April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۹۳۹
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
0
فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهایی که در وضع اقتصادی بهتری برخوردار هستند، رونق گرفته است.
نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال در خاورمیانه
اگر نگاهی به بحث رمز ارز‌ها در کشور‌های همسایه ایران داشته باشیم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار اخیر خود با دانشجویانی از ۸۱ استان ترکیه گفت ترکیه در حال جنگ با ارز‌های دیجیتال است. از سویی ورشکستگی شرکت اورگرند (Evergrande)، بر اقتصاد دنیا و خصوصاً بازار ارز‌های دیجیتال تأثیر به سزایی گذاشت.

در خصوص وضعیت بازار ارز‌های دیجیتال در کشور‌های آسیایی قاسم عباسی عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور به گسترش نیوز گفت: سخنان رجب طیب اردوغان تحت عنوان جنگ با بیت کوین که در رسانه‌ها منتشر شد، به نظر من نیاز به واکاوی و زوایای متفاوت دارد. نگاه اول به این سخنان ژورنالیستی است که در رسانه‌ها پرداخته شده است. اردوغان مطرح کرد که در جنگ بیت کوین هستیم. از رمز ارز‌ها حمایت نخواهیم کرد و از ارز ملی خودمان استفاده خواهیم کرد. این عبارت‌ها نشان دهنده گفتمان خاص و ناسیونالیستی اردوغان است که در تمامی زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل ردیابی است.
 


اشتباه ترکیه در رگلاتوری ارز‌های دیجیتال

 

عباسی اظهار کرد: اردوغان در انتهای سخنرانی‌اش به این موضوع اشاره کرد که دولت ترکیه با دارایی‌های دیجیتال مشکلی ندارد. این تناقض در گفتمان بیانگر این هست که دولت ترکیه به اشتباه خود در تنظیم قوانین رگلاتوری ارز دیجیتال پی برده است و عملاً دنبال راهکاری برای تفکیک دارایی دیجیتال به عنوان سرمایه و رمز ارز به عنوان ارز رایج مبادلاتی است. از سویی تمرکز زیادی بر روی لیر دیجیتال دارد. با این کار سرمایه‌های جذب شده اخیر در رمز ارز را به سمت لیر دیجیتال خود سوق می‌دهد. این عملکرد نوعی تاکتیک در بازار به حساب می‌آید.
 


رونق رمز ارز‌ها در ترکیه

 

وی افزود: اگر نگاه دقیق‌تری به سخنان و زمان‌بندی رجب طیب اردوغان داشته باشیم، به دلیل اعلان جنگ رمز ارز‌ها توسط او پی خواهیم برد. سخنرانی اردوغان در خصوص رمز ارز‌ها بلافاصله بعد از اعلام رسمی بانک مرکزی ترکیه مبنی بر توسعه بستر لیر دیجیتال بود. قرار بر این است که نتایج دوره‌ای آزمایش لیر دیجیتال در سال آینده اعلام شود. تورم افسار گسیخته اخیر در ترکیه که منجر به کاهش شدید ارزش لیر شد، مقبولیت بی سابقه‌ای در خرید رمز ارز‌ها در بین ترک‌ها را به وجود آورد. در چند ماه گذشته رصد موتور جستجوگر گوگل نشان می‌دهد که لغت بیت کوین ۶۰۰ درصد افزایش جستجو داشته است.
 


فناوری بلاک چین در خاورمیانه

 

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: فناوری بلاک چین و ارز‌های دیجیتال در کشور‌های خاورمیانه به ویژه کشور‌هایی که در وضع اقتصادی بهتری برخوردار هستند، در مقیاس وسیعی استفاده می‌شود. از بلاک چین برای ارتقای صنایع حمل و نقل شهری، بهداشت، کشاورزی و رسانه در حد حرفه‌ای به کار گرفته شده است.
 
 

ورود جدی کشور‌های خاورمیانه به رمز ارز‌ها در آینده نزدیک

 

عباسی خاطرنشان کرد: تمرکز دارایی و گردش مالی در این کشور‌ها زیاد است و انتظار می‌رود که در آینده تعدادی از کشور‌های خاورمیانه به بحث تبادل رمز ارز‌ها بیشتر بپردازند. شرکت‌های غول پیکری در آنجا مستقر خواهند شد. در نتیجه بحث تبادل ارز‌های دیجیتال مبحثی جدی در این کشور‌ها خواهد بود. در حالی که کشور‌هایی مثل روسیه، گرجستان و ازبکستان زیر ساخت مناسبی در بخش انرژی دارند و در آینده موضوع استخراج نظام مندتر خواهد شد.
 


ورود شرکت‌های بزرگ به حوزه فناوری خاورمیانه

 

وی در پایان گفت: خیلی از شرکت‌های بزرگ چینی یا کره‌ای به کشور‌های خاورمیانه منتقل شده‌اند. به صورت هوشمندانه مدیریت و رگلاتوری این کشور‌ها در مناطقی مستقر شده است که قابل رصد و کنترل باشند. در بخش انرژی کشور‌ها با شرایط و مصرف خود را تطبیق خواهند داد. این تصمیم‌ها در شرایط فعلی درست اتخاذ شده است و در آینده اتفاق‌های بهتری رقم خواهد خورد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: