April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۶۰۵
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
0
روشنک گفت: همزمان با امضای پیمان شانگهای، حجم تجارت ایران و تاجیکستان تا ۵۰۰ میلیون دلار امکان پذیر است.
تجارت ۵۰۰میلیون دلاری ایران با تاجیکستان امکان پذیر است
روشنک رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با بیان اینکه دورنمای تجارت ایران با تاجیکستان بسیار موفق است، گفت: به دلیل آنکه در یک بازه زمانی مشکلاتی بین ایران و تاجیکستان و ترکمنستان رخ داد بخشی از کالا‌های ما به کشور تاجیکستان صادر نمی‌شد؛ بنابراین دلیل اصلی کمبود صادرات در سال‌های گذشته مشکلات بین ایران و تاجیکستان بوده است.

او ادامه داد: رابطه ایران و تاجیکستان بسیار عمیق بوده و ما از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رابطه بسیار خوبی با کشور تاجیکستان داشته‌ایم. با سفر رئیس‌جمهور ایران و تاجیکستان امید ما برای افزایش صادرات بیشتر شده و ما امیدواریم در حوزه اقتصاد شاهد اتفاقات مناسبی در این بخش باشیم.

روشنک با بیان اینکه اساساً مداخلات خارج از حوزه رسمی برخی اشکالات را به وجود آورده بود، گفت: حدود چهار سال به دلیل مسئله‌ای جزئی در ارتباط اقتصادی و سیاسی ما با تاجیکستان خدشه وارد شد که همین امر در حوزه اقتصاد بسیار تاثیر گذار بوده است.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با اشاره به نقش مؤثر دیپلماسی اقتصادی و خارجی در این بخش گفت: نقش دیپلماسی اقتصادی در این حوزه بسیار اساسی است و نیروی فعال اقتصادی و بخش خصوصی باید در حوزه عملیاتی بتوانند اقدامات موثری را انجام دهند، از سوی دیگر نقش دیپلماسی در این حوزه به معنای آن است که مسیر و جاده را در این حوزه هموار کنند.

او با گله‌مندی از عدم حضور مسئول امور بین‌الملل و اقتصاد ایران و تاجیکستان و همچنین حضور سایر فعالان اقتصادی در این مسیر همراه با رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر عدم حضور مسئول امور بین‌الملل اتاق ایران و تاجیکستان و سایر مسئولان در این سفر، به دلیل عدم پیگیری مسئولان سفارت تاجیکستان بوده که متاسفانه در این زمینه کوتاهی کرده و دعوت نکرده اند.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه رسیدن به حجم تجارت پانصد میلیون دلاری با کشور تاجیکستان امکان‌پذیر است، افزود: با توجه به امضای دیپلماسی ایران در پیمان شانگ‌های شاهد توسعه روابط اقتصادی در این بخش خواهیم بود و با برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه حجم تجارت ایران با کشور‌های همسایه بسیار بیشتر خواهد شد که این امر نیاز به دیپلماسی اقتصادی دارد.

روشنک در ادامه به حضور بخش خصوصی و برگزاری همایش‌های اقتصادی در کشور تاجیکستان و حضور اعضای اتاق ایران و تاجیکستان هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده با حضور بخش خصوصی در این بخش شاهد برگزاری همایش مؤثر اقتصادی باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: