April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۹۹۶
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه سازان گفت: ساخت 300 تا 400 هزار واحد مسکونی به جای یک میلیون واحد در سال، تثبیت نرخ مصالح ساختمانی و ارائه تسهیلات کارآمد با بازپرداخت طولانی مدت، سه شرط توفیق دولت در بخش مسکن است.
سه شرط برای دستیابی دولت به دوره طلایی در بخش مسکن
عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه با تغییر دولت‌ها و تغییر مسئولان در بدنه دولت انتظار بهبودی در بخش مسکن نمی‌رود، گفت: در این بین، نکته مهم تغییر رویکرد است.
سید محمد مرتضوی در گفتگو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: با توجه به وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ۴ میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال باید دید که دولت سیزدهم تا چه اندازه می‌تواند این هدف را محقق کند.

وی ادامه داد: در طرح مسکن مهر هدف گذاری ساخت مسکن روی ۲ میلیون واحد بود که علیرغم تلاش مداوم و مستمر ۱۲ ساله از زمان شروع ساخت تا سال ۱۴۰۰ هنوز به اتمام نرسیده و برخی از این واحد‌ها هم به نام مسکن ملی تغییر یافته، لذا برای اینکه بتوانیم نتیجه بهتری در این بخش بگیریم پیشنهاد انبوه سازان این است که دولت ساخت واحد‌های کمتری را در نظر بگیرد، چون ما نیازی نداریم که سالانه ساخت یک میلیون واحد را به عنوان هدف برای بخش مسکن تعیین کنیم.

مرتضوی تصریح کرد: ما می‌توانیم بخشی از نیاز بازار را بر اساس آنچه که واقعا می‌توانیم بسازیم تعریف کنیم و طی یک برنامه مدون و اجرایی که سرانجام خوبی هم داشته باشد، در این مسیر حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: لذا اگر دولت بتواند در طول دوره چهار ساله خود حتی ۳۰ تا ۴۰ درصد از وعده‌ای را که در بخش تولید مسکن داده، محقق کند، گام بسیار بزرگی را در جهت کاهش مشکلات و آسیب‌هایی که مردم از ناحیه نداشتن مسکن مناسب می‌برند، خواهد برداشت و به طور قطع باید برای این موضوع در حوزه‌هایی تغییرات جدی به وجود بیاید.

این انبوه ساز درخصوص این تغییرات بیان کرد: به طور مثال باید تسهیلات موثرتر و کارآمدتر ارائه شود و مبلغ تسهیلات نیز متناسب با قیمت مسکن در بازار باشد و امروز با ارائه تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ درصدی نمی‌توانیم گشایشی در حوزه مسکن ایجاد کنیم. همانطور که در مسکن مهر آورده مردم بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بود و با ارائه وام ۲۵ میلیونی که معادل با ۶۰ تا ۷۰ درصد از مبلغ و هزینه‌های ساخت را پوشش می‌داد، در قالب تسهیلات ۲۰ ساله و با سود ۶ تا ۹ درصدی ساخت مسکن مهر محقق و به مردم تحویل داده شد.

وی در خصوص اقدام بعدی در بخش مسکن گفت: تثبیت نرخ مصالح ساختمانی به خصوص مصالحی نظیر آهن آلات، سیمان و فولاد که تاثیرات جدی در کاهش یا افزایش قیمت تمام شده دارند و از مصالح کلیدی در حوزه تثبیت قیمت‌ها هستند، از دیگر الزامات در بخش مسکن است. چون اخیرا بیشترین نوسان را در قیمت این مصالح شاهد بودیم و طی سه چهار ماه گذشته قیمت آهن ۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ سیمان به طور روزانه و هفتگی در نوسان است.

مرتضوی باید قیمت تمام شده مصالح را در بازار تثبیت کنیم و ثبات به وجود بیاوریم تا سازندگان در بخش پیش فروش اطمینان داشته باشند که می‌توانند تا پایان پروژه مصالح را با یک تورم عادی در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد تهیه کنند و آنچنان دچار افزایش قیمت‌ها نمی‌شوند. همان اتفاقی که در مسکن مهر به دنبال افزایش قیمت دلار رخ داد و با سقوط ارزش پول بسیاری از سازندگان متضرر شدند و نتوانستند واحد‌ها را تحویل دهند که نتیجه آن فرسایشی بودن کار شد.

وی افزود: بنابراین برای توفیق در حوزه مسکن سه موضوع مطرح است. اول اینکه هدف گذاری را متناسب با شرایط موجود کشور و واقعی‌تر بکنیم. ما نیازی به ساخت ۴ میلیون نداریم و با ساخت ۳ تا ۴۰ درصد از این میزان می‌توانیم تغییراتی جدی به وجود بیاوریم و بخش زیادی از مشکلات مردم را حل کنیم.

به گفته مرتضوی، گام بعدی موثرتر کردن و افزایش ارقام تسهیلات بانکی و تطویل مدت پرداخت و کاهش سود بانکی است؛ مثل آنچه که در مسکن مهر اجرایی شد و درعین حال تثبیت قیمت مصالح که منجر به کاهش هزینه تمم شده شود. اگر این فاکتور‌ها اجرایی شود و این شاخص را برای تولید در نظر بگیریم، می‌توانیم به یک دوره طلایی دیگر در حوزه مسکن دست یابیم.

وی با بیان اینکه وقتی با اقشار ضعیف و کم توان مالی در بخش مسکن روبه رو هستیم، باید قیمت زمین هم صفر شود، گفت: در مسکن مهر این اقدام انجام شد و دولت زمین‌هایی را با قیمت مناسب خریداری کرد و در اختیار انبوه سازان قرار داد و به ازای زمین هم پولی ار مردم دریافت نکرد. الگوی زمین صفر باید در تولید مسکن در دولت سیزدهم هم اجرایی شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: