April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز بررسی کرد؛
کد خبر: ۳۵۹۱۹۸
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
قیمت سیمان به پیش از نرخ چند ماه قبل بازگشته است و چگونگی تاثیر آن در قیمت مسکن خود را نشان خواهد داد.
تشنج دوباره در بازار سیمان
سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین، رایج‌ترین و ضروری‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است که در ماه‌های گذشته سیر صعودی به خود گرفته و هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان تا ۱۱۰ هزار تومان معامله می‌شد.

در ماه گذشته با وجود افزایش قیمت سیمان، عدم تزریق آن به بازار و نبود یا کمبود آن و سودجویی واسطه‌ها از وضعیت پیش آمده، مشکلات زیادی را برای مردم و فعالان عرصه ساخت و ساز ایجاد کرده است که در قیمت مسکن هم تاثیر بسیار داشته است.

سیمان به بازار بورس کالا وارد شد و با هدف رهایی از قیمت گذاری دولتی انجام گرفت، واز طرفی برای تنظیم قیمت‌ها نظارت بر بازار‌ها باید جایگزین دخالت دستوری در روند قیمت کالا‌ها شود که در این میان برخی افراد سودجو که از شفاف سازی روند معاملات سیمان زیان می‌بینند به دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند.

ورود هر کالایی به بورس کالا شفافیت در قیمت و معاملات آن محصول را در پیش دارد. نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا مبتنی بر اصل شفافیت است و محصولاتی که از این اصل پیروی نمی‌کنند اگر به بورس کالا وارد شوند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که با ورود سیمان به بورس کالا قیمت منصفانه و شفاف می‌شود و دست دلال از این محصول کوتاه می‌شود. همچنین ورود سیمان به بورس کالا باعث می‌شود تا شرکت‌ها محصولاتشان را با حاشیه سود بالاتری بفروشند.
 

عوامل بسیاری در افزایش قیمت سیمان تاثیرگذار بوده اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بورسی شدن این کالا، کاهش تولید بر اثر قطعی‌های مکرر برق، افزایش تقاضا، جولان واسطه‌ها و البته بی برنامگی و عدم نظارت اشاره کرد.

سیدرضا فاطمی امین عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، برای کنترل قیمت سیمان اصلاح ساختار لازم بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

وی با تأکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود و تمامی خرده فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشی و خرده فروشی به یک روال معقول دست یابیم.

قیمت دو مصالح مهم صنعت ساختمان یعنی سیمان و فولاد توسط دلالان تعیین می‌شود، قیمت ارز، عرضه و تقاضا و خصوصاً هیجان بازار نیز بر قیمت مسکن در کشور تاثیر گذار است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیر خود را بر افزایش قیمت مسکن نشان داده و باعث تغییر قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شود.

بر اساس اعلام کارشناسان در سال ۹۷ بیش از ۵۵ میلیون تن، در سال ۹۸ بیش از ۶۰ میلیون تن و در سال گذشته نیز بیش از ۶۸ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده و این آمار نشان از رشد سالانه تولید در این صنعت دارد، اما برخی عوامل داخلی موجب شده با وجود روند رشد تولید این مصالح ساختمانی در کشور همچنان بازار با کمبود سیمان و افزایش قیمت مواجه باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: