April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۹۹۳
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
0
عسل، به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی، از زمان‌های قدیم به عنوان دارو مورد استفاده بوده است. یکی از این خواص دارویی، درمان زخم با عسل است.
مکانیسم اثر عسل در زخم
بنابر اعلام طب باکس، در واقع عسل به بسته شدن سریع‌تر زخم کمک کرده و باعث افزایش سرعت فرایند بهبود زخم می‌شود، هم چنین از پیشروی عفونت نیز جلوگیری می‌کند.
 


عسل چگونه زخم را درمان می‌کند؟

در سال‌های اخیر مطالعات گسترده و مختلفی در زمینه خواص دارویی عسل و تاثیر آن بر درمان زخم‌ها انجام گرفته است و محققان تلاش کرده‌اند تا به مکانیزم اثر این ماده در درمان زخم‌ها پی ببرند. به بیان کلی می‌توان دلیل این خاصیت را می‌توان ماهیت اسیدی عسل دانست که در پانسمان عسل استفاده شده است.

PH عسل در میان بازه ۳.۲ تا ۴.۵ قرار گرفته و این مسئله نشان از خواص اسیدی این ماده دارد. اسیدها، باعث ترشح خون و آزاد سازی اکسیژن شده و این فرایند باعث بهبود زخم می‌شود. به علاوه قند موجود در عسل باعث کاهش تورم در نقطه آسیب دیده شده و با بیرون کشیدن آب از بافت‎‌های آسیب‌دیده، باعث از بین رفتن بافت‌های باکتریایی می‌شود. در مواردی مثل ژل عسل مدی هانی که موجب از بین رفتن بافت مرده یا اسلاف می‌شود هم کاربردی است.

ذکر این نکته ضروری است که در صورت مواجه با زخمی جدی لازم است به پزشک مراجعه کنیم و درمان زخم با عسل بهتر است با صلاحدید پزشک انجام شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: