April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۳۵۲
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
0
عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران بین داشت: سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در شرایط فعلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و برای توسعه اشتغال ضروری است، اما این سیاست تنها از طریق محدودیت واردات صورت نمی‌گیرد.
دیکتاتوری بازار لوازم خانگی با چه کسی است؟
حسن گلمرادی عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگو با خبرنگار پول نیوز بیان داشت: سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در شرایط فعلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و برای توسعه اشتغال ضروری است، اما این سیاست تنها از طریق محدودیت واردات صورت نمی‌گیرد.

گلمرادی ادامه داد: تولید زمانی پایدار و رقابتی است که بتواند هم رضایت مشتری را جلب کند و هم بتواند در بلندمدت صادرات محور باشد و این موضوع مستلزم تولید محصولات با کیفیت مناسب و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است. اگر محدودیت واردات کالا‌های نهایی بتواند باعث تولید محصولات با کیفیت داخلی، رقابتی و مشتری پسند گردد، در این صورت محدودیت واردات محصولات نهایی در کوتاه مدت می‌تواند به بهبود تولید کمک کند.

وی تاکید کرد: نکته بعدی این است که واردات تکنولوژی و کالا‌های سرمایه و قطعات منفصله واسطه‌ای حامی تولید نه تنها مانع رشد تولید نیست بلکه در کوتاه مدت برای ادامه فرایند تولید ضروری هستند و چنانچه قطعات منفصله و کالا‌های سرمایه‌ای و تکنولوژی برتر وارد نشود ممکن است تولید رقابتی و پایدار شکل نگیرد که در این صورت این سیاست، روش درستی برای پشتیبانی از تولید نخواهد بود.

این کارشناس اذعان داشت: در بلندمدت نیز سیاست حمایتی بایستی هم معطوف به تامین نیاز داخلی و هم صادرات و ارز آوری محصولات تولید داخل باید باشد.

وی بیان کرد: بنابراین می‌توان گفت که در کوتاه مدت سیاست تحدید واردات کالا‌های نهایی ساخته شده مشروط به این که مشابه آن در داخل و با کیفیت مشابه و حتی بالا‌تر تولید شود مفید خواهد بود.
وی در خصوص سیاست‌های حمایتی دولت از تولید کننده، توضیح داد: نتیجه این که دولت در شرایط فعلی بایستی به دنبال سیاست‌های تجاری مناسب حامی و پشتیبان تولید باشد که در بلندمدت بتواند بستر تولید با کیفیت، رقابتی، مشتری مدار و صادرات محور را ایجاد کند.

این کارشناس در پایان تاکید داشت: سیاست محدودیت واردات بایستی حساب شده و در یک بستر مناسب بلندمدت و هوشمند و دقیق و با شناخت کافی از اطلاعات، داده‌ها، ساختار و توانمندی‌های تولیدات داخلی صورت گیرد تا هم نیاز داخلی تامین و هم تولید پایدار و رقابتی را گسترش دهد و هم در بلندمدت کشور را با محصولات صادرات محور بیمه کند.

بیشتر بخوانید: آیا دولت سیزدهم توان باز کردن قفل FATF را دارد؟
ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی لوازم خانگی، با واکنش کارآفرینان و فعالان اقتصادی مواجه شده‌است
به گزارش پول نیوز؛ با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بازار لوازم خانگی در اختیار گروه خاصی قرار گرفته است و این شرایطی باعث شده که برخی از این وضعیت سوءاستفاده کنند و بازار را حتی با محصولات کم کیفیت و حتی بی کیفیت در انحصار خود در آورند.

در شرایط فعلی که قیمت‌های لوازم خانگی سربه فلک کشیده و بالا است با آزاد کردن واردات لوازم خانگی زمینه رقابت محصولات داخلی با همتایان خارجی را فراهم کرد که در این صورت تولید کنندگان داخلی هم با رقابت محصولات خارجی به فکر بالا بردن کیفیت جهت حضور در بازار را داشته باشند و در غیر این صورت یا باید به کیفیت محصولات خود بی افزایند یا از دور رقابت خارج شوند.

ضرورت اتخاذ تدابیر برای مهار قیمت لوازم خانگی و برای ساماندهی بازار و تامین لوازم خانگی باکیفیت و با قیمت مناسب باید سیاست‌های رقابتی بر این صنعت حاکم شود تا از انحصار بازار جلوگیری شود.

در حالی که با ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به داخل کشور، اتفاقی مانند در انحصار گرفتن یا دیکتاتوری بازار توسط عده‌ای از تولید کنندگان داخلی صورت گرفته است، نباید بازار لوازم خانگی در اختیار گروه خاصی قرار گیرد و شرایطی فراهم شود که برخی از این وضعیت سوءاستفاده کنند، باید حداقل در شرایط فعلی که قیمت‌ها بالا است با آزاد کردن واردات لوازم خانگی زمینه رقابت محصولات داخلی با همتایان خارجی را فراهم کرد.

ولی اگر بدون برنامه ریزی، بازار را بروی محصولات خارجی باز کنیم، امکانش است که تولیدکنندگان داخلی توانایی رقابت با محصولات و برند‌های وارداتی را نداشته باشند، ولی با اعمال تعرفه بر واردات لوازم خانگی از یک سو از تولید داخلی حمایت شود و در مقابل هم تولید کننده‌های داخلی هم با افزایش تولید و ارتقا کیفیت را داشته باشند و از سوی دیگر در مسیر رضایتمندی مصرف‌کنندگان و حمایت از مصرف کننده هم گامی اساسی برداشته شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: