۳. مقابله با کلسترول بالا، دیابت و اضافه وزن
یکی از ویژگی‌های سیب مقدار فراوان پکتین است. پکتین نوعی فیبر است که با جذب آب مانند ژل عمل می‌کند و بخشی از چربی‌ها را دفع و سطح چربی را به تعادل می‌رساند. پکتین همچنین با کاهش جذب کربوهیدرات‌ها مانع از افزایش قند خون می‌شود. در نتیجه این تعادل‌بخشی زمینه بروز کلسترول بالا و دیابت را کاهش می‌دهد. البته فیبر‌های موجود در سیب تاثیر ضدگرسنگی نیز دارند و مانع از ریزه‌خوری و افزایش وزن می‌شوند.

۴. پیشگیری از بعضی سرطان‌ها
سیب سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاونوئید‌ها و پلی‌فنول‌هاست که توانایی مقابله با رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی به‌خصوص سرطان کبد و کولون را دارد.

۵. مقابله با پیری
یکی از تاثیرات آنتی‌اکسیدان‌ها مقابله با عملکرد رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس سلو‌ل‌های اندام‌های مختلف می‌شوند و تظاهراتی در پوست نیز ایجاد می‌کنند. به‌همین دلیل خوردن منظم سیب می‌تواند به شادابی پوست و ظاهر جوان‌تر کمک کند.

۶. کمک به محافظت از دندان‌ها
گاززدن سیب به‌خاطر بافت سفتی که دارد ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. با افزایش سن به‌تدریج ترشح بزاق کم می‌شود که زمینه بروز پوسیدگی‌های دندان را تشدید می‌کند. البته گاززدن سیب به محافظت از بروز بیماری‌های لثه نیز کمک می‌کند.

منبع: سلامت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: