April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۴۲۰
۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
کش و قوس مجلس برای آزادسازی واردات خودرو در کشور
در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

طرح ساماندهی بازار خودرو از مجلس دهم کلید خورده بود، اما شورای نگهبان این طرح را به‌دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رد کرد.

در مجلس یازدهم این طرح به اصلاح رسید و در ماده ۴ آن تبصره‌های جدید درج شد تا براساس آن ساماندهی بازار خودرو با رعایت آن‌ها امکان‌پذیر شود.

فیروزی عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص جزئیات اصلاحی ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو گفته است: ماده ۴ دارای ۴ تبصره است به‌نحوی که براساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام‌برقی یا دونیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه‌ستاره ویا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام نماید.

فیروزی افزود: در تبصره یک این ماده آمده است نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در تبصره سه آمده است منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است، سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت تأمین می‌شود همچنین واردات مجدد اقلام ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

بیشتر بخوانید: وقتی خودرو سازی در ایران دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت


با توجه به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس این طرح برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود که در صورت موافقت شورا این طرح باید از سوی وزارت صنعت به اجرا گذاشته شود.
 
در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خبرنگار پول نیوز گفت: اجرایی شدن این طرح می‌تواند منجر به تکان اساسی در بازار خودرو شده و به تسهیل فروش خودرو در کشور کمک می کند. 

وی افزود: حتی در صورت افزایش نرخ دلار تا کانال ۳۰ هزار تومان نیز می‌توان این انتظار را داشت که قیمت‌های فعلی خودرو کاهش بین۷۰ الی ۸۰ درصدی را تجربه کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: طرحی که هم اکنون به تصویب رسیده بسیار مطلوب بوده و شرایط خوبی دارد هم زیرا شرایط را برای اشخاص حقیقی و حقوقی برای واردات خودرو فراهم شده است.
 
دادفر اظهار کرد: طرح واردات خودرو تاکنون چندین بار به صحن مجلس رفته و بازگشته است ام هم اکنون این طرح امروز به تصویب رسید که امری مهم در بازار خود رو تلقی می شود و امیدواریم با آزادسازی واردات خودرو، قیمت اصلی خودروها در کشور تعیین شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: با اجرای طرح آزادسازی واردات خورد، شاهد افت ۶۰ الی ۷۰ درصدی در بازار خودرو خواهیم بود که این موضوع دوسر سود به نفع مصرف کننده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: