کد خبر: ۳۵۹۱۶۸
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
0
میوه بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به شمار می‌آید. از آنجا که فیبر و آب موجود در میوه به احساس سیری در فرد کمک می‌کند اکثر افراد نگران خوردن میوه زیاد نیستند.
آیا میوه اثر ضد چاقی دارد؟
میوه‌ها از نظر ارزش غذایی بسیار متفاوت هستند، اما به طور معمول حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید برای بدن مانند آنتی اکسیدان‌ها هستند.

برخی افراد ممکن است نگران خوردن زیاد میوه به دلیل سرشار بودن از قند‌های طبیعی باشند. خوردن میوه زیاد برای یک فرد معمولی خطر محسوب نمی‌شود به شرطی که بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشد. با این حال، برخی از افراد با وجود شرایط زمینه‌ای که بر سلامت دستگاه گوارش یا سوخت و ساز بدن آن‌ها تاثیر می‌گذارد باید نسبت به خوردن میوه مراقب باشند و در صورت نیاز می‌توانند با پزشک خود مشورت کنند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله فواید خوردن میوه، امکان خوردن بیش از حد میوه یا عدم وجود برخی از عوارض جانبی مصرف زیاد میوه مورد بررسی قرار گرفته است.

فواید خوردن میوه
میوه به عنوان بخشی مهم در رژیم غذایی سالم فوایدی برای سلامتی بدن دارد. وزارت کشاورزی ایالات متحده خاطرنشان می‌کند میوه‌ها منابعی از مواد مغذی مهم و ویتامین‌هایی هستند که برخی از افراد برای دریافت کافی آن‌ها در رژیم‌های غذایی خود از جمله فیبر، پتاسیم و ویتامین C تلاش می‌کنند.

مصرف این ترکیبات در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی نقش بسزایی ایفا می‌کنند. مصرف منظم میوه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به موارد زیر کمک می‌کند:
کنترل فشار خون و کلسترول
بهبود سلامت روده و دستگاه گوارش
محافظت از فرد در برابر انواع خاصی از سرطان
میوه‌ها فاقد کلسترول، به طور طبیعی کم سدیم و کم چرب هستند و در بیشتر موارد کالری کمی دارند، همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خاطر نشان می‌کند میوه‌ها و سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به فرد در کاهش یا حفظ وزن متوسط کمک می‌کند.

میوه سرشار از فیبر و آب است که آن را به گزینه‌ای پرمحتوا و کم کالری نسبت به سایر مواد غذایی مانند غذا‌های نشاسته‌ای یا چرب تبدیل می‌کند. انتخاب میوه به جای سایر غذا‌های پر کالری دارای مواد مغذی کم به شخص با کاهش کل کالری دریافتی در مدیریت وزن کمک کند.

آیا می‌توان بیش از حد میوه مصرف کرد؟
گرچه خوردن بیش از حد هر چیزی خوب نیست، اما به احتمال زیاد برخی افراد میوه زیاد می‌خورند. به طور کلی میوه به دلیل آب و فیبر موجود در آن بسیار سیر کننده است. خوردن میوه کامل برای بسیاری از افراد محدود کننده است، زیرا قبل از خوردن زیاد احساس سیری می‌کنند.

واقعیت مصرف میوه به طور معمول برعکس است یعنی اکثر افراد آن را به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند. در حقیقت نتایج برخی تحقیقات بیان می‌کنند تنها بین ۲.۲ تا ۳.۵ درصد بزرگسالان به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند. نظرسنجی دیگری نیز نشان می‌دهد ۳۷ درصد بزرگسالان میوه و سبزیجات را به مقدار کم می‌خورند.

نگرانی اصلی برخی از افراد در مورد خوردن میوه مقدار قند موجود در آن است. قند‌های طبیعی موجود در میوه‌ها زیاد هستند و بدن خود ممکن است قند‌ها را به چربی تبدیل کند. این قند‌ها به تنهایی شاخصی برای افزایش وزن و سایر مسائل متابولیکی محسوب می‌شوند که باعث می‌شود برخی از افراد احساس کنند خوردن زیاد قند سطح چربی را افزایش داده و منجر به افزایش وزن می‌شود.

تحقیقات در مجله ‘NutrientsTrusted Source’ اشاره می‌کند بررسی‌های مداوم نشان می‌دهد اکثر میوه‌ها در واقع اثر ضد چاقی دارند. این ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، از جمله موارد زیر:
میوه در هر وعده کالری کمی دارد.
میوه حاوی ویتامین‌ها و مواد شیمیایی ضروری برای سلامتی است.
میوه میکروبیوم روده سالم را تغذیه می‌کند.
میوه سرشار از آب و فیبر احساس سیری را افزایش می‌دهد.

میوه خوردن برای افراد مبتلا به دیابت
افراد مبتلا به دیابت باید مراقب دریافت مواد غذایی باشند که بر میزان قند خون آن‌ها تاثیر می‌گذارد. از آنجا که میوه سرشار از قند است برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است خود را از خوردن آن منع کنند. با این حال، پزشکان به طور معمول می‌گویند افراد مبتلا به دیابت هنوز باید به نوعی میوه بخورند، زیرا حاوی مواد معدنی، مغذی و شیمیایی مورد نیاز بدن است.

تحقیقات در ژورنال ‘Diabetes Care’ خاطرنشان می‌کند قند موجود در میوه کامل وقتی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف می‌شود مانند سایر قند‌ها تاثیر ندارد.

خوردن میوه کامل به جای شیرین کننده‌های دیگر احتمال می‌رود منجر به کنترل بهتر قند خون شود و به نظر نمی‌رسد تاثیر منفی داشته باشد تا زمانی که فرد میزان مصرف خود را در حدود ۱۲ درصد از کالری کلی خود نگه دارد.

خطر اسهال با خوردن میوه زیاد
میوه سرشار از فیبر‌های طبیعی و قند‌ها است و مصرف بیش از حد فیبر باعث اسهال در برخی افراد می‌شود. ترکیبی از مایع و فیبر زیاد و برخی از قند‌ها یک اثر ملین طبیعی دارند که در برخی از افراد به اسهال منجر می‌شود..

منبع: بهداشت نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: