April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۲۳۹
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
0
کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت سرمایه گذاری کمترین رشد را داشته و از کف قیمتی خودش نتوانسته بیشتر از ۳ درصد بالاتر برود.
صنایع پیشتاز و جامانده از رشد بورس را بشناسید
کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که کدام صنایع بورسی از رشد اخیر بازار جامانده اند؟ بیان کرد: در دو تا سه ماه گذشته شاخص کل چیزی حدود ۳۹ درصد و شاخص هم وزن حدود ۲۶ درصد رشد داشته است. اگر نگاهی به صنایع مختلف داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد در همین مدت صنعت سرمایه گذاری، کمترین رشد را داشته و از کف قیمتی خودش نتوانسته بیشتر از ۳ درصد بالاتر برود. بعد از آن شاخص گروه بانکی و بعد از آن صنعت لیزینگ، قند و شکر و انبوه سازی در رتبه‌های بالاتر قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: گروه فرآورده‌های نفتی (پالایشگاه ها)، کانه‌های فلزی و شیمیایی‌ها (پتروشیمی ها) نیز صنایعی هستند که بیشترین رشد در بازار داشته اند.

او در ادامه افزود: فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های صنعت شیمیایی و کانه‌های فلزی که رشد مطلوبی داشته اند جز صنایع بنیادی بازار هستند. این صنایع عموما p/e مناسبی دارند و سود خوبی را تقسیم می‌کنند. یکی دیگر از دلایل رشد فرآورد‌های نفتی سقوط شدیدی بوده است که در سال گذشته اتفاق افتاد و بعد از آن یک رشد مناسب را داشته اند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد:، اما در مورد چرایی صنایعی که کمترین رشد را داشته و به اصطلاح از روند بازار جا مانده اند باید گفت که، عمدتا صنایع لیزینگ، مالی (بانک ها) و سرمایه گذاری ارتباط زیادی با نرخ دلار ندارند و افزایش نرخ دلار در طی ماه‌های گذشته بر روی آن‌ها تاثیر گذار نبوده است.

او در ادامه افزود: هم چنین یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان در رابطه با علت رشد کم این صنایع نام برد و باعث شده است که این صنایع رشد کمتری را داشته باشند، موضوع سرمایه گذاری این صنایع در بازار‌های مختلف است این موضوع و موارد دیگر سبب شده است که nav این سهام و سودآوری شان کم شود در نتیجه از آن‌ها استقبال کمتری شده و خود این عدم استقبال نیز در جا ماندن این صنایع از بازار بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: معمولا این صنایع یک موج دیرتر از بازار هستند و از مهر ماه به بعد در گزارش هایشان می‌توان سودآوری را دید و در نیمه دوم وضعیت مطلوب تری را تجربه خواهند کرد.

منبع: منیبان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: