April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۰۰۵
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
0
برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های نقدی و پنهان را مطرح کرده اند.
بنزین 10 هزار تومانی ارمغان رفراندوم برخی نمایندگان مجلس؟
ابولفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شورا‌های مجلس گفته طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان را مطرح کرده است.
طرحی که به گفته ابوترابی ۲۲ نفر آن را تاکنون امضا کرده‌اند و حدود ۸۰ امضای دیگر می‌خواهد تا در دستور کار قرار بگیرد.

اما اگر مجلس با این همه‌پرسی موافقت کند، کدام یارانه‌ها احتمالا حذف می‌شود؟ احتمالا تاکید مجلس این است که یارانه‌های پنهان انرژی حذف شود و در مقابل یارانه نقدی برخی از دهک‌ها بیشتر شود.

منظور از یارانه‌های پنهان یارانه‌هایی است که دولت می‌پردازد تا برخی از کالا‌ها از جمله بنزین، آب و برق و نان و … ارزانتر به دست مردم برسد. آنگونه که پیش از این هم بار‌ها مطرح شده است بخش مهم یارانه‌های پنهان اقتصاد ایران مربوط به یارانه حوزه انرژی و سوخت است. یارانه‌ای که دولت برای بنزین می‌دهد.

قیمت هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس حدود ۴۰ سنت است که با دلار بازار آزاد حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است. اگر قیمت واقعی بنزین ۹۰ درصد فوب خلیج فارس باشد، قیمت واقعی بنزین حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان است.

این یعنی دولت روی هر لیتر بنزین سهمیه‌ای، ۸ هزار تومان و روی بنزین آزاد ۵ هزار تومان یارانه می‌دهد!

«مصرف بنزین در حال حاضر به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده و این میزان حدود ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر آن از محل بنزین یارانه‌ای است.»

مساله مهم در این میان این است که اگر قرار باشد یارانه انرژی حذف شود، باید قیمت برخی حامل‌های انرژی از جمله بنزین و سایر سوخت‌ها واقعی و البته گران شود. اما ایران در سال ۹۸ تجربه افزایش قیمت بنزین را داشت و منجر به اعتراضاتی در سراسر کشور شد.
 
منبع: شهر خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: