کد خبر: ۳۵۹۲۳۲
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
0
رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران از خروج حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانی در دهه اخیر و سرمایه‌گذاری در خرید املاک ترکیه و برخی دیگر کشور‌ها خبر داد.
خروج ۱۰۰ میلیارد دلاری سرمایه از کشور در یک دهه اخیر
فریال مستوفی امروز در وبینار «ابتکار کمربند-جاده: مکانیزم سرمایه‌گذاری و پیامد‌های اقتصادی و تجاری برای ایران» گفت: سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان عامل برای انتقال سرمایه، تخصص و مدیریت نقش بسیار حائز اهمیتی در رشد و توسعه کشور‌ها ایفا می‌کند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کشور‌های مختلف دنیا توانسته‌اند با بهره گیری از سرمایه‌گذاری خارجی و پیوستن به زنجیره‌های ارزش جهانی خود را در ریل توسعه قرار دهند، افزود: کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، چین، ترکیه، ویتنام و اندونزی از جمله کشور‌هایی هستند که از این استراتژی بهره برده‌اند.

مستوفی اظهار داشت: البته عوامل دیگری نیز در رشد و توسعه موثر است، اما نمی‌توان منکر نقش سرمایه‌گذاری خارجی و حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی شد.

وی اظهار داشت: چین زمانی کشور فقیری بود، اما اکنون مقصد بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود، این کشور در سال ۲۰۲۰ بعد از آمریکا رتبه دوم جذب سرمایه‌گذاری را دارد.

مستوفی گفت: آمریکا با جذب ۱۵۶ میلیارد دلار رتبه اول و چین با جذب ۱۴۹ میلیارد دلار رتبه دوم جذب سرمایه‌گذاری در جهان را دارد، همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم چین در سایر کشور‌ها در همان سال در حدود ۱۳۳ میلیارد دلار بوده و این موضوع چین را به بزرگترین سرمایه‌گذار جهان تبدیل کرده است، در حالی که آمریکا در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۹۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: استراتژی چین در جذب سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در سایر کشور بسیار هوشمندانه است و این کشور برای رسیدن به این اهداف دارای چارچوب مقرراتی برای سرمایه گذاری مستقیم در خارج را در یک بستر زمانی از محدود کردن به سمت تسهیل، حمایت و تشویق تغییر داده است، به طوری که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم در خارج از کمتر از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۱۳۳ میلیارد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و اقتصاد دیجیتال نیز سهم مهمی از این افزایش را تشکیل می‌دهد.

وی بیان داشت: این ارقام را می‌توان با خروج سرمایه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانی در دهه اخیر و همچنین نوع سرمایه‌گذاری‌های آن از جمله سرمایه‌گذاری در خرید املاک ترکیه و برخی دیگر از کشور‌های اطراف ایران مقایسه کرد.

مستوفی بیان داشت: ایران نیز مانند دیگر کشور‌های جهان برای توسعه و رشد اقتصادی نیازمند همکاری با کشور‌های دیگر و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی است، لذا برای موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی باید بستر و زیر ساخت مناسب را در کشور فراهم کند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران بیان در ادامه به موضوع ابتکار کمربند - جاده اشاره کرد و افزود: چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و طرح (کمربند - جاده) یک برنامه بلند مدت سیاستگذاری و سرمایه‌گذاری بین قاره‌ای است. اگرچه این طرح یک ابتکار جهانی است، اما تمرکز اصلی آن بر کشور‌های شرق آفریقا، آسیا، اروپای شرقی و خاورمیانه است.

وی بیان داشت: براساس ادعای مقامات چینی حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در اقتصاد کشور‌های شرکت کننده در کمربند جاده ابریشم، بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار است و اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های چینی در ۱۴۰ کشور ابتکار (کمربند - جاده) نشان می‌دهد که میزان کل سرمایه‌گذاری در طرح کمربند و جاده در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹.۳ میلیارد دلار بوده است.

وی بیان داشت: ایران با برخورداری از موقعیت استراتژیک اگر بتواند از این پروژه بهره‌برداری کند، می‌تواند نقش و جایگاه مناسبی در این ابتکار داشته باشد و از آن در جهت منافع ملی بهره گرفته و جایگاه اقتصادی خود را در سطوح منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهد، لذا ما باید براساس دانش و هوشمندی و در نظر گرفتن جوانب مختلف این اصل که کشور‌های مختلف مانند چین به دنبال بیشینه سازی منافع ملی خود هستند، برای به دست آوردن بیشترین منافع برای ایران تلاش کنیم.

وی با اشاره به تحولات منطقه و همچنین مناقشات بین چین و آمریکا و برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین گفت: طی چند سال آینده صحنه جهانی تغییرات اساسی خواهد داشت، لذا باید تا پیش از آن آماده شویم و دانش خود را به روز کنیم تا بتوانیم تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: